با مصرف ماهی ماهی خال مخالی از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنید

ماهی خال مخالی : گنجاندن  ماهی  در رژیم غذایی  بسیار اهمیت دارد و ماهی  خال مخالی  به طور گسترده ای در دسترس و سالم هستند. با این حال، قبل از اضافه کردن ماهی خال مخالی به رژیم غذایی هفتگی خود، باید  بدانید که ماهی  خال مخالی  از کجا آمده است و چرا   مفید است، و همچنین عوارض جانبی احتمالی را بهتر است بدانید

 ماهی  خال مخالی  چیست؟

ماهی خال مخالی در واقع یک اصطلاح عمومی است که شامل بیش از ۳۰ گونه ماهی است که بیشتر آنها متعلق به تون‌ماهیان است.. این ماهی ها معمولا در مناطق نزدیک ساحل یافت می شوند که در آنجا پرورش و تغذیه می شوند و دامنه آنها شامل مناطق گرمسیری و معتدل است. ، که آنها را برای ماهیگیران تجاری آسان میسازد و ماهی خال مخالی  یکی از شایعترین ماهیها ، به ویژه در آمریکای شمالی، است. از ۲۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر، انواع خال مخالی دارای ویژگی های فیزیکی متفاوت هستند، اما  طعم مشابه و  مواد مغذی یکسانی دارند.
ماهی خال مخالی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، و همچنین سطوح بالایی از ویتامین B12 ، سلنیوم، مس، فسفر، منیزیم و آهن هستند. همچنین مقدار کمی  ویتامین A، پتاسیم، روی و سدیم  دارند.  در هر فیله صدگرمی  ۲۳۰ کالری  – همچنین ۲۱ گرم پروتئین وجود دارد، که تقریبا ۴۰ درصد از مصرف روزانه  انسان را تامین میکند

ماهی خال مخالی، یکی از محبوب ترین ماهی های مصرف شده در جهان است.

فواید ماهی خال مخالی

فواید ماهی خال مخالی شامل  سلامت مو، مراقبت از پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از بیماری مزمن و افزایش سلامت استخوان

مراقبت از پوست

چون  ماهی خال مخالی دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم،  است میتواند برای پوست بسیار مفید باشد. این مواد هر دو به عنوان آنتی اکسیدان هستند که  به کاهش استرس اکسیداتیو و اثرات رادیکال های آزاد، که محصول طبیعی  متابولیسم سلولی هستند، کمک می کند. آنها همچنین می توانند به کاهش چین و چروک و لکه های پیری کمک کرده و برخی از بیماری التهابی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان می کند

مراقبت از مو

همانطوریکه گفتیم در ماهی خال مخالی مواد مغذی زیادی وجود دارد که برای مراقبت از موها  مفید هستند، مانند پروتئین، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا ۳، که همه آنها در ماهی های خال مخالی یافت می شوند. دوز منظم این مواد مغذی در رژیم غذایی برای سلامت مو بسیار مفید است ، همچنین تارهای مو را تفویت کرده و شوره سر  را کاهش میدهد

تقویت ایمنی بدن

با وجود سطح پایین ویتامین C، ماهی خال مخالی هنوز هم  برای  تقویت  سیستم ایمنی بدن بکار می رود. کوآنزیم Q10 یکی از عناصر منحصر به فرد ماهی خال مخالی  است که با پیشگیری از عفونت ها و تقویت دفاع بدن در برابر استرس اکسیداتیو ارتباط دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب نیز شناخته شده است

سطوح پایین کلسترول

با میزان قابل ملاحظه ای از اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی خال مخالی برای کاهش تعادل کلسترول در بدن با کاهش کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL شناخته شده است.  بنابراین این ماهی خطر ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

درمان بیماری مزمن

اثرات آنتی اکسیدانی ماهی های خال مخالی به خوبی در حال بررسی است، در درجه اول به علت میزان زیادی از سلنیوم – بیش از ۸۰ درصد نیاز روزانه  را در هر وعده تامین میکند. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن کار می کند و از  بیماری های مزمن جلوگیری میکند

 

بهبود تراکم استخوان

وجود بسیاری از مواد معدنی در ماهی خال مخالی، از جمله مس، سلنیوم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن  به چگونگی تراکم استخوان ارتباط دارند. با مصرف منظم این  نوع ماهی، می توانید از شروع پوکی استخوان  در سنین جوانی پیشگیری کنید

 

بهبود حافظه

وجود مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ در ، به ویژه DHA، به معنای بهبود حافظه و  شناخت و خطر ابتلا به بیماری های نوروژنیک است. خواص ضد التهابی این ترکیبات از بیماری آلزایمر و پارکینسون پیشگیری میکند
کاهش وزن

اگر چه ماهی های خال مخالی دارای کالری بالایی هستند – تقریبا ۲۵۰ در هر فیله – آنها همچنین مقدار زیادی از پروتئین را فراهم می کنند، که می تواند به تحریک متابولیسم کمک کند. مواد غذایی با پروتئین بالا نیز می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند، و باعث میشود در طول روز شما ر ا سیر نگه دارد و کالری کمی مصرف کنید
کنترل دیابت

اسیدهای چرب غیر اشباع مانند آنهایی که در ماهی خال مخالی وجود دارند، در  تنظیم قند خون و مقاومت به انسولین در بدن مرتبط هستند. این یک خبر عالی برای بیماران دیابتی و افرادی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، زیرا می تواند سطح گلوکز  را در کنترل نگه دارد، علاوه بر آن فواید دیگری هم دارد

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *