چای سبز چه خواصی دارد و چه میزان کافئین دارد؟

چای سبز چه خواصی دارد و چه میزان کافئین دارد؟

همه انواع چای ، حتی فنجان ساز معمولی،خود از گیاه Camellia sinensis می آیند. چای سبز نام خود را از رنگ سبز زمردی ایجاد می کند که هنگام ریختن برگ چای غلیظ نشده و بدون پردازش ایجاد می شود. چای سبز با ریشه هایی که تا ۵۰۰۰ سال ادامه دارد ، به طور معمول نوشیده می شود و به طور گسترده ای در شرق دور که در آن خواص سلامتی به خوبی مورد توجه است رشد می کند.

انواع مختلف چای سبز

تفاوت چای سبز و سیاه از روند تولید نشات می شود ، چای سیاه  تخمیر می شود که رنگ و طعم آن را تغییر می دهد ، در حالی که چای سبز بدون پردازش باقی می ماند و رنگ آن را حفظ می کند.  چای سبز در ارتفاعات بالاتر ، به ویژه در مناطق کوهستانی آسیای شرقی ، رشد می کند. بعضی از چای سبز همچنان با دست جمع می شود و تصور می شود که چای با دست چیده شده دارای تلخی کمتر و شیرین تر و خوشمزه تر است .

عوامل دیگر مانند آب و هوا و خاک نیز می توانند طعم را تحت تاثیر قرار دهند .Sencha  محبوب ترین چای سبز ژاپن است . نمرات متعدد وجود دارد که می تواند قیمت و کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد . برگ Sencha برای اولین بار بخار شده و سپس شکل گرفته است. چای Sencha چای زرد یا سبز روشن با طعم شیرین ، علف های هرز و کمی رطوبت را تولید می کند . تاتا از برگ چای سبز در سایه رشد می کند . برگ دارای محتوای کلروفیل بالاتری است که سبب پر رنگ شدن سبز می شود .

تمام برگ ها به یک پودر تبدیل می شوند.  پودر با آب جوش مخلوط شده و به آرامی از آن استفاده می شود.  دارای گل های روشن معطر و و طعم شیرین است و اکنون به دسر و نوشیدنی های شیرین اضافه می شود . چای سبز را می توان به عنوان برگ های تازه و یا در کیسه های چای یافت ، که اغلب با طعم های دیگر مانند لیمویا زنجبیل مخلوط شده است. هنگام خرید برگ چای ، از خرید برگ های قدیمی تر اجتناب کنید . این اصل همانند دانه های قهوه است.

گمان میرود که کل برگها بالاترین درجه هستند و برگهایی که از ۴ ماه بیشتر گذشته است ، از اوج تازگی برخوردار هستند.  پس از خرید و باز کردن ، برگ ها را در یک ظرف هوادهی نگهداری کنید که می تواند دوباره جابجا شود و در جای خنک نگهداری شود تا از سرعت واکنش هایی که می تواند محتوای فیتونیتی چای را کاهش دهد و بر عطر و طعم تاثیر بگذارد، کاسته شود .

چای سبز چه خواصی دارد و چه میزان کافئین دارد؟

خواص تغذیه چای سبز

بسیاری از ادعاهای سلامتی در مورد چای سبز، از خطر کاهش سرطان تا کاهش وزن وجود دارد. شواهد موجود برای حمایت از این ادعا تا حد زیادی غیرقابل حل هستند . برخی از ادعاها بر پایه سنت های باستان شرقی ، که چای سبز برای درمان علائم بیماری برای سال ها استفاده می شد، پایه ریزی شده است . با توجه به مزایای پیشنهادی ، بسیاری از محصولات سلامتی در حال حاضر شامل اثرات چای سبز است.  با این حال شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد این محصولات موثر هستند . اگر امید به استفاده از چای سبز برای اهداف دارویی داشته باشید ، ابتدا مطمئن شوید که با پزشک مشورت کنید . چای سبز مزایای بهداشتی بیشتری نسبت به چای سیاه دارد که می تواند به عدم کارایی آن مربوط باشد.  چای سبز دارای پلی فنل های محافظ بالاتری است . پلی فنول های اصلی در چای سبز فلاونوئیدها هستند ، که اکثر آنها فعال هستند ، کاتچین ها و اپیکالاکاکتین گالات (EGCG) هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند . آنتی اکسیدان ها برای محافظت از بدن در برابر بیماری شناخته شده اند و بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند.  آنتی اکسیدان ها را می توان در محدوده ای از میوه ها ، سبزیجات و دیگر غذاها یافت.  چای سبز به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل ، می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها باشد.

میزان کافئین چای سبز 

چای سبز، حاوی کافئین است ، گر چه انواع و مارک ها ممکن است متفاوت باشند.  مقدار مشابه چای سبز حاوی کافئین کمتر از قهوه (یک فنجان چای سبز، حاوی حدود ۳۵-۸۰ میلی گرم در مقایسه با حدود ۱۰۰-۴۰۰ میلی گرم در فنجان قهوه است) ، اما هنوز هم می تواند به عنوان یک محرک عمل کند.  در نتیجه برخی افراد متوجه می شوند که نوشیدن چای سبز، سطوح انرژی ، تمرکز و خلق و خو را افزایش می دهد اما این اثر ممکن است بین افراد متفاوت باشد.  اگر شما نسبت به کافئین حساس هستید ، توصیه می شود تعداد کل فنجان چای سبز که در یک روز مصرف می کنید را محدود کنید . کافئین بیش از حد می تواند تنظیم خواب را مختل کند . اگر این بر شما تاثیر می گذارد ، پس از ناهار ، نوشیدنی های کافئین را مصرف نکنید.

چای سبز می تواند سطح آهن را تحت تاثیر قرار دهد؟

چای سبز، مانند تمام انواع چای حاوی تانن است . تانن ها می توانند با جذب آهن دخالت کنند، بنابراین سعی نکنید چای با غذای غنی از آهن بنوشید و حداقل تا یک ساعت قبل و بعد از خوردن چای از خوردن غذاهای غنی از آهن بپرهیزید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *