رژیم غذایی انسان های اولیه چیست و چه تفاوتی با رژیم غذایی پالئو دارد؟

رژیم غذایی انسان های اولیه چیست و چه تفاوتی با رژیم غذایی پالئو دارد؟

کاهش وزن و افزایش میل به سلامتی باعث شده است که افراد به بررسی گزینه های مختلف غذایی و انواع رژیم های غذایی علاقه مند شوند. رژیم غذایی انسان های اولیه یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهایی هست که انسان های اولیه می خوردند.

این رژیم بر خوردن غذاهای خام که حداقل انرژی برای هضم کردن را نیاز دارند، تاکید می کند. مانند میوه ها، سبزیجات، روغن های خاص و محصولات لبنی.

گوشت پخته شده مجاز است، اما تمام مواد غذایی دیگر باید به صورت طبیعی و خام مصرف شود. برای مثال، شیر باید در حالت معمولی و بدون پاستوریزه کردن مصرف شود.

تفکر پشت آن چیست؟

دانه هایی مانند گندم و ذرت، در توسعه کشاورزی و در نسل های بعدی زندگی ایجاد شدند.

از آنجا که این نوع مواد غذایی در این زمان وجود نداشته است، باید از غذاهای فرآوری شده مانند هات داگ، محصولات پخته و دیگر غذاها اجتناب شود.

براساس کتاب “طرح انسان های اولیه”، مارک سیسون این برنامه غذایی را پس از سالها توسعه داد. او به دنبال یک راه برای حفظ سلامتی، زمانی که او دیگر قادر به انجام تمرینات طولانی مدت در سالن ورزش نیست، بود.

سرانجام به نتیجه رسید که انسانهای مدرن بیش از حد غذاهای فرآوری شده مصرف  می کنند و مواد غذایی خام کافی در رژیم غذایی شان یافت نمی شود. ثابت شده است که مصرف زیادشکر عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت زیادی بر روی بدن می گذارد.

در عوض، تمرکز رژیم غذایی پریمال بر روی سبزیجات و میوه های خام و همچنین دریافت چربی ها و پروتئین ها از گوشت و لبنیات است. سیسون معتقد است که این غذاها تمام مواد مغذی را که بدن برای یک زندگی سالم نیاز دارد، را فراهم می کند.

کاهش طبیعی قند خون با رژیم غذایی و ورزش مناسب

غذاهای مجاز در رژیم غذایی انسان های اولیه

انواع مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی انسان های اولیه وجود دارد. برخی از غذاهای توصیه شده عبارتند از:

  • دانه
  • آجیل
  • انواع
  • انواع سبزیجات
  • عسل طبیعی
  • گوشت
  • محصولات لبنی خام مانند شیر
  • ماهی
  • سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی
  • برنج وحشی

هر غذای مصرفی باید انتخابی از بهترین کیفیت ممکن باشد – به این معنی که ارگانیک و تازه باشند.

رژیم غذایی انسان های اولیه چیست و چه تفاوتی با رژیم غذایی پالئو دارد؟

غذا های ممنوع در رژیم غذایی انسان های اولیه

افراد طرفدار رژیم غذایی انسان های اولیه نباید هیچ غذایی را که برای انسان های اولیه در دسترس نبود، بخورند. به طور کلی، از هر گونه غذائی که مستقیما از گیاه یا حیوانات به طور طبیعی تولید نمی شود، اجتناب کنند.

غذاهایی که یک فرد طرفدار رژیم غذایی انسان های اولیه باید اجتناب کند شامل موارد زیر است:

  • قندها
  • بادام زمینی
  • روغن های فرآوری شده مانند روغن های گیاهی
  • مشروبات الکل
  • سویا
  • غذاهای فرآوری شده مانند کوکی ها و کراکر ها

آیا رژیم غذایی انسان های اولیه سالم است؟

رژیم غذایی انسان های اولیه ممکن است یک جایگزین سالم برای رژیم های غنی از غذاهای فرآوری شده و کمبود میوه و سبزی تازه باشد. غذاهایی که در رژیم غذایی انسان های اولیه می توان خورد، ویتامین های لازم بدن را تامین می کند.

با این حال، اگر یک فرد بیشتر در خوردن گوشت تمرکز کند و سبزیجات کمی مصرف کند، ممکن است از نظر مواد مغذی ضروری، به ویژه فیبر، دچار مشکل شود. برعکس، خوردن سبزیجات و میوه بیشتر بدون گوشت ممکن است منجر به مشکلات دیگر در تغذیه شود.

در نهایت، اینکه این رژیم غذایی تا چه اندازه سالم است، به این بستگی دارد که چقدر یک فرد به توصیه ها گوش می کند و آنها را عملی می سازد. برای سلامتی مطلوب، قبل از شروع رژیم غذایی انسان های اولیه باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم غذایی انسان های اولیه چیست و چه تفاوتی با رژیم غذایی پالئو دارد؟

مزایای رژیم غذایی انسان های اولیه

مزایای اصلی رژیم غذایی انسان های اولیه این است که در آن غذاهای فرآوری ناسالم و قندها و مواد افزودنی حذف می شود.

افرادی که ممکن است فواید بیشتری از این رژیم دریافت کنند، عبارتند از:

  • افراد مبتلا به دیابت که باید از مصرف قند خود را محدود کنند
  • افراد مبتلا به آلرژی غذایی
  • افراد دارای شرایط مرتبط با غذا، مانند بیماری سلیاک
  • هر کسی که به دنبال رژیم غذایی متعادل تر است
  • افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند

علم چه می گوید؟

رژیم غذایی پالئویی که یک رژیم غذایی مشابه به رژیم غذایی انسان های اولیه است، به دلیل ادعاهای هیجان انگیز طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است، به دلیل تحقیقات کم در این راستا، انتقادات زیادی از طرف متخصصان تغذیه دریافت کرده است.

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد رژیم غذایی انسان های اولیه به طور خاص وجود دارد، برخی از شواهد و تحقیقات نشان می دهد که هر دو این رژیم ها دارای مزایای بالقوه هستند از جمله:

  • کاهش وزن
  • کاهش اندازه دور کمر
  • کاهش فشار خون
  • احساس سیری و تامین انرژی بدن

مطالعه ای که بر روی مزایای رژیم غذایی پالئو در بیماری دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی عروقی انجام شد، نشان داد که افراد طرفدار به این نوع رژیم غذایی، نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که به دنبال رژیم های دیگر هستند، کنترل گلیکوزمی و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی را تجربه می کنند.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به بیماری هایی از جمله زوال عقل و دیابت نوع ۲ دچار بوده و یک رژیم غذایی پالئویی را برای ۱۲ هفته ادامه دادند، شاهد کنترل علائم خود بودند.

با این حال، علم هنوز متقاعد نشده است که هر یک از این رژیم ها بهترین گزینه برای همه افراد است. مهمتر از همه، تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور کامل تاثیر کامل رژیم غذایی بر زندگی فرد را تعیین کند. در یک مطالعه، زنان بعد از یائسگی بعد از رژیم غذایی پالئویی به مدت ۲ سال به کمبود ید دچار شدند. کمبود ید با گسترش گواتر و کم کاری تیروئید همراه است.

رژیم غذایی انسان های اولیه چیست و چه تفاوتی با رژیم غذایی پالئو دارد؟

تفاوت بین رژیم غذایی انسان های اولیه و رژیم غذایی پالئویی؟

رژیم غذایی پالئویی مانند رژیم غذایی انسان های اولیه، بر اساس غذاهایی است که انسان های باستان می خوردند چیده شده است. رژیم غذایی پالئو بسیار شبیه رژیم غذایی انسان های اولیه است، به جز چند تفاوت اساسی.

برخی از تفاوت ها عبارتند از:

  • رژیم پالئو مانع از مصرف تمام لبنیات می شود.
  • رژیم پالئو مانع از مصرف تمام سبزیجات سبز می شود.
  • رژیم پالئو مانع از مصرف قهوه می شود.

نکته آخر

قبل از شروع هر رژیم غذایی، مهم است که در مورد برنامه خود با یک متخصص و پزشک صحبت کنید. رژیم غذایی انسان های اولیه می تواند یک جایگزین بسیار عالی و سالم برای رژیم مدرن باشد که وابسته به بسیاری از غذاهای طبیعی است. هنگامی که به درستی دنبال شد، یک فرد می تواند انواع مواد مغذی را دریافت کرده، وزن خود را کاهش داده و سلامتی بیشتر را احساس کند.

هرگونه کپی برداری با نام هلو دکتر مجاز می باشد.


بیشتر بدانید:

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

رژیم غذایی مناسب برای بیماری فتق هیاتال و جلوگیری از پیشرفت علائم آن

رژیم غذایی چه تاثیری بر میل جنسی دارد؟

رژیم غذایی دوکان (Dukan) چیست و چند مرحله دارد؟

مزایای سلامتی رژیم گیاه خواری چیست؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *