فواید ویتامین B6 برای سلامتی مغز

فواید ویتامین B6 برای سلامتی مغز

تمام انواع ویتامین های B به مغز کمک می کنند، اما B-6 به ویژه برای تنظیم خلق و خوی و جلوگیری از خستگی ذهنی مهم است. این ویتامین محلول در آب در مغز باعث تولید سروتونین، انتقال دهنده عصبی احساس خوب می شود که شما را آرام می کند و روحیه شما را افزایش می دهد. ویتامینB-6  نیز به بدن کمک می کند تا هموگلوبین  بیشتری تولید کند، که وظیفه انتقال اکسیژن به مغز و دیگر اعضای بدن را دارد و تقویت کننده انرژی است. ویتامین B-6 همچنین ممکن است حافظه شما را بهبود بخشد.

بهبود افسردگی

دریافت ویتامین B-6 به اندازه کافی ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.Medline Plus، خدمات کتابخانه ملی ایالات متحده و موسسه ملی بهداشت، افسردگی را به عنوان نشانه کمبود ویتامین B-6 معرفی می کند. در مطالعه ۱۴۰ نفر از دانش آموزان دانمارکی که در شماره نوامبر و دسامبر ۲۰۰۴ در نشریه “روان درمانی و روان سوزوماتیک” منتشر شده است، سطوح پایین پرییدکسال فسفات، از اشکال ویتامینB-6، با علائم افسردگی همراه بود. مطالعات اخیر در شماره فوریه ۲۰۱۲ “مجله روانپزشکی کانادایی” ارتباط بین اختلالات خلقی و سطوح پایین ویتامین B6 و سایر مواد مغذی را نشان داد.

مزایای حافظه

مطالعات ارتباط بین کاهش شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و میزان کم ویتامین B-6 و دیگر ویتامین های B را نشان می دهند. یک مطالعه سطوح بالاتر ویتامین B-6 را با عملکرد بهتر در آزمون های حافظه مرتبط می داند. علاوه بر این، در یک مطالعه منتشر شده در آگوست ۲۰۱۲ نشریه “تغذیه”، حافظه ضعیف با سطح پایین ویتامین ارتباط داشت. از آنجا که همه مطالعات چنین ارتباطی را یافتند، هنوز معلوم نیست که مصرف مکمل های ویتامین B6 موجب تقویت حافظه سالمندان یا افراد دیگر بشود.

راه های تقویت حافظه و بخاطر آوردن سریع اطلاعات

بهبود تمرکز

از آنجا که ویتامین B-6 برای تولید هموگلوبین حامل اکسیژن استفاده می شود، سطح پایین آن می تواند باعث خستگی و بی توجهی شما شود. در مطالعه “مجله تغذیه سال ۲۰۱۲” غلظت کم ویتامین B6 با کاهش عملکرد اجرایی همراه بود. عملکرد اجرایی به معنای توانایی قضاوت صحیح است. Medline Plus می گوید کمبود ویتامین B-6 می تواند باعث سردرگمی شود. به دست آوردن مقدارکافی ویتامین B-6 ممکن است به آرامش ذهن شما کمک کند، توجه را افزایش دهد، باعث از بین رفتن سردرگمی شود و به شما اجازه تمرکز و انجام کار را بدهد.

منابع B-6

با توجه به دفتر مؤسسات ملی بهداشت مکمل های غذایی، ثروتمندترین منابع ویتامین B-6 شامل ماهی، گوشت گاو، کبد، سیب زمینی و سایر مرکبات می باشند. غلات صبحانه غنی شده، آوکادو، موز، لوبیا و آجیل نیز منابع خوبی هستند. بهترین راه برای به دست آوردن میزان کافب ویتامینB-6 ، مصرف یک رژیم غذایی متعادل است. گروه های خاصی از افراد، از جمله گیاهخواران، ممکن است نیاز به مکمل های ویتامین B6 داشته باشند. یک آزمایش خون می تواند کمبود را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید که ویتامین B-6 را به اندازه کافی برای سلامت مغز دریافت نمی کنید، از دکتر خود بخواهید که آزمایشهای لازم را انجام دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *