فواید سلامتی گریه کردن و تاثیر آن بر استرس و سلامت روان

فواید سلامتی گریه کردن و تاثیر آن بر استرس و سلامت روان

گریه کردن یک قدم فوق العاده در مسیر درست است، اما بسیاری از ما هنوز از شرایط فرهنگی یا خانوادگی رنج می بریم که گریه کردن نشانه ای از ضعف است یا  کاری که باید فقط در خلوت انجام شود. به طور خلاصه، هنوز بسیاری از افراد هستند که خجالت می کشند، گریه کنند.
گریه کردن نه تنها مشکلی ندارد، بلکه در واقع سودمند نیز است.

آیا اشک هایی که در اثر غم و اندوه، خشم و یا درد فیزیکی حاصل می شود، عملا باعث ایجاد زخم های روان شناختی عمیق می شوند، تاثیر منفی بر رفتار و روابط ما دارند و باعث می شوند ما از مسائل سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و حمله قلبی رنج ببریم؟ گریه کردن نه تنها اجازه می دهد که با جاری شدن اشک استرس از بین برود بلکه می تواند موجب کاهش فشار خون شما شود، همچنین بدن شما را از هورمون های “بد” پاک می کند که می تواند منجر به مجموعه ای از مسائل مربوط به سلامتی از قلب و عروق تا دستگاه گوارش شود. برخی مطالعات حتی نشان می دهد که ارتباطی بین احساسات سرکوب شده و افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان وجود دارد.

گریه استرس را کاهش می دهد. اگر تا به حال یک گریه خوب و سخت داشته اید، می دانید که بعد از آن ممکن است احساس کنید که تا حدودی تخلیه شده اید، حس عمیق تسکین پیدا کرده یا حس عمیقی از راحتی داشته باشید، که می توانید منطقی تر فکر کنید و مشکلاتی که قبل از گریه شما غیر قابل تحمل به نظر نمی رسید، قابل حل به نظر بیایند.

از آنجایی که گریه اندورفین ها را آزاد می کند، شما حتی بعد از گریه می توانید خلق و خوی خوبی داشته باشید. این غیر معمول نیست، فردی که گریه بزرگی داشته باشد و بعد از آن بتواند بخندد، شوخی کند و اجتماعی تر شود، زیرا احساس می کند خیلی شادتر و سبک تر شده است.

گریه کردن با دیگران به آنها اجازه می دهد با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند، که ممکن است در واقع به نفع هر دوی شما باشد. یک مطالعه انجام شده توسط دکتر اورن حسن در دانشگاه تل آویو نشان داد که به طور کلی، فردی که گریه می کند و فردی که او را به آرامش دعوت می کند، رابطه احساسی بیشتری بین آنها ایجاد شده و پیوند بین آنها تقویت می شود.

حتی اگر ما مسائل عاطفی شدیدی در خودمان داشته باشیم، اکثر ما از طریق احساس همدلی و تمایل قوی برای کمک به فردی که دچار آشفتگی است، به نشانه های آسیب پذیری در دیگران پاسخ می دهیم. به طور انحصاری، این به ما کمک می کند تا در سطح فیزیکی زنده بمانیم.

دفعه بعد که اشک های شما سرازیر می شود، به جای اینکه با آنها مبارزه کنید، اجازه دهید آنها جریان پیدا کنند. اگر در وضعیتی قرار دارید که گریه کردن کاملا نامناسب یا حتی خطرناک است (مانند رانندگی با عجله) و باید کاملا اشکهای خود را حفظ کنید، زمانی که شما در جایی قرار گرفته اید که از نظر جسمی و احساسی امن است، به خودتان اجازه دهید گریه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *