فواید سلامتی فندق و ارزش غذایی آن چیست؟

فواید سلامتی فندق و ارزش غذایی آن چیست؟

فندق ها یک میان وعده خوشمزه هستند که جایگزین خوبی برای چاشنی یا بیسکویت ها و سایر چیزهایی هستند که برای سلامتی شما مناسب نیستند. اولین مزیت سلامتی فندق آن است که با نگه داشتن آنها در یک کاسه در اتاق خود، شما می توانید به خودتان کمک کنید تا غذاهایی که ناسالم هستند را مصرف نکنید و وزنتان را کاهش دهید. اما آنها فقط یک جایگزین خوب برای میان وعده ها نیستند، فندق ها در واقع بسیار سالم هستند و شما می توانید از مزایای بهداشتی آن ها استفاده کنید. در اینجا ما به بررسی برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

ویتامین E

اولین و مهمترین مزیت فندق این است که آن منبع ویتامین E است و برای سلامت عضلات از جمله عضله قلب و عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل بسیار مهم است. در عین حال ویتامین E مانع از تخریب سلول های قرمز خون می شود که اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کنند. این امر مانع از کم خونی می شود که یک بیماری است که با کمترین تعداد گلبول های قرمز همراه است که منجر به کمبود اکسیژن و بی حالی می شود.

دیگر ویتامین ها و مواد معدنی

فندق ها ممکن است به دلیل محتوای بالای ویتامین E شان مشهور باشد، اما این تنها ویتامینی نیست که فندق ها ارائه می دهند. در عین حال فندق ها منبع فراوانی از مواد مغذی هستند، از جمله:

  • آهن، که با تشکیل سلول های قرمز خون اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کند و برای جلوگیری از کم خونی مهم است.
  • Zinc که در ایجاد هورمون های جنسی کمک می کند (مردان روی را در هنگام انزال در مایع منی خود از دست می دهند)
  • پتاسیم که به تحریک سیستم عصبی کمک می کند و مانع از گرفتگی می شود.
  • کلسیم که باعث تقویت استخوان ها و رباط ها و جلوگیری از انقباض عضلات می شود.
  • Vitamin B1، B2 و B6 که برای تشکیل خون و همچنین عملکرد مغز مهم هستند.

بتا سیتستورول

بتا سیتوستولول توسط بدن برای کاهش کلسترول استفاده می شود و همچنین می تواند به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کند.

روغن

فندق پر از روغن و چربی است (در واقع ۶۰ درصد و بیشتر فندق از روغن ساخته می شود) که ممکن است باعث شود شما آن را به عنوان یک میان وعده سالم مؤثر ندانید. اما صبر کنید – این روغن ها و چربی ها در واقع نوع ناسالم نیستند، بلکه اسیدهای چرب ضروری هستند که کارهای مهم را در قسمت های بدن انجام می دهند. به عنوان مثال اسید اولئیک به جلوگیری از کلسترول بالا کمک می کند و می تواند آن را تا ۲۶٫۲٪ کاهش دهد، به انتقال قند خون کمک  کند و از بیماری های وریدی توسط دیگر عوامل جلوگیری کند. این اسید های چرب همچنین به بدن کمک می کند تا از ویتامین ها، مواد معدنی و همچنین پروتئین استفاده کند. این روغن ها به روان تر شدن مفاصل کمک می کنند، دمای بدن را تنظیم می کنند و شرایط پوست و مو را بهبود می بخشند.

پروتئین

فندق مانند بسیاری از آجیل ها یک منبع گیاهی پر از پروتئین است. بدن شما از  پروتئین در کارهای مهم بی شماری مانند ساخت و نگهداری پوست و بافت استفاده می کند. اساسا بدن، ترکیبات کربنی (به نام آمینو اسید) که در منابع پروتئینی قرار دارد را می گیرد و سپس آنها را برای ساخت قسمت های بدن ترکیب می کند. همچنین بافت ها و سایر قسمت های بدن، پروتئین ها را برای ایجاد آنزیم ها (کاتالیزورهای واکنش شیمیایی در اطراف بدن)، عملکرد ایمنی و کارهای بیشتر استفاده می کنند. در حالی که منابع گوشتی دارای مقدار پروتئین بالاتری هستند، فندق یکی از قوی ترین منابع گیاهی هستند و این امر برای گیاه خواران و کسانی که از گوشت لذت نمی برند، مفید است.

فیبر

فندق ها یک منبع عالی فیبر هستند. فیبر اساسا از بدن عبور می کند بدون اینکه تبدیل و یا حل شود و این بدان معنی است که آن تقریبا یک عمل جارو کردن سیستم گوارش و پاکسازی آثار و سموم بدن را انجام می دهد. این باعث از بین رفتن کلسترول رگ ها می شود و به این ترتیب خون آزادتر می شود و حمل اکسیژن و مواد مغذی به اطراف بدن سرعت می گیرد و از مشکلات قلبی جلوگیری می شود. علاوه بر این، دستگاه گوارش و روده را نیز پاکسازی می کند و به از بین بردن سموم و  جلوگیری از یبوست در بدن کمک می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *