آرونیا چه فوایدی برای بدن دارد و چگونه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

آرونیا چه فوایدی برای بدن دارد

آرونیا یک نوع  بوته ی بومی شمال امریکا است که اکنون در شرق اروپا نیز رشد می کند. آرونیا عموما به انواع توت هایی که در بوته رشد می کنند اشاره دارد. مانند شاه توت، بلوبری، توت فرنگی، توت وحشی. انواع توت های آرونیا را می توان به تنهایی به صورت تازه مصرف کرد یا به عنوان یک ماده غذایی در غذاها مانند کیک، آبمیوه و چای مصرف کرد.

گفته می شود که آرونیا دارای مزایای سلامتی زیادی هستند، از جمله خواص ضد سرطانی. بسیاری از مزایای بهداشتی پیشنهاد شده آرونیا با محتوای بالای مواد مغذی به نام پلی فنول ها مرتبط است. بررسی ۲۰۱۵ در فناوری مواد غذایی و بیوتکنولوژی، اشاره کرد که آرونیا، دارای بالاترین مقدار پلیفنول است.

در این مقاله از هلو دکتر، ما به برخی از مزایای سلامتی آرونیا، نگاه می کنیم. ما همچنین به بررسی ارزش غذایی و نحوه استفاده از آن در رژیم غذایی می پردازیم.

مزایای بهداشتی آرونیا

اثرات ضد سرطان

در سال ۲۰۰۴ بررسی اثرات آرونیا در جلوگیری از رشد سرطان روده بزرگ اثبات شد.این مطالعه نشان داد که در حالی که تمام توت ها، رشد سلول های سرطانی را مهار می کردند، آرونیا قوی ترین اثر را داشته است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که عصاره آرونیا باعث کاهش آسیب سلول های سرطانی پستان شد.

اثرات ضد دیابت

تحقیقات از اثرات ضد دیابتی آرونیا حمایت می کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ در موش صحرایی نشان داد که عصاره آرونیا به تقویت سیستم ایمنی کمک کرد و التهاب مربوط به دیابت را کاهش داد. یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان داد که سطح قند خون و چاقی را می توان با آرونیا کنترل کرد.

سلامت ارگان های دیگر بدن

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ به بررسی اثرات آرونیا در موش صحرایی با آسیب کبدی پرداخت. محققان دریافتند که آب این میوه باعث کاهش شدت و نشانه های آسیب کبدی می شود.

یک مطالعه مشابه در سال ۲۰۱۷ نیز آرونیا را برای اثرات محافظتی در برابر آسیب کبدی در موش صحرایی یافت. این به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. آرونیا همچنین برای بیماری های معده مفید است. همچنین با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند.

محافظت از عروق خونی و رگ ها

مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که آرونیا می تواند در برابر بیماری عروق کرونر محافظت کننده باشد. هر دو عصاره آرونیا و بلوبری به استحکام بافت رگ کمک می کند که به بهبود جریان خون کمک می کند. این یک نکته مهم است، زیرا بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی منجر به سخت شدن شریان ها و کاهش توانایی عروق خونی می شوند. این همچنین می تواند به معنای فشار خون باشد.

مطالعه ۲۰۱۳ این یافته ها را پشتیبانی می کند. محققان دریافتند که آرونیا در کاهش فشار خون موثر بوده و می تواند به مبارزه با فشار خون بالا در شریانها کمک کند.

آرونیا چه فوایدی برای بدن دارد

ارزش غذایی آرونیا

ارزش غذایی آرونیا بسته به مکان رویش و نوع خاک آن متفاوت است. مانند سایر توت ها، آرونیا غنی از مواد مغذی است. برخی از جزئیات تغذیه ای که توسط محققان ارائه شده اند عبارتند از:

ویتامین ها

  • ویتامین سی: ۱۳۷-۲۷۰ میلی گرم در هر کیلوگرم
  • فولات: ۲۰۰ میکروگرم بر کیلوگرم
  • ویتامین B1: 180 میکروگرم بر کیلوگرم
  • ویتامین B2: 200 میکروگرم بر کیلوگرم
  • ویتامین B6: 280 میکروگرم بر کیلوگرم
  • نیاسین: ۳،۰۰۰ میکروگرم بر کیلوگرم
  • اسید پانتوتنیک: ۲،۷۹۰ میکروگرم بر کیلوگرم
  • توکوفرول: ۱۷٫۱ میلی گرم در هر کیلوگرم
  • ویتامین K : 242 میکروگرم بر کیلوگرم

مواد معدنی

  • سدیم: ۲۶ میلی گرم بر کیلوگرم
  • پتاسیم: ۲،۱۸۰ میلی گرم بر کیلوگرم
  • کلسیم: ۳۲۲ میلی گرم بر کیلوگرم
  • منیزیم: ۱۶۲ میلی گرم بر کیلوگرم
  • آهن: ۹٫۳ میلی گرم بر کیلوگرم
  • روی: ۱٫۴۷ میلی گرم بر کیلوگرم

نحوه اضافه کردن آرونیا به رژیم غذایی

مردم می توانند انواع مختلف آرونیا، را به صورت تازه مصرف کنند. آنها همچنین می توانند به عنوان یک عنصر در محصولات پخته شده و دستور العمل های دیگر استفاده شوند و یا از طریق مکمل های غذایی مختلف به صورت عصاره گرفته شوند.

غذاها و نوشیدنی هایی که در آن آرونیا، می توان استفاده کرد عبارتند از:

  • کلوچه ها
  • کیک ها
  • بیسکویت ها
  • نوشیدنی ها
  • مربا
  • چای
  • آب میوه ها

آرونیا چه فوایدی برای بدن دارد

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

به غیر از مواردی که ممکن است فرد به آرونیا، آلرژی داشته باشد، عوارض دیگری گزارش نشده است.

خلاصه و نتیجه گیری

آرونیکا دارای مواد مغذی زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله روی، منیزیم، آهن و ویتامین C، B و K است.

مقادیر خاصی از مواد مغذی بسته به نوع رشد و تهیه آرونیا، متفاوت است، بنابراین هر نام تجاری باید به صورت جداگانه بررسی شود.

تحقیقات نشان می دهد که آرونیا ممکن است مزایای سلامتی قابل توجهی در مبارزه با رشد برخی از سرطان ها و آسیب های مرتبط با آن داشته باشد.

همچنین آرونیا، به نظر می رسد اثرات مثبت قابل توجهی در تنظیم انسولین و بهبود عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. این اثرات ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت مفید باشد.

محققان معتقدند که توت های آرونیا، ممکن است اثر محافظتی بر روی کبد داشته باشند و همچنین به کاهش علائم و آسیب های ناشی از اختلالات معده کمک کنند.

در نهایت، آرونی به نظر می رسد در کاهش فشار خون موثر باشد. برخی محققان معتقدند که این می تواند یک ماده غذایی مفید در درمان بیماری های عروقی باشد.

هرگونه کپی برداری با نام هلو دکتر مجاز می باشد


بیشتر بدانید:

چای توت فرنگی چه فواید و اثرات جانبی برای سلامتی دارد؟

فواید سلامتی مصرف شاه توت و تاثیر آن بر سلامت دهان و دندان

کیک توت فرنگی را با این شیوه بپزید

چگونه اسموتی توت فرنگی و موز خوشمزه درست کنیم

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *