فواید خرما و درمان بیماری ها با آن

 فواید خرما و درمان بیماری ها با آن

فواید خرما چیست؟ استفاده و کشت خرما به حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد، درخت خرما به طور عمده در مناطق خشک و خشب مانند خاورمیانه و بخش های کالیفرنیا رشد می کند. خرما یکی از شیرین ترین خوراکی ها است که انواع مختلفی نیز دارد. اگر چه می توان خرما را تازه خورد، اما اغلب خشک شده آن که شبیه کشمش یا آلو است مصرف می شود. مزایای سلامتی خرما به هر شکلی که مصرف شود هنوز هم بسیار زیاد است.

ارزش غذایی خرما

اگر شما به دنبال فیبر ، پتاسیم یا مس هستید، بجز خرما دنبال چیز دیگری نگردید . در حالی که خرما غنی از بسیاری از مواد مغذی حیاتی هستند و در نتیجه بسیاری از مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند ، میوه بسیار کوچکی است و شما باید مقدار بیشتری مصرف کنید تا به میزان لازم مصرف شود . داده های غذایی زیر حاوی برخی از مواد مغذی مهم موجود در خرما است و بر اساس ۱۰۰ گرم از خرما است.

فیبر – ۶٫۷ گرم. ۲۷٪ RDA .
پتاسیم – ۶۹۶ میلی گرم. ۲۰٪ RDA .
مس – ۰٫۴ میلی گرم. ۱۸٪ RDA .
منگنز – ۰٫۳ میلی گرم. ۱۵٪ RDA .
منیزیم – ۵۴ میلی گرم. ۱۴٪ RDA .
ویتامین B6  ۰٫۲ میلی گرم. ۱۲٪ RDA  .

نکته:  خرما ها حاوی مقدار زیادی قند می باشند – که به میزان بسیار زیادی در حدود ۶۶٫۵ گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم می رسد . توصیه می شود که میزان مصرف شکر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید ، حتی اگر شکر از میوه مصرف شود.

مزایای درمانی خرما

خرما دقیقا به عنوان یک منبع قدرت تغذیه ای نیست ، اما هنوز هم دارای مزایای سلامتی زیاد و همچنین طعم و مزه خوبی است .  در اینجا برخی از مزایای سلامت از تاریخ می باشد.

ترویج سلامت گوارش، تسکین دادن یبوست

فیبر برای ارتقای سلامت روده و ایجاد حرکات روده منظم ضروری است . فیبر نامحلول و محلول موجود در خرما به پاک کردن سیستم دستگاه گوارش کمک می کند و اجازه می دهد کولون در سطوح کارآیی بیشتری کار کند.  برخی از مزایای دیگر مربوط به سلامت فیبر و کولون این است که خطر ابتلا به کولیت ، سرطان روده بزرگ و هموروئیدها را کاهش می دهد .) ممکن است حتی با سایر داروهای خانگی برای هموروئید همراه باشد).

تقویت سلامت قلب

علاوه بر ارتقاء سلامت روده، فیبر نیز به تقویت سلامت قلب کمک می کند.

خاصیت ضد التهابی خرما

خرما ها غنی از منیزیم هستند  که مزایای ضد التهابی آن معروف است.  یک مطالعه نشان داد که در صورت افزایش میزان مصرف منیزیم ، شاخص های التهابی در بدن مانند CRP )پروتئین واکنش  CTNF) (فاکتور ناباروری تومور( و IL6 ) اینترلوکین ۶) کاهش می یابد . علاوه بر این التهاب در شریان دیواره ها نیز با مصرف منیزیم کاهش می یابد.  بر اساس خواص ضد التهابی منیزیم و یافته های این مطالعه ، منیزیم می تواند به طور موثر خطر بیماری های قلبی عروقی ، آرتریت ، بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مرتبط با التهاب را کاهش دهد.

کاهش فشار خون

نشان داده شده است که منیزیم به کاهش فشار خون کمک می کند و دوباره ، خرما از این مواد معدنی پر شده است . علاوه بر این ، پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرما است که دارای چندین مزیت برای بدن مانند کمک به عملکرد مناسب قلب و کمک به کاهش فشار خون  است .

فواید خرما و درمان بیماری ها با آن

کاهش خطر سکته مغزی

محققان پس از ارزیابی ۷ مطالعه که طی یک دوره ۱۴ ساله منتشر شده است ، خطر ابتلا به سکته به ازای مصرف ۱۰۰ میلیگرم منیزیم در هر روز ۹ درصد کاهش می یابد.

بهبود در کار و تحویل محصول

علاوه بر اضافه کردن به مزایای بهداشت خرما ، یک مطالعه انجام شده توسط محققان در دانشگاه علم و صنعت کشف کرد که چگونه خرما  بر کار کردن و نتایج تحویل تاثیر می گذارد.  پس از مطالعه ۶۹ زن برای یک سال و یک ماه ، محققان دریافتند که “مصرف میوه های خرما در ۴ هفته قبل از کار به طور قابل توجهی  موجب کاهش ایرادات ، افزایش بهره وری در کار و بدست آمدن نتیجه مطلوب تر  می شود ، “

تقویت سلامت مغز

برخی از مطالعات، مانند آنچه در پزشکی داخلی JAMA یافت می شود ، دریافتند که سطح کافی ویتامین  B6  با بهبود عملکرد مغز و نمرات بهتر آزمون ارتباط دارد.

فواید خرما

  • کاهش وزن
  • از بین بردن یبوست، حمایت از حرکات منظم روده
  • ارتقاء سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • اسهال
  • نارسایی کمبود آهن
  • کاهش فشار خون
  • ناتوانی جنسی
  • ارتقاء سلامت تنفسی و گوارشی
  • تحویل بارداری
  • پیشگیری از هموروئید
  • شرایط مزمن مانند آرتریت
  • کاهش خطر ابتلا به کولیت
  • جلوگیری از سرطان روده بزرگ

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *