ورزش های هوازی چه نوع ورزشهایی هستند

ورزش های هوازی چه نوع ورزشهایی هستند

ورزش های هوازی چیست؟

حتما شنیده اید برای اینکه لاغر شوید و یا چربی های اضافه خود را آب کنید باید ورزش های هوازی را انجام دهید. ولی ممکن است ندادید ورزش های هوازی، چه ورزشهایی هستند. ما در این بخش بطور کامل ورزش های هوازی را برای شما شرح می دهیم.

 

اصولا ورزش های هوازی برای بالا بردن سطح آمادگی قلبی عروقی و یا قلبی تنفسی بسیار مفید هستند. یعنی اگر شما تمرینات ورزشی هوازی داشته باشید برای قلب، عروق، تنفس و … مفید هستند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که منظور از تمرین های ورزشی هوازی چیست؟ تمرین هوازی، به هر نوع ورزش با فشار و سطح متوسط، با مدت زمان طولانی گفته می شود. باید سعی کنید هر ورزش را با سرعت متوسط بصورت طولانی مدت انجام دهید.

 

همیشه یا بهتر بگوییم در حالت استراحت، کارهای روزمره و … تمام سیسنم های تولید انرژی در بدن انسان با هم در حال فعالیت هستند ولی با توجه به میزان کار و نوع فعالیت، درصد مشارکت سیستم های تولید انرژی متفاوت است.

 

چه زمانی بدن شروع به سوزاندن چربی می کند؟

زمانی که شما پیاده روی را برای چربی سوزی و لاغر شدن شروع می کنید، در ابتدای حرکت، کربوهیدرات ها (قندها) در بدن شما شروع به سوختن می کنند و تبدیل به انرژی می شوند. با ادامه ی فعالیت کم کم چربی سوزی نیز شروع می شود. این روند ادامه پیدا می کند تا ۲۰ دقیقه ی اول: وقتی تمرین شما به ۲۰ دقیقه رسید، میزان مشارکت چربی سوزی و سوختن کربوهیدرات تقریبا به پنجاه درصد می رسد.

از این زمان به بعد هرچه ادامه دهید، میزان سوختن چربی ها (لیپیدها) در بدن شما افزایش پیدا می کند. پس اگر می خواهید پیاده روی یا هر نوع ورزش متوسط را جهت سوزاندن کالری و کم کردن وزن اضافه انجام دهید، لازم است تمرینات خود را بیش از ۲۰ دقیقه بصورت پیاپی و بدون استراحت انجام دهید.

برای شروع نیم ساعت کافی است. کم کم این زمان را افزایش دهید تا چربی سوزی بیشتری در بدن شما انجام شود و به وزن دلخواه خود برسید.

اگر می خواهید وزن کم کنید، لازم است صبور باشید و با پشتکار به ورزش های هوازی خود ادامه دهید. به مرور زمان و کم کم به وزن ایده آل خود می رسید و خوش تیپ و خوش هیکل می شوید.

ورزش های هوازی برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون و … مفید است.

به ورزش های هوازی ، ایروبیک هم می گویند.

 

برخی از ورزش های هوازی عبارتند از:

پیاده روی، دویدن آرام تا متوسط، اسب سواری، راه رفتن در آب، شنا آرام و طولانی مدت، اسپینینگ، ایروبیک،

نویسنده این مطلب: آقای بهزاد زیبایی – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *