اثرات جانبی استرس بر سلامتی – بررسی علائم شناختی و عاطفی آن

اثرات جانبی استرس بر سلامتی - بررسی علائم شناختی و عاطفی آن

استرس اغلب با تعدادی از واکنش های فیزیکی همراه است. این علائم می تواند به سایر اختلالات جسمی و روحی مربوط باشد. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند علل دیگر را پس از معاینه فیزیکی شما رد کند.

علائم استرس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال خواب (بی خوابی، خواب نا مناسب)
  • خارج شدن آب دهان از اطراف لبها
  • به هم فشردن دندان ها
  • اختلالات گوارشی
  • مشکل بلعیدن
  • رفتار آشفته، مانند انگشتان دست خود را به هم فشردن
  • بازی با موها
  • افزایش ضربان قلب
  • بی تفاوتی عمومی
  • احساس تنش عضلانی در بدن یا تحریک عضلانی واقعی
  • درد غیرمعمولی قفسه سینه
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • عصبی بودن
  • استفاده از کلمات نامناسب
  • فشار خون بالا
  • کمبود انرژی
  • خستگی

اثرات جانبی استرس بر سلامتی - بررسی علائم شناختی و عاطفی آن

علائم شناختی استرس عبارتند از:

  • آرامش روانی
  • گیجی
  • نگرشها یا افکار عمومی منفی
  • نگران بودن
  • تخیلات ذهنی
  • دشواری تمرکز
  • فراموشی
  • دشواری تفکر در دنباله منطقی:به این معنی که شما نمیتوانید مشکلی را حل کنید.

نشانه های عاطفی استرس عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • عدم حس شوخ طبعی
  • نا امیدی
  • پرشور بودن، تحریک پذیری بیش از حد
  • احساس اضطراب
  • احساس بی کفایتی
  • بی تفاوتی

نشانه های رفتاری استرس عبارتند از:
تماس با خانواده و دوستان کاهش یافته است

  • روابط کاری ضعیف
  • حس تنهایی
  • کاهش میل جنسی
  • اجتناب شما از دیگران و دیگران از شما، زیرا شما لجوج هستید
  • عدم تخصیص زمانی جهت آرامش از طریق فعالیت هایی مانند سرگرمی، موسیقی، هنر و یا خواندن

اخیرا، در مورد استرس و ارتباط آن با سایر مشکلات بهداشتی مانند بیماری قلبی، فشار خون و افسردگی مواردی گزارش شده است. در حالی که گزارشات تأیید نشده است که داشتن شخصیت خصمانه یا تهاجمی به طور مستقیم بیماری های قلبی عروقی را ایجاد می کند، اما ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، به خصوص اگر ضربان قلب یا فشار خون شما به شدت در پاسخ به استرس روزانه افزایش یابد.

استرس همچنین با سرکوب سیستم ایمنی مرتبط است، احتمال ابتلا به بیماری را در شما افزایش می دهد و یا اگر بیماری شما در حال بهبود است، تغییر مسیر می دهد. به طور خاص، این امر باعث افزایش خطراتی نظیر سرطان و مشکلات دستگاه گوارش، پوست، اختلالات عصبی و عاطفی و حتی سرماخوردگی می شود. در حالی که برخی مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد، ما می توانیم فرض کنیم،  که موسیقی با حفظ سلامتی درازمدت به ما کمک می کند.

اگر شما در شناسایی یک روش برای مقابله با استرس خود ناتوان باشید، در نهایت می تواند منجر به احساس ناراحتی شدید شود. این باعث افزایش اضطراب یا احساس افسردگی می شود. احساس افسردگی (به عنوان مثال غمگینی، بدبینی، ناامیدی یا ناراحت بودن) یک واکنش مشترک به استرس است. هنگامی که این علائم موقت هستند، آنها ممکن است بازتابی از ناهنجاری های طبیعی زندگی باشند، اما اگر آنها مدت زمان طولانی ادامه پیدا کنند، ممکن است مشکلاتی داشته باشید که به کمک تخصصی نیاز داشته باشد.

وقتی با استرس و اضطراب هیچ  مقابله ای نمی شود، اغلب از طریق بسیاری از شرایط نامناسب روحی و فیزیولوژیکی، دشواری روانشناختی و یا شرایط زیر مشکل ساز می شوند:

  • فراموشی
  • راه رفتن در خواب
  • شخصیت چندگانه
  • اختلالات وسواسی
  • ترس ها
  • اختلال اضطراب عمومی
  • هیپو کاناندریاز (ترس و شکایت بیش از حد از بیماری های بدن)
  • فشار خون بالا

از آنجایی که استرس طولانی مدت می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، مهم است که مکانیسم های مقابله مثبت برای مدیریت استرس در زندگی شما رعایت شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *