تاثیر خواب شبانه بر سلامت روحی ، ذهنی و جسمی

تاثیر خواب شبانه بر سلامت روحی ، ذهنی و جسمی

 سلامتی بدن

شما ممکن است بیشتر بدانید که مزایای فیزیکی خواب چیست. هفت یا هشت ساعت خواب برای انجام بسیاری از تعمیرات و نگهداری حیاتی است. زیرا هورمون هایی که بدن شما در طول مراحل مختلف خواب آزاد می کند، عضلات و بافت را تعمیر می کند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بهبود در سطح سلولی برای برخی از فعالیت ها رخ می دهد. مطالعه بیش از ۱۰،۰۰۰ فرد مبتلا به درد مزمن نشان داد که استراحت بهتر توانایی فرد را برای مقابله با این درد افزایش می دهد.

مهمتر اینکه ممکن است استراحت خوب بدن شما را از بیماری دور کند. مطالعه دانشگاه لویولا در شیکاگو نشان داد افرادی که کمتر از ۷ ساعت می خوابیدند، نسبت به افرادی که حداقل هشت ساعت می خوابیدند احتمال بیشتر ابتلا به سرماخوردگی را  نشان می دادند. محققان با اعتماد به نفس بیشتری افزایش گلبول های سفید خون را که توسط سیستم ایمنی بدن منتشر می شوند به میزان خواب، نسبت دادند.

خواب مناسب، عادت های خوب غذا خوردن را نیز تقویت می کند. خواب هورمون هایی را تنظیم می کند که گرسنگی را تنظیم می کنند و ده ها مطالعه نشان می دهد که ارتباط بین افزایش خطر چاقی و کم خوابی وجود دارد. شما همچنین ممکن است بخواهید برای جلوگیری از خروپف یا سایر عادت های ناشی از خواب، از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید.

سلامتی ذهن

خواب برای توانایی ما در شکل گیری و حفظ خاطرات حیاتی است. آنچه ما هنگام بیداری می بینیم و یاد می گیریم و در حافظه جدیدا ذخیره می کنیم، در هنگام خواب تقویت می شود و با آنچه که قبلا می دانیم، تلفیق می شود. اکثر رویاهای ما در عمق خواب اتفاق می افتد که به عنوان  (REM)شناخته می شود و به طور متوسط ​​۹۰ دقیقه برای رسیدن به آن مرحله زمان لازم است.

در سال ۲۰۱۰، محققان دانشکده پزشکی هاروارد ارتباط بین رویا و بهبود حافظه را تایید کردند، هنگامی که متوجه شدند که افراد پس از خوابیدن بهتر عمل می کنند. محققان عملکرد بهتر در بازبيني آنچه که ما آموخته ایم را به نحوه استراحت ذهن و خواب ما، نسبت داده اند. افزایش دوز خواب کمک کرد که افراد در آزمایش بعدی بهتر عمل کنند.

کم خوابی چیست و چه علائمی دارد؟

سلامتی روح

خواب خوب خلق و خوی و انرژی را بهبود می بخشد. استرس، خشم و اضطراب با یک خواب شبانه کم می شود. اما اغلب ما به دلیل فشار های احساسی خیلی سخت به خواب عمیق می رویم. تغییرات در محیط زیست و عادت های خواب در شما می تواند باعث اختلال در چرخه ی طبیعی خواب شما شود. فعالیت فیزیکی یا فکری را انجام دهید که به شما کمک کند تا استرس از بین برود. اطمینان حاصل کنید که زمان خواب شما باعث استراحت شبانه می شود. خواب سالم با درک بهتر از نقش آن در راحتی ما آغاز می شود.

یک خواب شبانه به این معنی است که مقابله و غلبه بر چالش ها و مشکلات زندگی آسان تر خواهد بود. اگر با وجود تمام تلاش ها، شما هنوز در معرض گرفتگی نفس یا خروپف قرار داشته باشید، به دنبال توصیه مشاور متخصص پزشکی در اختلالات خواب  باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *