رهایی از اضافه وزن دوران بارداری با این ترفندها

 

اضافه وزن در بارداری : حاملگی و افزایش وزن با هم ارتباط دارند. اما برای داشتن حاملگی سالم و کودک سالم ، نباید بیش از حد وزنتان بالا برود.با توجه به تحقیقات انجام شده در  سال ۲۰۱۵  منتشر شد، داشتن اضافه وزن در دوران بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا و سایر عوارض مرتبط با بارداری ، از جمله پره اکلامپسی را افزایش میدهد  و در هنگام زایمان باید سزارین شود

افزایش  وزن  در دوران بارداری  به  وزن قبل از بارداری و شاخص توده بدنی (BMI) بستگی دارد .  در وضعیت سلامت مادر  و  کودک نیز نقش مهمی ایفا می کند

یک  تحقیق در  سال ۲۰۰۸ در گزارشات مربوط به زنان و مامایی منتشر شده است که چاقی مادر ، همچنین بر سلامت کودک تأثیر می گذارد.بر اساس تحقیق دیگر در سال  ۲۰۱۴ منتشر شده  این چنین گزارش شده است که ،  مادر دارای اضافه وزن  با افزایش خطر مرگ و میر نوزادان و شیوع زایمان زود رس همراه است

یک  تحقیق دیگر  در سال  ۲۰۱۷ بیان کردند  که مادران سنگین  وزن، خطر ابتلا به مشکلات رفتاری در نوزادان پسر را به دنبال دارد  . با این حال، اثرات مشابهی را در دختران نشان نمی دهد.پس باید از افزایش وزن زیاد در دوران باردرای پیشگیری شود

در اینجا برخی از راه های  کنترل وزن در دوران بارداری را مرور می کنیم

 

قبل از بارداری برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه باردار شوید، مطمئن شوید که  وزن نرمالی دارید . این باعث می شود که شما در طول بارداری دچار اضافه وزن نشوید.زنان چاق که باردار هستند خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا، پره اکلامپسی، ، سقط جنین  را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند.

کاهش وزن قبل از بارداری

چاقی همچنین می تواند باعث ایجاد ماکروزومی شود که این بدان معنی است که  نوزاد بیش از حد بزرگ می شود و باید کودک با سزارین به دنیا بیاد . اگر تصمیم د ارید باردار شوید پیش از بارداری درباره کنترل وزن به پزشک بروید

دکتر و متخصص تغذیه

پزشک  با توجه به سابقه پزشکی وزنتان را کنترل می کند، که می تواند یک برنامه رژیم را در زمان بارداری تجویز کند.یک متخصص تغذیه غذاهائی را که شما باید بخورید و همچنین ورزش هایی که در طول بارداری مفید است  توصیه می کند.  قبل از رفتن به یک متخصص تغذیه، تمام جزئیات مربوط به آنچه که می خورید و  می نوشید و آنچه را که انجام می دهید، بنویسید. این به پزشک تغذیه خیلی کمک میکند

ورزش های سبک   انجام دهید

ورزش در دوران بارداری بسیار مهم است. ورزش متوسط ​​می تواند به سوختن کالری بیش از حد کمک کند و وزن را متعادل نگه دارد پیاده روی یا شنا اغلب فرم های سالم ورزش برای زنان باردار است. سعی کنید ۳۰ دقیقه ورزش سبک مانند راه رفتن و یا شنا سه روز در هفته انجام دهید.همچنین ورزش منظم و حفظ تناسب اندام بدن باعث می شود که در پایان بارداری درد کمتری داشته باشید

تحقیق انجام شده که  در سال  ۲۰۱۳  منتشر شد بیانگر این است که، تشویق زنان باردار به پیاده روی  در دوران بارداری  یک استراتژی نسبتا ساده برای افزایش مشارکت در فعالیت جسمانی است.برای  تشویق  به ورزش، یک تاریخ پیاده روی را با یکی دیگر از دوستان باردار یا همسرتان بگذارید.

 

به اندازه دو نفر غذا نخورید

در دوران بارداری،  باید غذاهای سالم بخورید نه اینکه به مقدار زیاد . بدن شما  برای رشد نوزاد به  کالری اضافی نیاز ندارد  در سه ماهه سوم شما  به  ۳۵۰ کالری اضافی در روز در سه ماهه سوم به ۳۴۰ کالری اضافی در روز  نیاز دارید بیش از این توصیه نمی شود

یک زن باردار می تواند نیاز به کالری اضافی را با نوشیدن دو لیوان شیر (حدود ۱۰۰ کالری) و  مقداری دانه های کامل (حدود ۱۰۰ کالری) بگیرد.  همچنین باید غذاهائی را انتخاب کنید که  ارزش تغذیه ایی بالایی دارند ، مانند آجیل، کشمش، پنیر و کراکر، میوه خشک و ماست.

همچنین تمرکز بر وعده های کوچک و مکرر با پروتئین های سالم ، میوه ها و سبزیجات  است. خوردن میان وعده سالم هر سه ساعت توصیه می شود

 مقدار زیادی آب بنوشید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا   سموم  از بدن خارج  و بدن هیدراته شود. علاوه بر این، مصرف آب کافی چربی بدن را می سوزاند.پس در طول حاملگی مقدار زیادی آب  برای کنترل وزن توصیه می شود

تحقیق انجام شده در سال  ۲۰۱۲ گزارش می دهد که در حاملگی های پیچیده شده ، هیدراتاسیون   مقدار مایع آمنیوتیک را بهبود می بخشد.توصیه می شود که روزانه ۸ تا ۱۰  لیوان مایعات بنوشید. آب را با نوشیدنی های غیر الکلی و  نوشیدنی های حاوی کالری جایگزین نکنید. خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آب مانند هندوانه، خیار و … توصیه می شود

شروع به آشپزی کنید

در طول بارداری،  باید سالم غذا بخورید. از این رو، بهتر است خودتان غذا درست کنید تا از سالم بودن آن مطمن شوید.هنگام پخت و پز در خانه، شما کنترل کامل بر محتوای تغذیه ای و سلامت غذاهای مصرف شده میکنید . و به نوزاد غذاهای سالمی می رسانید در غیر اینصورت در دوران بارداری افزایش وزن خواهید داشت.اگز غذای سرخ کردنی نخورید  غذای خانگی می تواند مانع از افزایش وزن  شود غذاها را  سالم بپزید از غذاهای سرخ کردنی  اجتناب کنید سعی کنید غذاهای  آب پز بیشتر بخورید به غذا زیادنمک و شکر و همچنین مواد مصنوعی اضافه نکنید

خواب مناسب

خواب و آرامش مناسب برای بارداری سالم لازم  است. در واقع، خواب کافی نیز نقش مهمی در  کاهش وزن دارد.کم خوابی، باعث تحریک گرسنگی می شود و باعث می شود نصف شب غذا بخورید.خواب شبانه روز ۶ تا ۸ ساعت  است در زمان مناسب بخوابید و به موقع بیدار شوید .


پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *