آیا موز برای دیابتی ها مفید است؟

ایا موز برای دیابتی ها مفید است؟

موز  جزو میوه های سالم است، اما مقدار قند موجود در  موز می تواند برای برخی افراد، به خصوص افرادی که مبتلا به دیابت هستند، نگران کننده باشند. همانطور که بیماران دیابتی باید با دقت میزان قند خون خود را کنترل کنند، خوردن بیش از حد انواع غذاها  هم ممکن است خطرناک باشد. اگر شما بخاطر پتاسیم موجود در موز دوست دارید که از این میوه بخورید ، باید سطح گلوکز خود را کنترل کنید، و خطرات آن را بدانید

چگونه موز بر دیابت و سطح قند خون تاثیر می گذارد؟

موز دارای منابع عالی  و مواد مغذی خاصی از قبیل پتاسیم، قند، فیبر غذایی، ویتامین B6، منگنز و پروتئین است. . یک موز متوسط ​​می تواند حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات دارد. کربوهیدرات ها  در بدن به گلوکز و قندهای دیگر تبدیل می شوند که می تواند باعث افزایش قند خون شود. در افراد سالم، این افزایش می تواند توسط انسولین،( یک هورمون تولید شده در پانکراس)، کاهش یابد و کنترل شود.

با این حال، در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، پانکراس نمیتواند مقدار مناسب انسولین  تولید کند  (حساسیت انسولین). بنابراین، هنگامی که کربوهیدرات مصرف می شود، به ویژه از قندهای ساده، مقدار گلوکز خون افزایش می یابد. بنابراین، هنگامی که کسی  موز می خورد، قند خون افزایش می یابد. کربوهیدراتها بخش مهمی از هر رژیم غذایی هستند، افراد دیابتی هم در حد متعادل می توانند موز بخورند چون بدن به آن نیاز دارد ولی به مقدار زیاد توصیه نمی شود

گفته می شود که موز همچنین حاوی فیبر رژیمی است – نوع دیگری از کربوهیدرات است که واقعا می تواند به تنظیم قند خون در بدن کمک کند. بطور متوسط  حدود ۶ گرم نشاسته در یک موز متوسط وجود دارد برخی از مشکلات قند خون بوسیله فیبر درمان می شود

آیا موز برای دیابت خوب است؟

بله، اگر شما در معرض ابتلا به دیابت هستید،  در مورد مصرف کربوهیدرات اساسا، مقدار کربوهیدرات در یک موز مشابه ساندویچ با دو قطعه نان است، موز همچنین دارای مزایای دیگری برای بدن است که می تواند به جلوگیری از برخی عوامل خطر ابتلا به دیابت مانند فشار خون بالا کمک کند.

پتاسیم، ویتامین B6، منگنز و فیبر رژیمی که در موز یافت میشوند، میوه خوبی برای افزودن به  رژیم غذایی، است. یکی دیگر از اندازه گیری های خوب برای غذا اگر  دیابتی هستید، شاخص گلیسمی است که نشان می دهد که میزان تاثیر غذا روی قند خون شما چیست. اگر  غذای دارای شاخص گلیسمی بالا باشد، معمولا برای بیمار دیابتی توصیه نمی شود. با وجود قند در موز، یک موز در اندازه متوسط ​​دارای شاخص گلیسمی ۴۹ است، بنابراین به طور کلی در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، در حد قابل قبول است.

یکی از بهترین راه های کاهش میزان قند مصرف شده در موز  این است که آنها را در شکل نارس یا  یا نیمه رسیده بخورند چون  در انها  تنها یک قسمت از نشاسته به قند تبدیل شده است. این به معنای سطح بالای فیبر و سطوح پایین قند است که ترکیبی ایده آل برای کسی است که مزه موز را دوست دارد، و برای دیابتی ها هم خوب است


پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *