غذاهایی که موجب کم آبی بدن می شوند را می شناسید؟

غذاهایی که موجب کم آبی بدن می شوند را می شناسید؟

حدود دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است. کم آبی شدید بدن می تواند فشار خون و میزان اکسیژن موجود در سلول های بدن را کاهش دهد، که ممکن است منجر به کما و مرگ می شود. علاوه بر علل معمول از دست دادن آب بدن، مانند عرق کردن بیش از حد به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، ورزش شدید، تب، اسهال، استفراغ یا بعضی غذاها می تواند آب و سایر مایعات بدن را کاهش دهد. هنگامی که این غذاها را می خورید، با نوشیدن آب اضافی از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

دیورتیک ها

مواد غذایی دارای دیورتیک ها باعث افزایش ادرار می شوند و بنابراین میزان آب بدن شما کاهش می یابد و شما احساس خشکی می کنید. مواد غذایی شناخته شده شامل جعفری، کرفس، زردچوبه و خربزه است. دو دیورتیک رایج، الکل و کافئین، میلیون ها نفر از مردم را روزانه تحت تاثیر قرار می دهند و الکل دارای اثر دیورتیک قوی تری نسبت به قهوه است. برای مقابله با اثرات الکل و کافئین، یک لیوان آب را بین هر لیوان قهوه بنوشید.

سدیم

غذاهای دارای سدیم بالا باعث افزایش سطح سدیم بدن می شوند. برای رقیق کردن نمک، سلول های شما آب را دفع می کنند و سیگنال های تشنگی را به مغز شما می فرستند و می گویند آنها نیاز بیشتری به آب دارند. غذاهایی که دارای طعم شور هستند مانند سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای میان وعده شور حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. اما شما ممکن است قادر به تشخیص سطوح بالای سدیم در سایر غذاها مانند غذاهای فست فود، غذاهای کنسرو شده، گوشت گاو، شام یخ زده، محصولات پخته شده و طعم دهنده ها مانند سس سالاد نباشید.

قند

شکر به همان شیوه ی نمک در بدن شما تاثیر می گذارد، آب را خارج از سلول های شما قرار می دهد و باعث می شود احساس تشنگی کنید. به طرز شدیدی، نوشیدنی های ورزشی دارای شکر عملا می تواند تشنگی شما را آهسته تر از آب آشامیدنی کاهش دهد، زیرا قند آب را از سلول های شما می گیرد. علاوه بر این، شکر در نوشیدنی هایی مانند آب میوه، آب ویتامینه و نوشیدنی های ورزشی آهسته تر از آب آشامیدنی توسط بدن شما جذب می شود. شما باید میان وعده های غذایی خود را از دو گروه غذایی مانند یک میوه به همراه یک تکه پنیر بخورید تا احساس خشکی نکنید.

غذاهایی که باعث اسهال شدن می شوند

هر غذایی که باعث اسهال می شود نیز می تواند آب بدن شما را از بین ببرد. اگر شما لاکتوز را تحمل نمی کنید، این غذاها شامل بسیاری از محصولات لبنی هستند. برخی از افراد به مقادیر کمتر لاکتوز در محصولات پخته شده، غلات، سوپ، نوشیدنی، گوشت ناهار، سس سالاد و مکمل های نوشیدنی پودر واکنش نشان می دهند. طبق نظر شورای آمادگی جسمانی و ورزش، آهن بیش از حد، از طریق مکمل های آهن یا گوشت قرمز بیش از حد می تواند باعث اسهال شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *