کمبود منیزیوم ( منیزیم ) عامل اصلی گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و کمبود منیزیم

قسمت هایی از پا مانند پشت  پا، جلو و عقب ران، دیواره شکم، بازوها، دست ها و حتی گردن، می توانید گرفتگی عضلانی داشته باشید.این گرفتگی های شدید دردناک به دلایل مختلف رخ میدهد. برخی از علل رایج شامل آسیب های عضلانی، کم آبی بدن، گردش خون ضعیف و برخی بیماری های خاص مانند فشار به عصب ستون فقرات، مصرف الکل، حاملگی، نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید است.در اغلب موارد کمبود تغذیه  هم می تواند موجب گرفتگی عضلات شود. مصرف کم برخی از مواد معدنی و ویتامین ها ممکن است باعث گرفتگی های عضلانی مکرر شود.باید به پزشک بروید  و برای سطوح مختلف مواد معدنی و ویتامین ها آزمایش بدهید

گرفتگی عضلات و منیزیوم

وقتی  مقدار منیزیوم در بدن کم باشد باعث اسپاسم عضلات و گرفتگی های عضلانی می شود منیزیوم برای  عضلات بسیار لازم است. همچنین باعث جذب کلسیم می شود که از گرفتگی عضلات جلوگیری میکند بنابراین منیزیوم برای بدن اهمیت زیادی دارد.اگر کمبود منیزیم دارید، سعی کنید دوز روزانه منیزیم را از طریق مواد غذایی سالم دریافت کنید.

برخی از بهترین منابع غذایی منیزیوم، میگو، آووکادو، موز، لوبیا،  کدو تنبل، توفو، شیر سویا، بادام زمینی،  گردو،  سیب زمینی با پوست، ماست، دانه های غلات و سبزیجات برگ سبز هستند.به غیر از رژیم غذایی میتوانید با حمام نمک اپسوم دو بار در هفته سطح منیزیم را به میزان طبیعی برسانید
اگر میخواهید مکملهای منیزیم مصرف کنید، باید با پزشک درمیان بگذارید

 

 

گرفتگی عضلات و ویتامین D

ویتامین D برای استخوان و همچنین سلامت عضلات لازم است. اگر میزان ویتامین D کم باشد، احتمالا دچار گرفتگی عضلات خواهید شد
ویتامین D برای جذب کلسیم لازم  است. علاوه بر این،کمبود ویتامین D  در بدن باعث عرق بیش از حد می شود که می تواند منجر به از بین رفتن میزان مواد معدنی مهم مانند پتاسیم و سدیم شود.

جدیدترین تحقیقات انجام شده در زمینه پیشرفت های درمانی در بیماری اسکلتی عضلانی منتشر شده , گزارش می دهد که  ویتامین D در بدن می تواند تاثیر قابل توجهی بر عضلات و همچنین سلامت استخوان داشته باشد.اگر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید صبحگاهی باشید ویتامین D بدنتان تامین می شود. همچنین برخی از منابع غذایی ویتامین D شامل شیر، ماهی، روغن زیتون ,ماهی، زرده تخم مرغ و محصولات غنی شده غلات تقویت شده است.پس از مشاوره با پزشک خود، می توانید از مکمل ویتامین D استفاده کنید

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات

ورزش منظم را فراموش نکنید بخصوص تمرینات کششی  در این زمینه بسیار مفید است نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی ضروریست بخصوص هنگام بیدار شدن در صبح، مایعات بنوشید.خوردن یک رژیم کم چرب برای جلوگیری از گردش خون ضعیف می تواند گرفتگی عضلات را درمان کند. لباس های شل و راحت، به ویژه در شب برای جلوگیری از گرفتگی ساق پا توصیه می شود

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *