علائم کمبود ویتامین A در بدن چیست؟

علائم کمبود ویتامین A در بدن چیست؟

ویتامین A  یک میکرو ارگانیسم محلول در چربی است که بدن شما برای حمایت از عملکرد پوست، سیستم ایمنی و بافت های بدن از آن استفاده می کند. شما می توانید ویتامین A را از غذاهای مشتق شده حیوانی به دست آورید. سبزیجات و برخی انواع میوه بتا کاروتن و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز  بدن شما که می تواند به ویتامین A تبدیل شود را تامین می کنند. کمبود ویتامین A می تواند بینایی شما را مختل کند و ممکن است نشانه هایی از اختلال عملکرد اندام و بافت ها را ایجاد کند.

علائم کمبود ویتامین A در بدن

دید شبانه ضعیف

بدن شما به ویتامین A برای تولید ردوپسین پروتئین حساس به نور نیاز دارد که چشم شما را قادر می سازد تا نور کم را تشخیص دهد. اگر ویتامین A یا بتا کاروتن را به مقدار کافی مصرف نکنید، تولید ردوپسین کم می شود و دید شما در نور کم کاهش می یابد. رانندگی در شب ممکن است دشوار و خطرناک باشد. کاهش دید در شب به طور معمول اولین نشانه کمبود ویتامین A است.

تاری دید، چشم خشک

اپیتلیا بافتی است که اندام شما را تشکیل می دهد. ویتامین A از رشد طبیعی و نگهداری بافت های اپیتلیال در بدن، از جمله چشمان حمایت می کند. سلول های اپیتلیال اختصاصی سطح چشم را پوشش می دهند و پلک ها را به هم متصل می کنند. اگر کمبود ویتامین A داشته باشید، این بافت ها به درستی کار نمی کنند و باعث خشکی شدید چشم یا کورفاتالمی می شوید. به طور معمول بافت مرطوب چشم تار منجر به نابینایی می شود مگر اینکه درمان شود.

پوست ضخیم و بثورات

پوست شما نیاز به ویتامین A برای حفظ چرخه طبیعی از بین بردن سلول های قدیمی و جایگزینی آنها با سلول های پوستی جدید دارد. کمبود ویتامین A این روند را مختل می کند و منجر به افزایش ضخامت پوست می شود. پوست شما به طور معمول خشن و خشک می شود. و ممکن است خارش داشته باشد، همچنین بثورات ممکن است رشد کنند.

مواد غذایی غنی از ویتامین D برای گیاهخواران

پوسیدگی و کمبود نفس

ویتامین A یکی از چندین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید گلبول های قرمز است. کمبود ویتامین A و بتا کاروتن در رژیم غذایی شما ممکن است سبب کاهش تعداد گلبولهای قرمز یا کم خونی شود. علائم و نشانه های مشترک شامل پوسیدگی، تنگی نفس، کمبود انرژی و به راحتی خسته شدن زمان فعالیت می باشد.

عفونت های مکرر، طولانی مدت

پوشش های اپیتلیال موجود در راه های تنفسی، دستگاه گوارش و سیستم ادراری هنگامی که شما کمبود ویتامین A دارید، به طور طبیعی عمل نمی کنند. این می تواند سرماخوردگی و عفونت های ریه ها، روده ها، کلیه ها و مثانه شما را در شما افزایش دهد. سیستم ایمنی بدن شما نیز از کمبود ویتامین A رنج می برد و تواناییش برای مبارزه با عفونت کاهش می یابد. بنابراین زمان لازم برای بهبودی عفونت، ممکن است طولانی تر از حد انتظار باشد.

میزان مورد نیاز

بعید به نظر می رسد که رژیم غذایی شامل کمبود ویتامین A یا عدم وجود بتا کاروتن وجود داشته باشد مگر اینکه به شدت دچار سوء تغذیه و یا وضعیت پزشکی شوید که باعث تشدید جذب ویتامین A در روده شود. مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین A 700 میکروگرم یا ۲۳۱۰ واحد برای زنان و ۹۰۰ میکروگرم یا ۳۰۰۰ واحد برای مردان است. منابع تغذیه خوب ویتامین A و بتا کاروتن شامل هویج، کدو تنبل، اسفناج، زردآلو، کتانوپ، جگرگاو و مرغ، تخم مرغ، شیر و پنیر است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *