چه ورزش هایی برای مبتلایان به بیماری پارکینسون خوب است؟

چه ورزش هایی برای مبتلایان به بیماری پارکینسون خوب است؟

ورزش، بخش مهمی از زندگی روزمره برای همه افرادی است که می خواهند سالم و تندرست باشند. با این حال، برای افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، چیزی بیشتر از حفظ سلامتی است. برای این بیماران، تمرین های مناسب می توانند جنبه های حیاتی زندگی روزمره را افزایش دهند، مانند تحرک و حفظ تعادل.

در این مقاله، ما بررسی می کنیم که چرا ورزش برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) مفید بوده و چگونه بر مغز تاثیر می گذارد.

چرا ورزش برای افراد مبتلا به PD مفید است؟

بنیاد پارکینسون می گوید شواهد زیادی از مزایای کوتاه و بلند مدت ورزش برای افراد مبتلا به پارکینسون وجود دارد.

یک تحقیق که توسط همان سازمان، انجام شده، نشان داد که افراد مبتلا به PD که حداقل ۲٫۵ ساعت در هفته، ورزش می کنند، حرکت و کیفیت زندگی خود را نسبت به دیگر بیمارانی که مبتلا به این بیماری هستند ولی ورزش نمی کنند، بهبود می بخشند.

یکی از مزایای اصلی ورزش برای افراد مبتلا به PD، کنترل علائم است. این شامل بهبود:

  • راه رفتن
  • حفظ تعادل
  • کاهش لرزش
  • انعطاف پذیری
  • قدرت و توان بیشتر
  • هماهنگی حرکات بهتر
  • استقرار

تأثیر ورزش بر مغز

ورزش نه تنها به جنبه های جسمی PD کمک می کند، بلکه به جنبه های روانی نیز کمک می کند. نشان داده شده است که ورزش در بیماران مبتلا به پارکینسون، باعث کاهش علائم خستگی، خلق و خوی بهتر، رفع مشکلات خواب و سلامت روان می گردد.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مرکز پاداش و لذت مغز را کنترل می کند و همچنین تنظیم حرکت و پاسخ های عاطفی را مدیریت می کند. در PD، کمبود دوپامین وجود دارد.

در حالی که با ورزش کردن، می توانند مقدار دوپامین در مغز را افزایش دهند و کمک می کند تا مغز بتواند استفاده موثرتری از این ماده کند.

چه ورزش هایی برای مبتلایان به بیماری پارکینسون خوب است؟

انواع ورزش مناسب برای بیماری پارکینسون

تمریناتی که فرد مبتلا به PD باید انجام دهد بستگی به شدت علائم آنها است. در تمام موارد، ورزش باید در سه حوزه تمرکز داشته باشد:

  • انعطاف پذیری و کشش
  • ایروبیک
  • قدرتی و مقاومتی

انواع مختلفی از ورزش وجود دارد که شامل هر سه این حوزه ها می شود. این تمرینات عبارتند از:

  • تایچی
  • یوگا
  • دوچرخه سواری
  • دویدن
  • پیلاتس
  • رقصیدن
  • اسکیپینگ

چیزهایی که باید در نظر بگیرند

هیچ برنامه تمرینی خاصی وجود ندارد که فردی که به PD مبتلا است، باید انجام دهد. با توجه به بهبود علائم، بهترین برنامه ورزشی برای این افراد ریخته می شود.

انجمن حمایت از مبتلایان به پارکینسون در انگلستان، توصیه می کند افرادی که علائم خفیفی دارند، باید بر تمرینات شدید تمرکز کنند و بهتر است در ورزشگاه، ورزش کنند.

افراد مبتلا به علائم متوسط ​​باید روی تمریناتی که این علائم را هدف قرار می دهند تمرکز کنند. افراد مبتلا به علائم پیچیده تر باید تمرکز خود را روی تمرین هایی که به آنها در انجام فعالیت های روزمره که مشکل ساز شده اند، کمک می کند، قرار دهند.

شایان ذکر است که دوچرخه سواری، نیاز به تعادل و واکنش دارد. این دو ویژگی هر دو با PD اختلال دارند. در نتیجه استفاده از یک دوچرخه سنتی می تواند خطرساز باشد. بهتر است از دوچرخه های سه چرخ و تاندیم استفاده کنید.

دانشگاه کالیفرنیا همچنین می گوید که وزنه برداری، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به پارکینسون نمی باشد و خطرناک است، گرچه تمرینات قدرتی برای این بیماران مفید است.

تمرینات قدرتی که میتوانند جایگزین وزنه برداری شوند

  • اسکات اصلاح شده
  • بارها بلند شدن و نشستن روی صندلی
  • استفاده از وزنه در مچ پا و مچ دست در خانه و راه رفتن با آنها

شنا یک تمرین خوب برای هماهنگی است، اما تعادل لازم را ندارد. به این ترتیب، ممکن است بهترین تمرین برای افراد مبتلا به PD باشد.

زمان ایده آل ورزش کردن، برای فردی که مبتلا به PD است، زمانی است که تحرک آنها خوب باشد، که معمولا حدود یک ساعت پس از مصرف داروهایشان است. با این وجود، این می تواند متفاوت باشد، بنابراین هر فرد باید زمانی که تحرک خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد، ورزش کند.

راهنمایی های ورزشی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون

مراقب باشید

قبل از اینکه فرد مبتلا به PD، یک برنامه ورزشی جدید را آغاز کند، آنها باید با متخصص مغز و اعصاب، پزشک و فیزیوتراپیست خود در مورد تمرینات و حرکاتی که برای آنها مفید است، صحبت کنند.

از یک گام شمار استفاده کنید

استفاده از گام شمار می تواند به شما کمک کند تا میزان فعالیت خود را ارزیابی کنید.

ورزش خود را ادامه دهید

بهترین راه برای افرادی که مبتلا به PD هستند و می خواهند از مزایای ورزش بهره ببرند،  این است که ورزش خود را به طور صحیح انجام دهند. افراد مبتلا به پارکینسون که در برنامه های ورزشی برای ۶ ماه یا بیشتر بوده اند، در مقایسه با کسانی که برنامه های کوتاهتری را انجام داده اند، بهبودی قابل توجهی داشتند.

شدت بیشتر، سود بیشتر

افراد مبتلا به پارکینسون، باید تا آنجا که ممکن است تمرین کنند و تا حد امکان از تمرینات با شدت بالاتر استفاده کنند. شدت این تمرینات، ممکن است بسته به علائم آنها متفاوت باشد، اما قاعده کلی این است که هرچه شخص بیشتر تلاش کند، بیشتر به نفع آنها خواهد بود.

چه ورزش هایی برای مبتلایان به بیماری پارکینسون خوب است؟

در کارهای روزانه خود، تنوع ایجاد کنید

افراد مبتلا به پارکینسون می توانند با تغییرات جزئی در کارهای روزانه، به ورزش خود اضافه کنند، مانند:

  • پیاده روی به جای استفاده از وسیله نقلیه
  • بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور
  • اجتناب از دوره های طولانی غیر فعال بودن

ورزش کردن در محیط های باز و سر سبز نه تنها علائم انها را بهبود می بخشد، بلکه باعث کاهش خستگی و افزایش انگیزه می شوند.

سرد کردن پس از ورزش

حتما پس از ورزش، بدن خود را سرد کنید. زیرا سرد کردن پس از تمرینات ورزشی، ضربان قلب را کاهش می دهد و ماهیچه ها را از سفت شدن حفظ می کند. گرم کردن قبل از تمرینات ورزشی نیز بسیار مهم می باشد.

خوش بگذرانید

لذت بردن از ورزش، انجام دادن آن را آسان تر می کند. فعالیت های گروهی، از جمله کلاس های ورزش، اغلب برای این کار مفید است.

مراجعه به یک درمانگر فیزیکی

هنگامی که کسی برای اولین بار با PD تشخیص داده می شود، باید یک نشست با یک درمانگر فیزیکی داشته باشد تا یک برنامه تمرینی مناسب برای آنها ایجاد کند.

همه افراد مبتلا به PD باید برای نیازهای فردی خود برنامه داشته باشند. دیدن یک درمانگر فیزیکی به آنها کمک خواهد کرد که از خطرات اجتناب کنند. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، فرد باید با متخصص فیزیوتراپیست ملاقات کند تا حداکثر بهره وری را از برنامه تمرینات خود داشته باشد.

اختصاصی هلو دکتر؛ هرگونه کپی برداری با نام منبع مجاز می باشد


شاید دوست داشته باشید:

علائم بیماری پارکینسون را می شناسید؟

بیماری پارکینسون چیست و چه عواملی در بروز آن نقش دارد؟

پارکینسون چه نوع بیماری است؟ مراحل و علائم بیماری پارکینسون

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *