فواید و عوارض خوردن گوجه فرنگی چیست؟

فواید گوجه فرنگی و مزایای مصرف آن در پیشگیری و درمان بیماری ها

گوجه فرنگی خام می تواند یک ماده غذایی متضاد باشد. در حالی که بعضی از مردم شیرینی طبیعی آن را تحسین می کنند و در همه چیز از ساندویچ ها وکاسه های سالاد تا پیتزا از آن ها استفاده می کنند، برخی دیگر از آن ها خوششان نمی آید. با این وجود، گوجه فرنگی های خام دارای ویتامین های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی هستند که می توانند دارای مزایای سلامتی عمیقی باشند.

فواید مصرف گوجه فرنگی خام

گوجه فرنگی، به طور طبیعی شامل مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که می توانند از بدن در برابر بیماری های جدی محافظت کنند. خوردن گوجه فرنگی بیشتر و سبزیجات به طور کلی می تواند به پیشگیری از بیماری ها از جمله از دست دادن استخوان، سرطان، دیابت، سنگ کلیه، سکته مغزی، حمله قلبی و چاقی کمک کند. دکتر Britt  Burton-Freeman در یک مقاله مجله آمریکایی شیوه زندگی پزشکی می گوید که گوجه فرنگی خام دارای خواص ضد التهابی است و حتی ممکن است به جلوگیری از اختلال شناختی کمک کند. گوجه فرنگی، ممکن است مزایای خاصی برای مردان داشته باشد. انجمن رژیم غذایی آمریکا مردان را به خوردن گوجه فرنگی، توصیه می کند و اینکه حداقل یک بار در هفته گوجه فرنگی، بخورند زیرا لیکوپن موجود در آنها باعث افزایش سلامت پروستات می شود.

مواد مغذی

خواص سلامتی گوجه فرنگی، به دلیل آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید موجود در آن ها است. AARP.org  معتقد است که آنتی اکسیدان اصلی در گوجه فرنگی، لیکوپن است که باعث خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد می شود که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند. گوجه فرنگی همچنین حاوی بتا کاروتن، اسید فولیک و ویتامین A، Cو Eاست. علاوه بر این، گوجه فرنگی، دارای تراکم انرژی فوق العاده کمی است یعنی مقدار کمی از کالری و چربی را تامین می کند. بر طبقUSDA، یک ظرف گوجه فرنگی، بریده شده فقط ۳۰ کالری و کمتر از ۰٫۵ گرم چربی دارد.

عوارض

همچنین خوردن گوجه فرنگی خام اثرات بد غذایی دارد. آنها دارای کیفیت اسیدی هستند که ممکن است سوزش مکرر یا ریفلاکس اسید معده را تشدید کنند. دکتر فرانک جکسون، از کلینیک گوارش جکسون سیگلوبوم، توصیه می کند در صورتی که از بیماری ریفلاکس گوارش رنج می برید، به طور کلی از مصرف گوجه فرنگی، پرهیز کنید زیرا ممکن است به عنوان یک غذای مضر عمل کند. خوردن گوجه فرنگی، بیش از حد نیز ممکن است منجر شود که بدنتان تا حدودی دچار کمبود مواد مغذی شوند.

ملاحظات

مصرف گوجه فرنگی پخته شده و محصولات گوجه فرنگی پردازش شده می تواند بسیاری از مزایای سلامتی را مانند گوجه فرنگی، به ارمغان بیاورد، اگرچه برخی از آنزیم ها و ترکیبات مفید در پروسه های آشپزی و تولید محصول نابود می شوند. اگر سؤال خاصی مربوط به گوجه فرنگی، در رژیم غذایی خود داشته باشید، قبل از انجام تغییرات قابل توجهی در برنامه تغذیه فعلیتان با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *