خواص خرمالو و درمان این بیماری ها با کمک آن

خواص خرمالو و درمان این بیماری ها با کمک آن

با خواص خرمالو آشنایی دارید؟ خرمالو یک میوه با ویژگی های دارویی بزرگ است و به علت متوقف کردن اسهال شناخته شده است. در زیر، خواص و کاربردهای دارویی آن مورد بحث قرار گرفته است. نامهای دیگر خرمالو عبارتند از اسطوخدایی چینی، میوه کوکی، خرمالو معمولی، میوه شارون. درخت خرمالو، معمولا به ارتفاع ۴ متر می رسد.

ارزش غذایی خرمالو

 شکر

خرمالو حاوی مقدار قابل توجهی از قندهای است که فروکتوز فراوان ت و سپس مقدار کمی از گلوکز و ساکاروز است . گرچه خرمالو حاوی حدود ۱۵٪ قند است ، با این حال هنوز هم برای افراد دیابتی توصیه می شود . این به این دلیل است که محتوای قند آنها عمدتا از فروکتوز تشکیل شده است که نیاز به انسولین کمتر برای استفاده در سلول های بدن دارد .

چربی ها و پروتئین ها

خرمالو شامل تقریبا هیچ چربی یا پروتئین نیست.

تانن ها

اینها ترکیبات فنلی هستند که به عنوان تارینت عمل می کنند . آنها با تجمع پروتئین ، پوشش خشکی روی مخاط را تشکیل می دهند.  تانن ها نیز در شراب گشنیز ، موز و حتی شراب قرمز حضور دارند و می توانند با طعم سخت آنها شناخته شوند . محتوای تانن خرمالو به تنوع بستگی دارد ، زیرا برخی از آنها دارای محتوای تانن بالاتر از بقیه است.

کاروتنوئیدها

همچنین به عنوان منبع  ویتامین  A در اینجا اشاره شده است.  خرمالو یکی از غنی ترین میوه ها در کاروتنوئید ها است ، زیرا فقط ۲۵۰ گرم خرمالو حدود نصف خرمالو  روزانه توصیه شده تا ویتامین بدن را فراهم می کند.  تعداد زیادی کاروتنوئید موجود در خرمالو وجود دارد که بین لیکوپن و کاروتنوئید  به چشم می خورد. گفته می شود این کاروتنوئید ها مسئول رنگ نارنجی خرمالو هستند.

کاروتنوئید ها به علت ویژگی های آنتی اکسیدانی عالی که دارند به پیشگیری از پیری سلولی ، پیشگیری از سرطان کمک می کنند، و همچنین متوقف کننده روند آرتریس اسکلروز می باشند.

مویرگ و پکتین

خرمالو یکی از غنی ترین میوه ها در پکتین است. پکتین، کربوهیدراتهای پیچیده و مهمترین جزء فیبر گیاهی قابل حل هستند و در حدود ۳۶/۶۵ وزن کل آن در پوست خرمالو قرار دارند.  در میان بسیاری از مزایای پکتین  مانند حفظ قندها و کلسترول و افزایش حجم مدفوع و تسهیل تخلیه ، اثر فوری آن در تسکین دهنده التهاب و کاهش التهاب در دیواره های دستگاه گوارش بیشتر است.

ویتامین ها و مواد معدنی

خرمالو حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی است که ویتامین C ، پتاسیم و آهن به چشم می خورد . گرچه خرمالو ثروتمندترین میوه در ویتامین C نیست ، اما همچنان مقدار قابل توجهی از این ویتامین را در اختیار دارد زیرا ۲۵۰ گرم خرمالو حدود ۴۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای این ویتامین را فراهم می کند.  و دوباره ، مقدار قابل توجهی از ویتامین C موجود در خرمالو نیز کمک می کند تا جذب آهن موجود در همان خرمالو را تسهیل کند.

آهن  موجود ، دومین ماده معدنی فراوانی در خرمالو پس از پتاسیم است. ۲۵۰ گرم خرمالو حدود ۱۰ درصد برای این ماده معدنی در مصرف روزانه توصیه می شود ، مقدار مناسب را به عنوان یک میوه تازه فراهم می کند.

خواص خرمالو و درمان این بیماری ها با کمک آن

درمان بیماری با خرمالو

اختلالات روده

همانطور که در بالا دیده اید ، خرمالو حاوی تانن ها است که جلوی اثرات مضر را می گیرد  و همچنین پکتین و باعث کاهش میل آنها می شود.  اثر ترکیبی از مواد فوق کمک می کند تا دیوارهای دستگاه گوارش را خشک و خیس کند . علاوه بر این، پکتین در پوست خرمالو آن را به یک اثر ضد التهابی بزرگ تبدیل کرده و در موارد اسهال و کولیت مفید است.  در مصرف خرمالو در موارد اختلالات روده ای ، زردآلو کمتر رسیده توصیه می شود زیرا حاوی تانن های بیشتری است و یا رطوبت بیشتری دارند.  بنابراین، مصرف خرمالو در موارد زیر توصیه می شود:

  • اسپاسم روده
  • روده تحریک پذیر
  • کولیت مزمن
  • نفخ معده
کم خونی

در موارد کم خونی ناشی از کمبود آهن ، مصرف خرمالو بسیار توصیه می شود . این به نظر شگفت انگیز است زیرا آهن حاوی زیره سبز خاص نیست ، اما ممکن است به دلیل محتوای ویتامین C مناسب آن باشد که جذب موجود آهن را تسهیل می کند . بنابراین مصرف منظم خرمالو در موارد کم خونی فقر آهن بسیار توصیه می شود.

شرایط قلبی عروقی

غنای خرما در کاروتنوئید ها این را توضیح می دهد . کاروتنوئید ها باعث می شود که پروسه آئورت اسکلروز متوقف شود. علاوه بر این، خرمالو حاوی تقریبا بدون چربی و سدیم، دو ماده ضد انعطاف پذیر به سیستم قلبی عروقی نیست. بنابراین، مصرف خرمالو در موارد زیر توصیه می شود:

  • فشار خون
  • آترواسکلروز
  • شرایط قلب و عروق
درمان دیابت با خرمالو

این هم کاملا شگفت انگیز است. گرچه خرمالو حاوی مقدار قابل توجهی از قندها است، آنها هنوز هم توسط افراد دیابتی تحمل می شوند. این به این دلیل است که محتوای قند آنها عمدتا از فروکتوز ، نوعی قند است که نیاز به انسولین کمتر برای استفاده در بدن نسبت به گلوکز دارد . بنابراین، افراد مبتلا به دیابت که انسولین کمتری تولید می کنند ، فروکتوز را تحمل می کنند و جذب می کنند.
علاوه بر این، فیبر گیاهی محلول در خرمالو  به شکل پکتین به حفظ قندهای موجود در روده کمک می کند و آنها را به آرامی  در جریان خون آزاد می کند  بدون اینکه باعث افزایش قند خون شود.  بنابراین مصرف خرمالو برای دیابتی ها بسیار سودمند است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *