فواید مصرف گوجه فرنگی بر سلامتی بدن و ارزش غذایی آن

فواید گوجه فرنگی و مزایای مصرف آن در پیشگیری و درمان بیماری ها

گوجه فرنگی به عنوان “غذای کارکردی” نامیده می شود که فراتر از ارائه فواید تغذیه ای است. گوجه فرنگی ها با توجه به مواد شیمیایی مفید مانند لیکوپن نقش مهمی در جلوگیری از بیماری مزمن دارند و دارای سایر مزایای بهداشتی نیز هستند. گوجه فرنگی ها پر از مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها می باشند و منبع غنی از ویتامین A و C و اسید فولیک هستند. فواید استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله گوجه فرنگی، چشمگیر است. همانطور که نسبت غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افزایش می یابد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. مصرف بالای میوه و سبزی نیز موجب سلامت پوست، مو، افزایش انرژی و کاهش وزن می شود. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات به طور چشمگیری خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر را کاهش می دهد.

فواید سلامتی گوجه فرنگی

  • به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها، گوجه فرنگی می تواند با تشکیل رادیکال های آزاد که به ایجاد سرطان کمک می کنند، مبارزه کند.
  • مصرف میزان مناسب سدیم کمک می کند تا فشار خون در سطح سالم نگه داشته شود. با این حال، افزایش مصرف پتاسیم ممکن است به همان اندازه به دلیل اثرات غضروفی آن مهم باشد.

فواید مصرف گوجه فرنگی بر سلامتی بدن و ارزش غذایی آن

  • فیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین در گوجه فرنگی همه از سلامت قلب حمایت می کنند. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییرات در رژیم غذایی است که افراد به طور متوسط ​​می توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی خود انجام دهند.
  • مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که دارای رژیم های دارای فیبر بالا هستند سطح قند خون پایین تری دارند و در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است سطح قند خون، چربی ها و انسولین را بهبود بخشد. یک فنجان گوجه فرنگی حدود ۲ گرم فیبر را فراهم می کند.
  • خوردن غذاهایی مانند گوجه فرنگی که دارای مقادیر زیادی آب و فیبر هستند می توانند به هیدراته شدن بدن کمک کنند و حرکات منظم روده را ارتقا دهند. فیبر حجم زیادی به مدفوع اضافه می کند و برای کاهش یبوست ضروری است.
  • گوجه فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن، لوتئین، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان های قوی است که برای محافظت از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور همراه با توسعه آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مفید است.
  • مصرف خوراک اسید فولیک مناسب، قبل و بعد از بارداری ضروری است تا از نقص رگهای عصبی در نوزادان محافظت کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *