علت گرفتگی عضلات پا و راه چاره آن

گرفتگی عضلات پا  کمتر از یک دقیقه  هم که طول بکشد عذاب آور است برخی از افراد در شب عضلات پاهایشان دچار گرفتگی می شود.این امر به دلیل انقباض غیر دائمی یا اسپاسم عضلات در پاها رخ می دهد. این می تواند ماهیچه های ساق پا، عضلات ران را تحت تاثیر قرار دهد و حتی همسترینگ را نیز شامل می شود.گرفتگی عضلات پا شامل کودکان و بزرگسالان هم  می شود، ، اما زنان باردار و سالخوردگان بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. اگر  ورزش زیادی انجام دهید بخصوص ورزش هایی مانند  دویدن، تمرینات با وزنه عضلات بیشتر دچار گرفتگی می شوند
سایر عوامل خطرساز شامل سوء تغذیه، خستگی عضلانی، کم آبی بدن، الکل، نارسایی کلیه، بیماری تیروئید، دیابت نوع ۲، بیماری عروق، اضافه وزن، عدم تعادل الکترولیت ها، مشکلات گردش خون، عدم تعادل هورمونی، اختلالات عصبی و سندرم پاهای بیقرار است.

گرفتگی عضلات پا می تواند بسیار دردناک باشد و اغلب به طور ناگهانی اتفاق می افتد، اما ممکن است قبل از احساس درد ناگهانی، علائم هشدار دهنده مانند سوزش  ایجاد شود. علائم دیگر شامل تورم و درد در ناحیه آسیب دیده است. می توانیدبا تغییر  شیوه های زندگی و درمان خانگی نیز این مشکل را برطرف کنید
علت گرفتگی عضلات پا و راه چاره آن

پیاده روی یا ورزش کششی

وقتی که دچار گرفتگی عضلات می شوید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بلافاصله  یک ورزش ساده مانند پیاده روی  انجام دهید که بسیار موثر است درست است که  پیاده روی باعث درد می شود، اما اگر درد قابل تحمل باشد، با چند قدم برداشتن میتوانید احساس خوبی پیدا کنید.پیاده روی یک سیگنال به مغز  می فرستد که تنگی عضلات را کاهش میدهد

به محض اینکه دچار گرفتگی عضلات شدید ، همه چیز را متوقف کنید و  منطقه آسیب دیده را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بکشید، سپس به آرامی ماساژ دهید تا آرام شود.

برای کاهش احتمال ابتلا به گرفتگی عضلانی در شب، قبل از رفتن به رختخواب، عضلات پا  را بکشید. بهترین راه برای این کار این است که ده دقیقه با دوچرخه ثابت ورزش کنید

علاوه بر این، باید سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش منظم  به نوبه خود باعث کاهش گرفتگی عضلات پا، به ویژه در شب می شود.

اگر  نمیتوانید به ورزشگاه بروید یا زمان زیادی برای انجام تمرینات ندارید حداقل سعی کنید پیاده روی کنید. ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع در روز از گرفتگی ماهیچه ها پیشگیری می کند

احتیاط: اگر ورزش های کشش باعث بدتر شدن درد شود از این کار اجتناب کنید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *