خواص ویتامین E و فواید آن برای سلامتی بدن

خواص ویتامین E و فواید آن برای سلامتی بدن

ویتامین E برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری های مختلف حیاتی است . این ویتامین را می توان در انواع مختلفی از غذاها یافت و بهترین راه برای مصرف این ویتامین از طریق رژیم غذایی سالم است. کمبود آن بسیار کم رخ می دهد و مصرف بیش از حد با مکمل ها خطر است.

منابع ویتامین E

ویتامین  E جزو خانواده ترکیبات محلول در چربی است . الیزابت سومر، متخصص دندانپزشکی و نویسنده کتاب،”راهنمای ضروری برای ویتامین ها و مواد معدنی”  گفت : ویتامینها  به طور طبیعی در هشت شکل مختلف از جمله چهار توکوفرول (آلفا، بتا، گاما و دلتا) و چهار توکلوتنول استفاده می شوند . آلفا توکوفرول شایع ترین و قوی ترین شکل ویتامین است .

طبق گزارش کتابخانه ملی ایالات متحده آمریکا (NLM) منابع غذایی مناسب ویتامین E عبارتند از آجیل مانند بادام، بادام زمینی و فندق و روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، گندم، گلرنگ، روغن ذرت و سویا . دانه های آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی نیز حاوی ویتامین E هستند.

مزایا

مزایای بسیاری در مورد دریافت مقدار زیاد ویتامین E وجود دارد . این عمل عمدتا به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است.  سمر گفت: “ویتامین E سلول ها را از آسیب محافظت می کند و ممکن است در کاهش انواع مشکلات سلامتی، از بیماری های قلبی به سرطان و احتمالا حتی زوال عقل کمک کند.”

ویتامین E دارای بسیاری از کاربردهای دیگر است . علاوه بر حفاظت از سلول، ویتامین E برای سیستم ایمنی بدن حیاتی است.  ویتامین E نیز می تواند چشم را در طولانی مدت حفظ کند. مطالعه گروه اپیدمیولوژی و آمار بهداشتی کالج پزشکی دانشگاه چینگدائو نشان داد که مصرف ویتامین E و سطوح بالای توکوفرول سرم در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن مفید است. آن همچنین در تولید مواد هورمونی مانند پروستاگلاندین ها عمل می کند که فرآیندهای متنوعی از جمله فشار خون، تولید مثل و انقباض عضلات را تنظیم می کنند . مطالعه اخیر نشان داد که چگونه ویتامین E در بهبود عضلات کمک می کند .  طبق گفته موسسه ملی بهداشت، افراد مبتلا به بیماری کرون، فیبروز کیستیک یا ناتوان در کشیدن صفرا از کبد به دستگاه گوارش، برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، باید فرمهای محلول در آب از ویتامین E را دریافت کنند.

خواص ویتامین E و فواید آن برای سلامتی بدن

شما چقدر ویتامین E نیاز دارید؟

طبق نظر موسسه ملی بهداشت (NIH)، توصیه می شود رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین E 15 میلی گرم (یاIU  ۲۲٫۴) برای افراد بالای ۱۴ سال باشد . زنان شیرده ممکن است کمی نیاز بیشتری داشته باشند.  RDA  برای زنان شیرده ۱۹ میلی گرم (IU 28.4) است. حد بالای ایمنی ۱۰۰۰ میلی گرم (۱۵۰۰IU) است. اکثر مردم قادر به دریافت ویتامین E کافی از رژیم غذایی سالم و مکمل لازم نیستند . قبل از مصرف هر نوع مکمل، همیشه قبل از مصرف هر کدام و مخصوصا در صورت مصرف دارو از متخصصین مشورت بگیرید . طبق گفته Drug.com،  ۲۲۱ دارو برای دریافت  ویتامین E شناخته شده است.

ویتامین E بیش از حد

ویتامین ها طبیعی هستند و می توانند سالم باشند، اما باید به عنوان مواد مخدر مورد توجه قرار گیرند . به گفته گرجستان کالج، به عنوان یک ویتامین محلول در چربی، ویتامین E در بدن ذخیره می شود و مقدار اضافی آن از طریق دستگاه ادراری مثل ویتامین های محلول در آب شسته نمی شود . این می تواند به آرامی به سطوح سمی تجمع پیدا کند.  این بدان معنی است که یک فرد نمی تواند از ویتامین E بیش از حد مصرف کند . دریافت ویتامین E از غذاها به نظر نمی رسد خطرناک باشد.  استفاده از NLM، باعث شروع مشکل می شود، زمانی که فرد بیش از دوز توصیه شده را از طریق مکمل ها در مدت طولانی دریافت می کند.

خواص ویتامین E و فواید آن برای سلامتی بدن

بر اساس یک مقاله توسط جانیس جبرین متخصص تغذیه، مصرف بیش از حد مکمل E می تواند خونریزی بیش از حد و بسیاری از علائم دیگر، از جمله خستگی را ایجاد کند.  همچنین یک باعث خونریزی خفیف می شود، بنابراین قبل از جراحی، مصرف دوزهای بیش از حد ممکن توصیه نمی شود. علاوه بر این، در مطالعه ای که ثابت کرد مصرف ویتامین E در سرطان کمک کننده است،  Johns Hopkins Medical متوجه شد که مصرف دوزهای بالا ویتامین E باعث افزایش احتمال مرگ می شود . آنها نتیجه گرفتند که باید از دوزهای زیاد این ویتامین اجتناب کرد.

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E بسیار نادر است، گرچه برخی افراد مستعد کمبود هستند . با توجه به NIH، نوزادان، مشکل جذب بد و مشکل پپروتئینمی ابیتالی را دارند ، شرایطی هستند که مانع از جذب کامل چربی های خاصی در بدن می شود، احتمال کمبود ویتامین E را دارند . آنمی، میوپاتی اسکلتی، آتاکسی، نوروپاتی محیطی، رتینوپاتی، اختلال در پاسخ ایمنی و آسیب عصبی، نشانه هایی از کمبود آن است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *