فواید سلامتی مصرف زیتون سیاه

فواید سلامتی مصرف زیتون سیاه

زیتون میوه ای است که هنگامی که به طور کامل برسد، رنگش سیاه می شود. با این حال، تمام زیتون های رسیده به طور طبیعی سیاه نیستند. روش های پردازش مانند تخمیر و یا قرار گرفتن در معرض هوا می تواند رنگ میوه را تیره تر کند. زیتون در رنگ، منشا، اندازه، شکل و طعم متفاوت است.

به گفته وب سایت تولید کنندگان کالیفرنیا، زیتون را نمی توان به راحتی از درخت خورد، آنها برای از بین بردن طعم بسیار تلخ خود نیاز به پردازش ویژه دارند. ۷۵ درصد چربی موجود در زیتون از اسید اولئیک، یک چربی غیر اشباع شده تشکیل شده است که دارای مزایای سلامتی مانند ضد التهاب و کاهش کلسترول است. زیتون انواع مختلفی از فواید سلامتی را ارائه می دهد.

منبع مهم ویتامینE

ویتامین E  مواد مغذی آنتی اکسیدانی است که از عملکرد سیستم ایمنی بدن و از آسیب رسیدن به سلول های بدن، به خصوص سلول های مغز، ریه و گلبول قرمز محافظت می کند. براساس بررسی نتایج ملی بهداشت و تغذیه که در مجله تغذیه در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است، ویتامین E همراه با آهن و پتاسیم، مواد مغذی رایج مورد استفاده در اکثر آمریکایی ها است. یک فنجان زیتون سیاه حاوی بیش از ۲۰ درصد از ارزش روزانه توصیه شده یا DV برای ویتامین E همراه است و طبق گفته موسسه ملی سلامت، جذب این مواد مغذی از مواد غذایی با چربی های اشباع نشده مانند روغن، آجیل، زیتون و دانه ها، افزایش می یابد.

فواید سلامتی مصرف زیتون سیاه

قلب و چربی سالم

اکثر چربی زیتون های سیاه از نوع چربی غیر اشباع شده و مفید برای قلب است. در واقع، از مجموع ۱۴٫۴ گرم چربی در یک فنجان زیتون سیاه، ۱۰٫۵ گرم چربی غیر اشباع شده مانند چربی موجود در آوکادو و آجیل است. زیتون یکی از بهترین منابع غذایی حاوی چربی های غیر اشباع شده است. طبق دستورالعمل های رژیم غذایی آمریکا برای سلامتی بهینه، چربی هایی که می خورید باید از غذاهای غنی از چربی های مونو و پلی سدیم باشد، زیرا این چربی ها ممکن است سطح LDL یا کلسترول “بد” را کاهش دهند و سطح HDL  یا کلسترول “خوب ” را افزایش دهند.

ضد التهاب

اگر چه زیتون های سیاه دارای مزایا و معایب بهداشتی هستند، آنها باید در چارچوب یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، غنی از فیبر و غنی از چربی قرار بگیرند. برخی از چربی های اشباع شده در رژیم غذایی شما باید با غذاهای غنی از چربی های مونو و پلی سدیم جایگزین شوند.

علاوه بر این، زیتون های سیاه و سفید کنسرو شده دارای سدیم بالایی هستند. شش زیتون سیاه و سفید کنسرو شده، ۲۷۰ میلی گرم سدیم یا حدود ۱۲ درصد از  میزان توصیه شده روزانه را فراهم می کند. جهت داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب، مهم است که مصرف سدیم خود را حتی اگر از غذاهای سالم دریافت می شود، بررسی کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *