عوارض مصرف پسته و نقش آن در بیماری های گوارشی و افزایش وزن

عوارض مصرف پسته و نقش آن در بیماری های گوارشی و افزایش وزن

پسته دارای چربی های غیر اشباع سالم و محافظ قلب است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم مانند مس، منگنز، فسفر، ویتامین B-6 و تیامین را فراهم می کند. منشاء آن ایران است، پسته اغلب به تنهایی، به صورت برشته یا نمکی و در بستنی مصرف می شود. اگرچه پسته ها نسبتا سالم هستند، خوردن بیش از حد زیاد آنها می تواند عوارض جانبی را بر وزن، فشار خون و دستگاه گوارش داشته باشد.

ارزش غذایی

مصرف پسته خام یا خشک حدود ۱۶۰ کالری، ۵٫۸ تا ۵٫۹ گرم پروتئین، ۱۲٫۷ تا ۱۲٫۹ گرم چربی، ۷٫۸ تا ۸٫۳ گرم کربوهیدرات و ۲٫۸ تا ۲٫۹ گرم فیبر را فراهم می کند.

افزایش وزن

پسته پروتئین و فیبر زیادی را برای بسیاری از مردم فراهم می کند. با این حال، اگر هنگام خوردن آجیل پسته بخورید، می توانید وزن خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر شما یک ظرف کامل پسته را بخورید، می توانید نزدیک به ۷۰۰ کالری مصرف کنید. از آنجائیکه ۳۵۰۰ کالری مازاد معادل یک پوند چربی اضافی در بدن شما است، خوردن نصف تا ۱ فنجان عصاره پسته در هر روز می تواند سبب افزایش وزن به میزان ۰٫۷-۴٫۱ کیلوگرم در هفته شود. خوردن بیش از حد هر چیز هرگز خوب نیست و عوارض جانبی معمولا شامل درصد چربی بیشتر و سایز کمر بزرگتر است.

عوارض مصرف پسته و نقش آن در بیماری های گوارشی و افزایش وزن

فشار خون

پسته طبیعی دارای سطوح بسیار پایین و یا حدود ۰ تا ۲ میلی گرم سدیم در هر ۳۰ گرم است. با این حال، پسته های پخته شده با نمک می تواند حاوی ۱۲۱ میلی گرم سدیم در هر وعده غذایی، بر اساس پایگاه داده های ملی مغز و اعصاب USDA باشد، اگر شما بتوانید اندازه مصرف خود را کنترل کنید، بهتر است.

با این حال، خوردن نصف تا یک ظرف کامل پسته شور، می تواند میزان مصرف سدیم شما را بین ۲۶۳ تا ۵۲۶ میلی گرم افزایش دهد و فشار خون شما را به عنوان یک عارضه جانبی افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف سدیم خود را محدود کنید تا فشار خونتان را کنترل کرده و قلب شما سالم بماند.

مشکلات گوارشی

پسته می تواند باعث عوارض جانبی دستگاه گوارش در برخی از افراد شود که به ترکیباتی به نام فروکتان واکنش نشان می دهند. فروکتان خطرناک نیست، اما آنها می توانند سیستم گوارش را تحریک کنند که منجر به نفخ، اسهال، یبوست، گرفتگی و درد شکم می شود. میزان نشانه های دستگاه گوارش شما، در صورت عدم تحمل فروکتان، بستگی به میزان پسته های مصرف شده خواهد داشت. پسته بیشتر، می تواند علائم شما را بدتر کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *