مزایای سلامتی سیاه دانه و ارزش غذایی آن چیست؟

سیاه دانه

سیاه دانه منبع عالی بسیاری از مواد معدنی ضروری، منبع بسیار خوبی از ویتامین B1 (تیامین) و فیبر رژیمی است. مواد مغذی موجود در سیاه دانه ممکن است به سلامت قلبی عروقی، کاهش التهاب، حفظ سلامت تنفسی، محافظت در مقابل سرطان روده بزرگ، پوکی استخوان و همچنین سایر شرایط کمک کند.

غنی از مواد معدنی

سیاه دانه ها منبع عالی منیزیم و کلسیم هستند. یک چهارم ظرف سیاه دانه ۱۲۶ میلی گرم منیزیم یا ۳۲ درصد ارزش روزانه توصیه شده(DV)  و ۳۵۱ میلی گرم کلسیم (۳۵ درصد)  DVرا فراهم می کند. این کمی بیشتر از یک فنجان شیر می باشد، با این حال، کلسیم در بدنه دانه قرار دارد، بنابراین دانه های خراب شده کلسیم بسیار کمتری دارند.

منیزیم و کلسیم مهمترین مواد معدنی هستند که به تنظیم فشار خون کمک می کنند، احتمال ایجاد تنش و سردرد میگرنی (ناشی از اسپاسم رگ های خونی) را کاهش می دهند، کاهش اسپاسم های تنفسی در مبتلایان به آسم و تنظیم الگوهای خواب به ویژه در زنان مبتلا به یائسگی و اختلالات ناشی از کم خوابی از دیگر مزایای آن ها است.

فواید سیاه دانه, سیاه دانه, مزایای سیاه دانه, درمان بیماری با سیاه دانه

مواد معدنی ضروری

یک چهارم فنجان سیاه دانه حدود ۱٫۵ میلی گرم یا ۷۴ درصد از DV برای مس و ۲٫۸ میلی گرم (حدود ۱۹ درصد از (DV برای روی است. این مواد معدنی در مقادیر بسیار کم مورد نیاز است، اما برای سلامت انسان ضروری است. مس نقش مهمی در فرآیند ضد التهابی دارد که برای کاهش برخی از ورم ها و درد خاص بیماری های التهابی مفید است. مس برای ایجاد آنزیم لازم در ساخت کلاژن و الاستین مورد نیاز است که ساختار و کشش در استخوان ها و مفاصل را فراهم می کند.

رژیم غذایی دارای میزان کم ماده معدنی روی (سطح پایین گردش خون در جریان خون) با سیستم ایمنی افسرده و همچنین از دست دادن استخوان و کاهش تراکم استخوان ران و ستون فقرات همراه است. مصرف غذاهای غنی از روی، مانند سیاه دانه ها، خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی ناشی از کاهش تراکم (رایج در میان سالمندان) یا پوکی استخوان را کاهش می دهد. مصرف بهینه روی ممکن است موجب کاهش دفعات و طول سرماخوردگی شود، زیرا سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

مبارزه با کلسترول

سیاه دانه ها باعث کاهش میزان کلسترول سرم می شوند، که به سلامت قلب و عروق کمک می کند. آنها حاوی دو ماده منحصر به فرد به نام سزامین و سسامولین هستند. این مواد متعلق به یک گروه از الیاف به نام لیگنین هستند (دانه های کتان یکی دیگر از منبع غنی می باشند). لیگنین ها دارای فیبر غذایی هستند و موجب کاهش کلسترول می شوند. سیاه دانه ها غنی از فیتوسترول هستند. فیتوسترول ها ترکیبات گیاهی هستند که در ساختار (شیمیایی) بسیار شبیه به کلسترول هستند. مصرف بیش از حد فیتوسترول در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود، اما خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد. سیاه دانه ها بیشترین مقدار فیتوسترول (۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) را دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *