مضرات مصرف گوشت قرمز برای سلامتی

مضرات مصرف گوشت قرمز برای سلامتی

گوشت قرمز شامل گوشت گاو تازه، گوشت گوسفند، گوشت گوساله و همچنین گوشت فرآوری شده است که از این منابع حیوانی بدست می آید. این غذاها می توانند به رژیم غذایی شما اضافه شوند؛ زیرا غنی از پروتئین، آهن، ویتامین های B و روی هستند. با این حال، چربی اشباع شده و کلسترول آنها می تواند به سلامت شما آسیب برساند و نحوه تولید گوشت قرمز، پردازش و پخت آن نیز می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل محدود کردن مصرف شما در این نوع گوشت می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

مضرات مصرف گوشت قرمز

بیماری قلب و عروقی

چربی های غذایی گرفته شده از حیوانات می توانند احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند. آنها کلسترول و چربی اشباع را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند، که می تواند انباشت یک ماده چربی به نام پلاک را در دیواره هایی که بر روی شریان های شما قرار دارند، افزایش دهند. در این شرایط، که به نام آترواسکلروز شناخته می شود، کار قلب شما برای عبور خون از رگ های خونی تنگ شده، سخت تر می شود و احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. چربی های گوشت قرمز همچنین می تواند شما را به اضافه وزن که یک عامل خطر برای ایجاد فشار خون بالا که آن هم عامل خطری برای بیماری های قلبی عروقی است، مبتلا کند.

سرطان

گوشت قرمز می تواند احتمال ابتلا به سرطان را در چندین مورد افزایش دهد. به عنوان مثال، آهن گوشت قرمز حاوی یک پروتئین به نام هام است و این پروتئین به راحتی می تواند تغییرات شیمیایی در روده شما را ایجاد کند و باعث ابتلا به سرطان هایی نظیر کولورکتال شود. مقدار چربی گوشت قرمز ممکن است عامل مهمی در بروز سرطان پستان حساس به استروژن و پروژسترون باشد و علاوه بر این، هورمون هایی که در تولید گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند فعالیت استروژنیک را نشان دهند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.

غذاهای مفید و مضر برای افراد دیابتی چیست؟

دیابت

هرچقدر میزان مصرف گوشت قرمز و گوشت قرمز فرآوری شده بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر خواهد بود. گوشت قرمز فرآوری شده می تواند حاوی مواد نگهدارنده مانند نیتروسوامین ها باشد که سمی هستند و باعث تولید انسولین توسط سلول های پانکراس می شوند. علاوه بر این، تغییرات شیمیایی در گوشت قرمز در طی پخت و پز یا فرآوری می تواند منجر به مقاومت سلول ها و بافت ها نسبت به انسولین شود. اگر چه رابطه بین چربی اشباع شده در گوشت قرمز و شروع دیابت نوع ۲ مشخص نیست، مقدار کلسترول موجود در این غذاها با افزایش خطر ابتلا به بیماری همراه است.

ملاحظات

روش های پخت و پز گوشت قرمز – و همچنین مرغ و ماهی- می تواند خطرات بهداشتی مرتبط با مصرف پروتئین حیوانی را تحت تاثیر قرار دهد. سرخ کردن در حرارت بالا و یا کباب کردن بیش از یک بار می تواند اسیدهای آمینه، کراتین و قند در گوشت قرمز به منظور تشکیل آمین های هتروسیلیک را تولید کند، ترکیباتی که می تواند باعث جهش در ژن ها شود. هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای زمانی می توانند ایجاد شوند که شعله های آتش به چربی ها و مایع گوشت قرمز و سطح مواد غذایی برسد. هر دو این مواد شیمیایی ممکن است ساختار DNA شما را تغییر دهند و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. پختن گوشت قرمز با حرارت کم و اجتناب از خوردن گوشت قرمز کبابی می تواند به شما در محدود کردن آمین های هتروسیلیک و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای کمک کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *