فواید سلامتی سکوت برای مغز چیست؟

فواید سلامتی سکوت برای مغز چیست؟

ما در جهانی با صدای بلند و حیرت انگیز زندگی می کنیم، که در آن سکوت دشوار است – و این ممکن است بر سلامتی ما تاثیر منفی بگذارد. در واقع، یک گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان بهداشت جهانی آلودگی صوتی را “طاعون مدرن” نامید و نتیجه گرفت که “شواهد حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض سر و صدای محیطی بر سلامت مردم تاثیر می گذارد” . ما به طور مداوم گوش خود را با موسیقی، تلویزیون و رادیو اخبار و البته، بسیاری از صداها که در سر ما بدون وقفه ایجاد می شود، پر می کنیم.

در اینجا چهار روش علمی ثابت می کند که سکوت برای مغز شما مناسب است – و این که چگونه می تواند موجب احساس تنش کمتر، تمرکز و خلاقیت بیشتر شود.

 سکوت استرس و تنش را کاهش می دهد.

Nightingale، پرستار و فعال اجتماعی در قرن ۱۹ میلادی یک بار نوشت که “سر و صدای غیر ضروری، بی رحم ترین عاملی است که می تواند به بیمار و یا به سلامتی آسیب برساند.” Nightingale  استدلال کرد که صداهای بی ضرر می توانند باعث ناراحتی و از دست دادن خواب شوند و  همچنین برای بهبودی بیماران مضر هستند.

به نظر می رسد که آلودگی صوتی باعث فشار خون بالا، حملات قلبی، آسیب رساندن به شنوایی و سلامت کلی می شود. با توجه به تحقیقات، نویزهای بلند موجب افزایش سطح استرس و آزاد شدن هورمون استرس میشوند. کتاب دکتر کریگ زیمینگ، روان پزشک محیط زیست در سال ۲۰۰۴، نشان می دهد که سطح سر و صدای بالاتر در بخش مراقبت های ویژه نوزادان منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و اختلالات خواب بیمار می شود.

همانطور که نویز بیش از حد می تواند استرس و تنش را ایجاد کند، تحقیقات نشان داده است که سکوت اثر متفاوتی دارد و تنش در مغز و بدن را از بین می برد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله Heart منتشر شد، نشان داد دو دقیقه سکوت آرامش بیشتری نسبت به گوش دادن به موسیقی آرام بر اساس تغییرات فشار خون و گردش خون در مغز ایجاد می کند.

 سکوت منابع فکری ما را بازسازی می کند.

در زندگی روزمره، ورودی های حسی به ما از هر زاویه ای پرتاب می شوند. هنگامی که ما در نهایت می توانیم از این اختلالات صوتی دور شویم، مراکز توجه مغز ما فرصتی برای بازیابی خود دارند. توجه بی وقفه به زندگی مدرن بار سنگینی را بر قسمتی از مغز وارد می کند که در تفکر، تصمیم گیری و حل مسئله استفاده می شود.

در نتیجه، منابع توجه ما تخلیه می شوند. هنگامی که این منابع توجه کاهش پیدا می کنند، ما هیجان زده شده و از نظر ذهنی خسته می شویم که ممکن است بر تمرکز، حل مشکلات و ارائه ایده های جدید اثر منفی بگذارد. اما با توجه به نظریه ترمیم توجه، زمانی که ما در محیطی با سطوح پایین تر از حد معمول ورودی های حسی و در سکوت هستیم، مغز می تواند منابع شناختی محدود خود را بازگرداند. به عنوان مثال، هنگامی که تنها در طبیعت پیاده راه می روید، مغز می تواند خود را بازیابی کند.

آتاکسی حاد سلولهای سرطانی مغز چیست؟

در سکوت، ما می توانیم به حالت پیش فرض شبکه مغز ضربه بزنیم.

شبکه حالت پیش فرض مغز فعال می شود زمانی که ما در حالتی که دانشمندان به عنوان “شناخت خود تولید”، می شناسند از جمله مدیتیشن، افکار فانتزی درباره آینده و یا فقط اجازه استراحت دادن به ذهن قرار می گیریم. هنگامی که مغز از محرک های خارجی جدا می شود، می توانیم در نهایت به جریان درونی افکار، احساسات، خاطرات و ایده هایمان بپردازیم. مشارکت در این شبکه به ما کمک می کند تا از تجاربمان بیاموزیم، با دیگران همدردی کنیم، خلاق تر باشیم و حالت های ذهنی و عاطفی خودمان را بازتاب دهیم.

برای انجام این کار ضروری است که از مزاحمت هایی که ما را در سطوح کم عمق ذهن قرار می دهند دور شویم. سکوت یک راه برای رسیدن به آنجا است. فعالیت حالت پیش فرض به ما کمک می کند تا عمیق و خلاقانه فکر کنیم. همانطور که هرمان ملویل یک بار نوشته بود، “همه چیزهای عمیق و احساسات پیش از آن  با سکوت همراه است.”

 آرام کردن می تواند سلول های مغز را احیا کند.

سکوت کاملا به معنای واقعی کلمه رشد مغز است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مورد موش ها که در مجله Brain، Structural و Function منتشر شده است، که اثرات سر و صدای محیط، تماس با توله سگ و سکوت را بر مغزهای آن ها مقایسه می کرد. اگرچه محققان قصد داشتند از مطالعه سکوت به عنوان یک کنترل استفاده کنند، آنها دریافتند که دو ساعت سکوت روزانه باعث ایجاد سلول های جدید در هیپوکمپ، یک منطقه اصلی مغز که مرتبط با یادگیری، حافظه و احساسات است، می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *