خواص عدس و فواید آن برای سلامتی بدن

خواص عدس و فواید آن برای سلامتی بدن

طبق گفته دانشگاه پوردو عدس یک محصول باستانی است، که بیش از ۸،۵۰۰ سال در کشاورزی بشر مورد استفاده بوده است. آنها بخشی از منابع غذایی پروتئینی را تشکیل می دهند و وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می کند که افراد مواد غذایی از جمله عدس ها را بخورند تا انواع مختلف پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. عدس آب پز با ۲۳۰ کالری در هر ظرف، انرژی روزانه را فراهم می کند و علاوه بر  این مواد مغذی وسیعی را، به رژیم غذایی شما اضافه می کند.

پروتئین و فیبر بالا

عدس ها به دلیل محتوای پروتئین و فیبر، علاوه بر ارزش غذایی بالا، خوشمزه نیز هستند. فیبر به غذا کمک می کند تا بعد از خوردن در معده باقی بماند و شما احساس سیری داشته باشید. رژیم غذایی غنی از فیبر همچنین مدفوع شما را کاهش می دهد که روده شما را به طور منظم فعال نگه می دارد و قند خون شما را کنترل می کند. پروتئین در عدس ها اسیدهای آمینه را تولید می کند – ترکیبات بدن شما می توانند دوباره با هورمون ها ترکیب شوند و برای رشد سلول های جدید استفاده شوند. یک ظرف عدس آب پز حاوی ۱۵٫۶ گرم فیبر رژیمی است که ۴۱ درصد نیاز فیبر روزانه برای مردان و ۶۰ درصد برای زنان است. هر ظرف همچنین دارای ۱۷٫۹ گرم پروتئین است که ۳۹ درصد از مصرف روزانه برای زنان و ۳۲ درصد برای مردان است که توسط USDA توصیه می شود.

منبع غنی فولات و اسید پانتوتنیک

عدس ها علاوه بر اضافه کردن وعده های غذایی، ارزشمند نیز هستند زیرا آنها دارای اسید فولات و پانوتنیک و دو ویتامین B پیچیده هستند که سلول های شما برای عمل به آن نیاز دارند. سلول های شما از اسید پانتوتنیک برای ایجاد کوآنزیم A استفاده می کنند، که یک ماده شیمیایی برای عملکرد مغز، تولید انرژی و سنتز هورمون است. فولات موجود در عدس باعث پیشگیری از سرطان می شود. هر فنجان عدس جوشانده شده حاوی ۱٫۲۶ میلیگرم اسید پانتوتنیک و ۳۵۸ میکروگرم فولات است که به ترتیب ۲۵ درصد و ۹۰ درصد مصرف روزانه توصیه شده است.

دارای منابع آهن و روی

اضافه کردن عدس به غذای شما، آهن و روی را به رژیم غذایی شما اضافه می کند.  یک ظرف عدس جوشانده شده حاوی ۲٫۵ میلی گرم روی است که ۲۳ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای مردان و ۳۱ درصد برای زنان است. همچنین حاوی ۶٫۶ میلی گرم آهن است که به ترتیب ۸۳ و ۳۷ درصد مصرف روزانه را برای مردان و زنان شامل می شود. روی در عدس ها به حفظ عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند و پروتئین هایی را فعال می کند که فعالیت ژن را در سلول های شما کنترل می کنند. آهن عدس برای تولید انرژی استفاده می شود و باعث افزایش تولید هموگلوبین پروتئین و میوگلوبین می شود. هموگلوبین در حمل و نقل اکسیژن دخالت دارد، در حالی که میوگلوبین به ذخیره اکسیژن کمک می کند.

استفاده چند منظوره در پخت و پز

عدس دارای عطر و طعم ملایم است. یک ظرف از عدس پخته شده را در فریزر خود نگه دارید، در بسته های مخصوص بسته بندی کنید و آنها را برای استفاده در سوپ و سالاد مصرف کنید. در عوض، از عدس در پخت و پز جوجه های بدون سدیم و یا سبزیجاتی مانند بروکلی بخارپز و گل کلم و یا کباب کوبییده بو داده و رازیانه – برای بالا بردن ارزش غذایی استفاده کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *