خواص ویتامین B12 و نشانه های کمبود آن در بدن

خواص ویتامین B12 و نشانه های کمبود آن در بدن

خواص ویتامین B12 چیست؟ ویتامین B12 کارهای زیادی برای بدن شما می کند.  به عنوان مثال ،  DNA شما و گلبولهای قرمز شما را کمک میکند. از آنجا که بدن شما ویتامین B12 را تولید نمی کند ، باید آن را از غذاهای حیوانی یا مکمل ها دریافت کنید و شما باید این را به طور منظم آن را انجام دهید ، زیرا بدن شما ویتامین B12 را برای مدت طولانی ذخیره نمی کند.

خواص ویتامین B12

میزان نیاز بدن برای دریافت ویتامین B12

پاسخ بستگی به مواردی از جمله سن شما ، عادات غذا خوردن و شرایط پزشکی شما و داروهایی که شما دریافت می کنید بستگی دارد . مقادیر توصیه شده به طور متوسط، در میکروگرم (میکروگرم) اندازه گیری شده بر اساس سن:

  • نوزادان تا سن ۶ ماه: ۰٫۴ میکروگرم
  • نوزادان سن ۷ تا ۱۲ ماه: ۰٫۵ میکروگرم
  • کودکان ۳ تا ۳ سال: ۰٫۹ میکروگرم
  • کودکان سن ۴ تا ۸ سال: ۱٫۲ میکروگرم
  • سن کودکان ۹ تا ۱۳ سال: ۱٫۸ میکروگرم
  • نوجوانان ۱۴-۱۸ سال: ۲٫۴ میکروگرم (۲٫۶ میکروگرم در روز در صورت بارداری و ۲٫۸ میکروگرم در روز در صورت شیر ​​دادن)
  • بزرگسالان: ۲٫۴ میکروگرم (۲٫۶ میکروگرم در روز در صورت بارداری و ۲٫۸ میکروگرم در روز در صورت تغذیه با شیر مادر)

منابع غذایی ویتامین B12

شما می توانید ویتامین B12 را در غذاهای حیوانی دریافت کنید که به طور طبیعی و یا از مواردی است که با آن تقویت شده است . منابع حیوانی شامل محصولات لبنی ، تخم مرغ ، ماهی ، گوشت و مرغ می باشد . اگر شما به دنبال غذای حاوی B12 هستید ، برچسب غذایی در مورد محصول را بررسی کنید.

کمبود ویتامین B12

اکثر مردم ایالات متحده به اندازه کافی از این مواد مغذی برخوردارند . اگر مطمئن نیستید ، می توانید از پزشک خود بپرسید و در صورت لزوم شما باید آزمایش خون برای بررسی میزان ویتامین B12  خود دریافت کنید.

با افزایش سن ، جذب این ویتامین می تواند مشکل شود . این می تواند اتفاق بیفتد اگر شما از دست دادن وزن داشته باشید یا عمل دیگری را انجام دهید که به معده شما آسیب برساند ، اگر شما به شدت نوشیدنی مصرف کنید یا اگر داروهای کاهش دهنده اسید را برای مدت طولانی مصرف کرده اید . شما همچنین ممکن است احتمال کمبود ویتامین B12 را افزایش دهید اگر:

  • گاستریت اتوفیک ، که در آن تخریب معده شما از بین رفته است
  • کم خونی مادرزادی ، که بدن را برای جذب ویتامین B12 دشوار می کند
  • شرایطی که روی روده کوچک شما تاثیر می گذارد ، مانند بیماری کرون ، بیماری سلیاک ، رشد باکتری یا انگل
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری گریوز یا لوپوس

شما همچنین می توانید کمبود ویتامین B12 را در صورت رعایت رژیم های گیاهی (به این معنی که شما هیچ محصول حیوانی از جمله گوشت ، شیر ، پنیر و تخم مرغ مصرف نکنید) یا گیاهخوار هستید که تخم مرغ و لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی کند نیازهای ویتامین B12 خود را برآورده می کند.  در هر دو مورد ، شما می توانید غذاهای غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا مکمل ها را برای برآورده ساختن نیازهای خود اضافه کنید.

بارداری یا تازه زایمان کردن؟

آیا شما یک زن باردار در رژیم گیاهخواری هستید و قصد دارید فقط از شیر مادر فرزندتان را تغذیه کنید؟ شما باید قبل از اینکه نوزاد خود را به دنیا بیاورید با پزشک خود مشورت کنید، تا بتوانید به اندازه کافی ویتامین B12 را برای حفظ سلامت نوزاد خود در نظر بگیرید. بدون داشتن کافی ویتامین  B12، کودک شما می تواند تاخیر در رشد داشته باشد و یا رشد نکند.

خواص ویتامین B12 و نشانه های کمبود آن در بدن

علائم کمبود ویتامین B12

اگر کمبود ویتامین B12 دارید ، می توانید آنمی را تجربه کنید. کمبود ملایم ممکن است نشانه ای ایجاد نکند.  اما اگر درمان نشود ، ممکن است منجر به علائمی مانند:

  • ضعف ، خستگی یا سرگیجه
  • دلتنگی قلب و تنگی نفس
  • پوست رنگپریده
  • یک زبان صاف
  • یبوست ، اسهال ، از دست دادن اشتها
  • مشکلات عصبی مانند بی حسی یا سوزن شدن ، ضعف عضلات و مشکلات راه رفتن
  • از دست دادن بینایی
  • مشکلات روانی مانند افسردگی ، از دست دادن حافظه و یا تغییرات رفتاری

درمان کمبود ویتامین B12

اگر شما کم خونی دچار کم خونی یا مشکل جذب ویتامین B12 هستید ، ابتدا باید شربت هایی از این ویتامین مصرف کنید . ممکن است لازم باشد که این شربت ها را ادامه دهید ، دوزهای بالایی از مکمل مصرف کنید . اگر غذاهای حیوانی نداشته باشید ، گزینه هایی برای شما وجود دارد.  شما می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید ، شامل غلات تقویت شده با ویتامین  B12، تزریق مکمل یا تزریق B12 یا ویتامین B12  در صورت کمبود آن می تواند موثر باشد . بزرگسالان سالمندانی که کمبود ویتامین B12 دارند ، باید یک مکمل روزانه B12 یا یک مولتی ویتامین حاوی B12 را مصرف کنند.  برای اکثر افراد ، درمان مشکل را حل می کند . اما هر آسیب عصبی که به علت کمبود آن اتفاق افتاده است می تواند دائمی باشد.

جلوگیری از کمبود ویتامین B12

اکثر مردم می توانند با کمبود گوشت ، مرغ ، غذاهای دریایی ، محصولات لبنی و تخم مرغ از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کنند . اگر غذاهای حیوانی را مصرف نکنید یا وضعیت پزشکی خاصی دارید که میزان جذب مواد مغذی بدن را محدود می کند ، می توانید از ویتامین B12 در یک مولتی ویتامین یا سایر مکمل ها و غذاهای حاوی ویتامین B12 استفاده کنید. اگر بخواهید مکمل های ویتامین B12 را انتخاب کنید ، بگذارید دکتر شما را معاینه کند .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *