راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

آیا می خواهید توانایی ذهنی خود را بهبود ببخشید؟ ما بهترین روش ها را برای تقویت قدرت مغز، بهبود حافظه، ساختن ارتباطات عصبی جدید، فراگیری بهتر و افزایش یادگیری به دست آورده ایم.

انسان ها دارای انعطاف پذیری مغزی یا ارتباطات عصبی هستند که توانایی مغز در هر سنی برای بهتر یا بدتر شدن را بوجود می آورند. این انعطاف پذیری مغز نقش مهمی در رشد یا کاهش مغز ما دارد و نحوه شکل گیری شخصیت های متمایز را تعیین می کند.

اتصالات عصبی می تواند جعلی باشد یا قطع شود، و ماده خاکستری می تواند ضخیم شود یا کوچک شود. این تغییرات، باعث تغییراتی در توانایی مغز ما می شود.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می تواند مسیرهای عصبی جدیدی را در مغز ما برقرار کند، در حالیکه پیری ممکن است مسیرهای عصبی خاصی را که قبلا وجود داشته است، تضعیف کند و خاطرات ما را از بین ببرد.

انجمن قلب آمریکا / انجمن استروک آمریکایی اخیرا هفت قدم برای کمک به افراد در حفظ سلامت مغز خود، از دوران کودکی تا پیری معرفی کرده است. آنها به مردم توصیه می کنند تا:

  • ورزش منظم داشته باشند
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • حفظ وزن سالم
  • کنترل کلسترول
  • تنظیم سطح قند خون
  • کنترل فشار خون
  • ترک سیگار

علاوه بر پیروی از این دستورالعمل ها، اخبار پزشکی امروز پنج مرحله برای رسیدن به سلامت بهینه مغز فراهم می کند و ذهن شما را برای سال هایی که پیش رو دارید، بهبود می بخشد.

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

۱٫ از لحاظ جسمی فعال باشید

از دوران کودکی تا بزرگسالی و حتی در سنین کهنسالی، فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی تاثیر زیادی در عملکرد مغز دارد.

فعالیت بدنی بر ساختار مغز کودکان از سن خیلی زود تاثیر می گذارد که به نوبه خود بر عملکرد تحصیلی آنها نیز تأثیرگذار است.

محققان دریافتند کودکانی که از لحاظ فعالیت جسمی، پرتحرک هستند، ماده خاکستری بیشتری در مناطق مغزی، زیرکوریتی و مغناطیسی و همچنین در قشر کلارکین دارند. این مناطق برای عملکرد اجرایی ، یادگیری و فرآیندهای بصری ضروری است.

ورزش برای بهبود حافظه و توانایی تفکر در افراد مسن با اختلال شناختی خفیف ، موثر شناخته شده است. به ویژه ورزش هوازی نشان داده شده است که باعث افزایش حجم مغز در نقاط خاکستری، از جمله کسانی که می خواهند حافظه کوتاه مدت و عملکرد شناختی خود را بهبود بخشند، می شود.

دانشمندان نشان داده اند که حتی تمرینات کوتاه مدت فعالیت بدنی نیز ممکن است بر مغز اثر بگذارد. شرکت در ۲۰ دقیقه تمرین با شدت بالا، به مدت حداقل ۶ هفته، با پیشرفت حافظه همراه بوده است.

این تحقیق همچنین نشان داد که سطوح نوروتروفی فاکتور مغز – پروتئینی که در عملکرد، رشد و زنده ماندن سلول های مغزی  دخیل است –  در افرادی که تمرینات تناسب اندام بیشتری داشته اند، بیشتر بود.

و اگر اتفاق می افتد که ورزش آرام تر را ترجیح می دهد، تمرین ۲۵ دقیقه از یوگا هاتا یا مراقبه ذهن آگاهی هر روز با پیشرفت های عملکرد اجرایی مغز و توانایی های شناختی همراه است، همچنین توانایی تنظیم زخم جراحی عاطفی پاسخ.

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

۲٫ داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه

رژیم مدیترانه غنی از سبزیجات، میوه ها، دانه های غلات، لوبیا، آجیل، دانه ها و روغن زیتون است و نقش زیادی در عملکرد بهتر مغز ایفا می کند.

این رژیم غذایی همچنین دارای مقادیر متوسط ​​لبنیات، ماهی است، در حالی که مصرف گوشت قرمز، مرغ و غذاهای فرآوری شده در آن محدود می گردد.

تحقیقات کشف کردند افرادی که از یک رژیم غذایی مدیترانه پیروی می کنند، می توانند از مغز خود در دراز مدت حفاظت کنند.

تحقیقات نشان داده اند که خوردن رژیم غذایی مدیترانه ای باعث کاهش میزان اختلالات شناختی و با بهبود عملکرد مغز در افراد مسن می گردد. تحقیقات نشان داده اند که خوردن آجیل باعث افزایش فرکانس های مغز می گردد.

به نظر میرسد پسته بیشترین پاسخ گاما را تولید می کند، در حالی که بادام زمینی مهمترین پاسخ دلتا را تولید می کند. پاسخ موج گاما با توجه به اطلاعات، یادگیری، پردازش شناختی و ادراک گره خورده است و پاسخ موج دلتا به سلامتی سیستم ایمنی مرتبط است.

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

۳٫ توانایی های شناختی را با آموزش گسترش دهید

آموزش مغز در مطالعات نتایج متفاوتی داشته است. در حالی که برخی تحقیقات نشان داده است که تمرین مغز، حافظه و توانایی شناختی را بهبود می بخشد، مطالعات دیگر گزارش می دهند که شواهد کمی برای حمایت از ادعاهایی وجود دارد که برنامه های آموزش مغز باعث بهبود عملکرد شناختی روزمره می شود. مقالات اخیر مشخص کرده اند که نوع تمرین مغز عامل مهمی در نتیجه جلسات آموزش مغز است.

تحقیقات انجام شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه رابوود در نایمنگ، هلند، نشان داد که نه تنها توانایی حافظه فوق العاده بیشتر می شود، بلکه برای طولانی مدت حفظ می گردد. خوب است مهارت های افزایش عملکرد مغز را یاد بگیرید.

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

۴٫ یک زبان جدید را یاد بگیرید

علاوه بر آموزش مغز، روش دیگری که می توانید برای تمرین مغز، یک تمرین مناسب باشد، یادگیری یک زبان جدید یا چند زبان خارجی است. یادگیری زبان های خارجی باعث می شود توانایی های شناختی در نوزادان و کاهش پیری مغز را به ارمغان دارد و ذهن را تیز می کند.

محققان در دانشکده اقتصاد در مسکو، روسیه و همچنین دانشگاه هلسینکی در فنلاند گزارش دادند که یادگیری زبانهای خارجی باعث افزایش کشش مغز و توانایی آن برای کد کردن اطلاعات می شود.

تحقیقات دیگر که توسط دانشگاه ادینبورگ در انگلیس برگزار شد، نشان داد که صحبت کردن دو یا چند زبان ممکن است باعث کاهش سرعت شناختی مرتبط با پیری شود، حتی اگر زبان های دیگر در طول بزرگسالی فرا گرفته شوند.

راه های تقویت مغز و افزایش حافظه با این پنج راهکار ساده

۵٫ یاد گرفتن یک ابزار موسیقی و گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی در سن جوانی باعث بهبود عملکرد مغز، ایجاد شبکه های عصبی و تحریک مسیرهای موجود در مغز می شود.

نشان داده است یادگیری یک ابزار موسیقی که ارتباطات ساختاری بین مناطق مغز را که مسئول پردازش صداها و کنترل حرکت هستند، افزایش می دهد. اضافه کردن فقط چند فعالیت از این برنامه ها به برنامه هفتگی شما باعث افزایش ذهن تان می شود و مغز شما را تقویت می کند.

هرگونه کپی برداری با نام هلو دکتر مجاز می باشد.


بیشتر بدانید:

غذاهای مفید برای بهبود حافظه و گرفتن نمرات بهتر

عواملی که فراموشی و کاهش حافظه را به همراه دارند

روش های تقویت حافظه در افراد مسن چیست؟

راه های تقویت حافظه و بخاطر آوردن سریع اطلاعات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *