مزایای سلامتی مصرف شلغم چیست و چه نقشی در مبارزه با سرطان دارد؟

مزایای سلامتی مصرف شلغم چیست و چه نقشی در مبارزه با سرطان دارد؟

کمک به سلامت چشمها

شلغم دارای ویتامین A زیادی است و ۲۲۰ درصد نیاز توصیه شده روزانه را در هر ظرف فراهم می کند. ویتامین A برای بهبود بینایی و جلوگیری از کوری شبانه مفید است.

 مبارزه با سرطان

بتاکاروتن موجود در شلغم ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف همراه است. محققان پیشنهاد کرده اند که افزایش مصرف ۱٫۷ تا ۲٫۷ میلی گرم بتاکاروتن در روز خطر ابتلا به سرطان ریه را بیش از ۴۰ درصد کاهش می دهد. شلغم همچنین حاوی گلوکزینولات( آنتی اکسیدان حاوی گوگرد) است که نشان دهنده کاهش رشد تومورهای سرطانی است. همچنین، شلغم حاوی کاروتنوئید و ویتامین C برای مبارزه با رادیکال های آزاد هستند که از جهش سلول های سالم جلوگیری می کند.

سلامت ناخن ها

شلغم ها دارای کلسیم بالا هستند. یک ظرف شلغم حاوی ۲۰ درصد کلسیم است. شلغم ها همچنین منبع عالی ویتامین K هستند که در حفظ کلسیم استخوان نقش دارند. مصرف کافی ویتامین K همچنین می تواند دفع ادراری کلسیم را کاهش دهد. یک عدد شلغم دارای ۶۶۲ درصد ویتامین K است.

 بهبود سیستم عصبی

فولات ممکن است نقش مهمی در تنظیم اسید آمینه های خاصی که سیستم عصبی به  آن ها نیاز دارد، بازی کند. مطالعات نشان داده است که مقدار کمی فولات در غذا می تواند سطوح هموسیستئین را افزایش دهد که می تواند از بیماری های خطرناکی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون جلوگیری کند.

مفید برای زنان باردار و نوزادان

شلغم ها یک منبع عالی از ویتامین B کمپلس مانند فولات هستند. فولات برای کمک به تشکیل رگ های عصبی و تشکیل گلبول قرمز در نوزادان پس از زایمان کمک می کند. کمبود فولات در زنان باردار منجر به تولد نوزادان کم وزن می شود و همچنین ممکن است در رگ های عصبی  نوزادان مشکل ایجاد کند. یک ظرف شلغم حاوی ۴۲ درصد ارزش توصیه شده روزانه فولات است.

 کمک به کاهش وزن

کالری کم غذاهای غنی از مواد مغذی مانند شلغم ها، جزو برنامه های رژیم غذایی کاهش وزن هستند. مواد غذایی با فیبر بالا نیز متابولیسم را افزایش می دهند و به کاهش وزن کمک می کنند. یک ظرف شلغم فقط ۲۹ کالری دارد.

بهبود سلامت گوارش

شلغم حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است. یک فنجان شلغم حاوی ۵ گرم فیبر رژیمی است. توصیه می شود مصرف روزانه فیبر در رژیم غذایی مردان و زنان به ترتیب ۳۸ گرم و ۲۵ گرم باشد. فیبر ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند و به طور منظم حرکت روده را افزایش دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *