اهمیت خوب خوابیدن و فواید آن؟

اهمیت خوب خوابیدن و فواید آن؟

 

خوب خوابیدن چه اهمیت و فوایدی دارد

خوب خوابیدن یکی از اصلی ترین نکات برای سلامتی است. اگر می خواهید همیشه سالم باشید, به خوب خوابیدن خود بیشتر توجه کنید. ممکن است واضح باشد که خواب مفید است. حتی بدون درک کامل اینکه چه اتفاقی برای ما انجام می افتد، ما می دانیم که نخوابیدن به مدت طولانی  باعث می شود ما احساس وحشتناکی بکنیم و این که یک خواب خوب می تواند باعث شود ما آماده باشیم که در جهان بمانیم.

دانشمندان به اندازه کافی مزایای خواب را درک کرده اند. در مطالعاتی که بر روی انسان و دیگر حیوانات انجام گرفته ، آنها کشف کرده اند که خواب نقش حیاتی در عملکرد ایمنی، متابولیسم، حافظه، یادگیری، و دیگر عملکرد حیاتی دارد. خواب در زندگی سالم و سلامت شما نقش حیاتی دارد.

داشتن خواب کافی در زمان مناسب می تواند به محافظت از سلامت روان، سلامت جسمی، کیفیت زندگی و ایمنی کمک کند. وقتی که شما بیدار هستید احساس می کنید که بخشی از آنچه اتفاق می افتد به حالی که در خواب داشتید، بستگی دارد.

در طول خواب، بدن شما برای حمایت از عملکرد مغز سالم و حفظ سلامت جسمی خود تلاش می کند. در کودکان و نوجوانان، خواب نیز کمک می کند تا از رشد و توسعه کمک می کند. آسیب کمبود خواب در یک لحظه (مانند سقوط ماشین) رخ می دهد یا می تواند در طول زمان به شما آسیب برساند. برای مثال، کمبود خواب مداوم می تواند خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی مزمن را افزایش دهد. همچنین می تواند بر سلامت شما تاثیر گذار، واکنش نشان دهد، کار، یادگیری و همراهی با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

 

 

عملکرد مغز سالم و سلامت احساسی

خواب به مغز شما کمک می کند به درستی کار کند. در حالی که خواب می بینید، مغز شما برای روز بعد آماده می شود. این مسیرهای جدیدی را برای کمک به یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهد که یک خواب شبانه باعث بهبود یادگیری می شود.

آیا شما در حال یادگیری ریاضی، نحوه نواختن پیانو، چگونگی تکامل گلف گلف خود و یا نحوه راندن یک ماشین، خواب کمک می کند تا مهارت های یادگیری و حل مسئله را افزایش دهید. خواب نیز به شما کمک می کند که توجه، تصمیم گیری و خلاقیت را به دست آورید.

مطالعات همچنین نشان می دهد که کمبود خواب باعث تغییر فعالیت در برخی از بخش های مغز می شود. اگر کمبود خواب دارید، ممکن است دچار مشکلی در تصمیم گیری، حل مشکلات، کنترل احساسات و رفتار خود و مقابله با تغییر شوید.

کمبود خواب نیز به افسردگی، خودکشی و رفتارهای ریسک مربوط می شود.کودکان و نوجوانانی که دچار کمبود خواب هستند ممکن است مشکلی با هم داشته باشند. آنها ممکن است احساس عصبانیت و تحریک کننده داشته باشند، تغییرات خلق و خوشی داشته باشند، احساس غم و اندوه یا افسردگی کنند یا انگیزه ای نداشته باشند. آنها همچنین ممکن است مشکلات قابل توجهی داشته باشند.

 

نقش خوب خوابیدن در سلامت جسمانی

خوب خوابیدن نقش مهمی در سلامت جسمی شما دارد. به عنوان مثال، خواب در بهبود  قلب و عروق شما نقش دارد. کمبود خواب مداوم با افزایش خطر بیماری قلبی، بیماری کلیوی، فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی ارتباط دارد.

کمبود خواب نیز خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی نوجوانان نشان داد که با هر ساعت خواب از دست رفته، احتمال چاقی افزایش می یابد. کمبود خواب باعث افزایش چاقی در سایر گروه های سنی می شود.

خواب کمک می کند تا تعادل سالم هورمون هایی را که باعث احساس گرسنگی (گرلین) و یا کامل (لپتین) می شود، حفظ کنید. وقتی خواب کافی نداشته باشید سطح گرلین افزایش می یابد و سطح لپتین شما کاهش می یابد. این باعث می شود شما احساس گرسنگی کنید تا زمانی که شما به خوبی استراحت کنید. خواب همچنین اثراتش را بر بدن شما نشان می دهد به انسولین، هورمون ای که قند خون شما را کنترل می کند.

کمبود خواب ناشی از سطح قند خون بالاتر از حد معمول است که ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. خواب نیز از رشد و توسعه سالم حمایت می کند. خواب عمیق بدن باعث آزاد شدن هورمون رشدی طبیعی در کودکان و نوجوانان می شود. این هورمون همچنین توده عضلانی را افزایش می دهد و به سلول ها و بافت ها در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کمک می کند.

خواب همچنین نقش مهمی در بلوغ و باروری دارد. سیستم ایمنی بدن شما به خواب می رود تا سالم بماند. این سیستم بدن شما را در مقابل مواد خارجی یا مضر محافظت می کند. کمبود خواب مداوم می تواند راه هایی را که سیستم ایمنی بدن شما پاسخ می دهد تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر کمبود خواب دارید، ممکن است دچار عفونت های رایج شوید.

 

تاثیرات خوب خوابیدن در عملکرد روزانه و ایمنی

دریافت کافی از خواب در زمان مناسب، به شما کمک می کند تا در طول روز به خوبی عمل کنید. افرادی که کمبود خواب دارند در کار و مدرسه کم بهره تر هستند. آنها طول می کشد تا وظایف خود را انجام دهند، زمان واکنش کمتری دارند و اشتباهات بیشتری می کنند.

بعد از چند شب از دست دادن خواب، حتی از دست دادن فقط ۱-۲ ساعت در شب، توانایی شما برای انجام اعمال کاهش میابد، مانند اینکه شما برای یک یا دو روز خواب ندیده اید. عدم خواب نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود.خواب کماشاره به کوتاهی لحظات خواب است که زمانی اتفاق می افتد که بیدار می شوید. شما نمی توانید میکروفن را کنترل کنید، و شما ممکن است از آن آگاه نباشید.

به عنوان مثال، آیا تا به حال در جایی حرکت کرده اید و بخشی از سفر را به یاد نمی آورید؟ اگر چنین است، ممکن است مایکروبرا ​​تجربه کنید. حتی اگر رانندگی نداشته باشید، ریزش مو می تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید به یک سخنرانی گوش کنید، ممکن است برخی از اطلاعات را از دست بدهید یا احساس کنید که این نکته را درک نمی کنید.

در حقیقت، شما ممکن است بخشی از سخنرانی را از دست بدهید و از آن آگاه نباشید. بعضی افراد از خطرات کمبود خواب آگاه نیستند. در حقیقت، آنها حتی نمی توانند متوجه شوند که دچار کمبود خواب هستند. حتی با داشتن خواب کم یا کم کیفیت، ممکن است هنوز هم فکر کنند که می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، رانندگان خواب آلودگی قادر به رانندگی هستند.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که کمبود خواب به رانندگی شما آسیب می رساند و حتی بیشتر از آنکه مست باشید. برآورد شده است که خواب آلودگی راننده یک عامل در حدود ۱۰۰۰۰۰ حادثه تصادفی در هر سال است که در نتیجه حدود ۱۵۰۰ مرگ است. رانندگان تنها افراد مبتلا به کمبود خواب نیستند.

این می تواند در همه خطوط کار، از جمله کارگران بهداشت، خلبانان، دانشجویان، وکلا، مکانیک، و کارگران خطوط مونتاژ، تاثیر بگذارد. در نتیجه، کمبود خواب نه تنها در سطح شخصی مضر است، بلکه باعث آسیب گسترده می شود. به عنوان مثال، کمبود خواب نقش مهمی در خطاهای انسانی مرتبط با حوادث غم انگیز، مانند رعد و برق راکتور هسته ای، زمین های کشتی های بزرگ و حوادث هوایی دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *