کم خوابی چیست و چه علائمی دارد؟

علائم کم خوابی چیست؟ تحقیقات به ما می گوید که افرادی که از کم خوابی رنج می برند ، دشوار است که در طول روز به انرژی کامل خود برسند . شما ممکن است به خوبی با احساس قرمزی چشم در صبح آشنا باشید ، اما نشانه های دیگری از کمبود خواب وجود دارد که ممکن است از آن آگاه نباشید.

انسانها یک چرخه خواب طبیعی دارند که در طول روز در حالی که بیدار هستند، ایجاد می شود . این چرخه تا عصر تا زمانی که در نهایت نیاز برای خوابیدن را احساس کنیم تکمیل می شود.  هنگامی که ما خوابیم ، نیاز به خوابیدن کم کم از بین می رود تا اینکه ما از خواب بیدار شویم و بار دیگر این چرخه شروع می شود . با این حال ،  عدم خواب کافی علائم اختلالات خواب را تشدید می کند.  به عنوان مثال ، راه رفتن در خواب بیشتر موارد پس از چند شب  کم خوابی یا برنامه خواب و بیداری نامنظم رخ می دهد.

کم خوابی چیست و چه علائمی دارد؟

علائم کم خوابی

علائم کم خوابی معمولا با توجه به طول مدت و چگونگی کم خوابی در یک دوره معینی از زمان مشخص می شود.  به طور کلی هر چند منصفانه است که بگوییم کم خوابی سطوح فیزیکی ، ذهنی و احساسی ما را تحت تاثیر قرار می دهد . مطالعات تجربی در مورد خواب عمیق سالم ، هنگامیکه زمان خواب کم است ، دلالت بر کم خوابی دارد (یا مراحل خاصی از خواب) که اثرات منفی وسیعی بر عملکرد ها  ، از جمله احساسات ، آستانه درد ، عملکرد ایمنی و متابولیسم گلوکز می گذارد.

علائم فیزیکی کم خوابی

از لحاظ فیزیکی ، کمبود خواب ممکن است در طول روز ما را در معرض کمبود انرژی قرار دهد. یافته های تحقیقات در مورد خواب در بریتانیا نشان می دهد که افراد دارای خواب کم  دو برابر بیشتر احساس خستگی می کنند.  در حقیقت ، ۸۸ درصد از افراد دارای خواب کم در مقایسه با تنها ۲۹ درصد از افراد دارای خواب “خوب” با کاهش انرژی مواجه هستند. کم خوابی ، با  ظاهر شدن خستگی ، یکی دیگر از علائم فیزیکی است که نشان دهنده میل ما به خواب و یا مشکل در بیدار شدن در طول روز است. اگر چه به شدت رایج نیست ، اما سرگیجه نیز می تواند یک نتیجه از کم خوابی باشد . اغلب پس از خواب کم ، سردرد و تنش افزایش می یابد؛ گاهی اوقات این ممکن است با احساس سرگیجه همراه باشد . اگر این علائم را دارید توصیه می شود که با پزشک خود مشورت کنید.

علائم روانی کم خوابی

از نظر ذهنی ، کم خوابی باعث عدم تمرکز و حافظه ضعیف می شود.  در مطالعات تحقیقاتی ، افرادی که در معرض کم خوابی قرار دارند ، در تمرکز حواس و عملکرد حافظه ، دچار اختلال هستند.
در تحقیق از کسانی که ما در مورد خواب انجام شد ،  ۶۲٪ افراد کم خواب نسبت به تمرکز بر مشکلات خود “به طور واضح فکر کردن ” ضعیفتر هستند.

کم خوابی چیست و چه علائمی دارد؟

علائم عاطفی کم خوابی

از نظر عاطفی ، به عنوان نتیجه خواب ضعیف یا ناکافی ما ممکن است تحریک پذیر تر و دارای خلق و خوی تندتری باشیم . تحقیقات به طور پیوسته نشان داده است افرادی که به کم خوابیده اند ، در روز الگوهای رفتاری ناپایدارتری را نشان می دهند و احتمال بیشتری دارند که از نظر احساسی ناسازگار باشند . در واقع ، بررسی خواب در بریتانیا نشان داد کسانی که از خواب ناکافی رنج می برند دو برابر بیشتر از کسانی که به خوبی می خوابند از بی حالی و کسالت رنج می برند.

در حالی که تنها خواب خوب می تواند علائم کم خوابی را از بین ببرد ، برخی افراد ممکن است مشکل به خواب رفتن یا خوابیدن به مدت مناسب را داشته باشند . با توجه به اینکه کیفیت خواب ما چه مقدار بر روی ما در روز بعد تاثیر می گذارد ، مهم است که به دنبال درمان هر گونه مشکل خواب باشید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نشان داده است که در کمک به مردم برای ایجاد یک برنامه منظم خواب بسیار موثر است . علاوه بر این ، کارآزمایی بالینی در برنامه خواب ، خلق و خوی شرکت کنندگان را در کنار خوابشان بهبود داد و در دو ماه پس از درمان بهبود یافت. شرکت کنندگان همچنین میزان انرژی روزانه خود را دو برابر بیشتر در مقایسه با سطح قبل از شروع دوره دیدند.

بیشتر بدانید: بهترین نوشیدنی های طبیعی برای درمان بی خوابی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *