غذاهای مفید برای کبد چرب کدامند؟

غذاهای مفید برای کبد چرب کدامند؟

بیماری کبد چرب یک بیماری ناشی از چربی بیش از حد در سلولهای کبد است. در نتیجه کبد بیش از حد رشد می کند که باعث ایجاد درد یا ناراحتی در ناحیه سمت راست بالا شکمی می شود. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کبد چرب رایج ترین بیماری کبد ناشی از سوء مصرف الکل است. اگر این مشکل توسط الکل ایجاد شود، کبد اغلب پس از آنکه فرد از مصرف الکل جلوگیری می کند، خود را تعمیر می کند. با توجه به اینکه الکل یا عامل دیگری باعث ایجاد بیماری کبد چرب شود، با کمک یک رژیم غذایی سالم می توان چربی کبد را کاهش داد.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات مجموعه ای از مواد مغذی ارزشمند شامل ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را ایجاد می کنند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و عفونت و بیماری را دفع می کند.  بنیاد کبد آمریکایی یک رژیم سالم که غنی از میوه ها و سبزیجات است را برای کاهش علائم بیماری کبد چرب توصیه می کند.

میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی بالا و کم کالری هستند، ویژگی هایی که می تواند به مدیریت وزن سالم کمک کند و همچنین می تواند به جلوگیری یا درمان بیماری های کبد چرب کمک کند. ترکیب انواع میوه های تازه و رنگارنگ به طور منظم و پایدار برای بهترین نتایج بالقوه مفید است. میوه ها و سبزیجات به ویژه آنهایی که حاوی آنتی اکسیدان های زیاد هستند عبارتند از:

  • زغال اخته
  • گیلاس
  • تمشک
  • نارنج
  • گریپ فروت
  • گوجه فرنگی
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سبزی خردل و فلفل

دانه های کامل

دانه های کامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر های رژیمی را فراهم می کنند. مصرف غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سایر شرایط جدی همراه است. غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند یا کسانی که قند خونشان به میزان قابل توجهی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است نشانه های بیماری کبد چرب را افزایش دهند، در حالی که رژیم غذایی غنی از غذاهای کم گلیسمی می تواند به جلوگیری از بیماری یا بهبود آن کمک کند.

غذاهای مفید و مضر برای افراد دیابتی چیست؟

دانه های کامل منابع کم گلیسمی، کربوهیدرات های مغذی هستند. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستید، آن ها را جایگزین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های غنی شده و فرآوری شده مانند نان سفید، غلات غنی شده و غذاهای خوراکی پردازش شده ای که ارزش غذایی کمی دارند، کنید چون ممکن است باعث کاهش سطح قند خون شوند. انتخاب های ارزشمند دانه های کامل شامل جو، بلغور، اسپند، جو یا برنج قهوه ای است. غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به بهترین وجه از مزایای تغذیه ای آن ها برخوردار شوید.

چربی اشباع نشده

چربی های غیر اشباع مانند آنهایی که در آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی یافت می شوند، باعث افزایش سلامتی قلب، عملکرد مغز و سلامتی کلی بدن می شوند. چربی های اشباع شده، معمولا در غذاهای زیاد سرخ شده، گوشت قرمز و محصولات لبنی با چربی بالا، خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند و ممکن است برای کسانی که بیماری کبد چرب دارند، مضر باشند. انتخاب های چربی سالم عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن کلزا
  • گردو
  • بادام
  • آووکادو
  • دانه ها

اسیدهای چرب امگا ۳، چربی های ضروری که بدن نمی تواند به تنهایی تولید کند، در ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی قزل آلا، ساردین، گردو و روغن کلزا وجود دارد. از منابع طبیعی چربی متناسب با رژیم غذایی خود استفاده کنید تا بیشترین سود را به دست بیاورید.

از آنجا که چربی های رژیم غذایی در جذب مواد مغذی کمک می کنند، از چربی های سالم به عنوان افزودنی هایی برای وعده های غذایی مفید استفاده کنید که حاوی سبزیجات، میوه و یا دانه کامل باشند تا نتایج تغذیه ای را افزایش دهند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *