انواع شیر پرطرفدار همراه با فواید و مضرات آنها

انواع شیر پرطرفدار همراه با فواید و مضرات آنها

انواع مختلف شیر وجود دارد،  در حالی که شیر گاو  معروفترین آنهاست ، چون بعنوان بهترین شیر است  و دلیل آن این است که سرشار از مواد مغذی است ، اکنون در ادامه مطلب انواع شیر همراه با فواید آن برایتان آورده شده است

انواع شیر

چهار نوع از محبوبترین و شایعترین  شیر های موجود در فروشگاه های مواد غذایی شامل شیر بادام، شیر گاو، شیر سویا و شیر نارگیل می باشد. همه این شیرها دارای مزایا و معایب مختلف، ترکیبات مواد مغذی و تکنیک های پردازش متفاوتی هستند. برای تصمیم گیری بهتر، باید این تفاوتها را بدانیم
 

شیر بادام

همانطور که از نامش بر می آید، شیر  از بادام مشتق شده است اما اغلب با  با آب مخلوط می شود. در واقع، بسیاری از مارک های شیر بادام کمتر از ۵٪ بادام  دارند. گفته می شود که بادام، منبع غنی از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین های خاص , فیبر غذایی، پروتئین، کربوهیدرات، قند، آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. از لحاظ طعم و مزه، شیر بادام به احتمال زیاد  شیر گیاهی است و بخاطر همین بسیار پرطرفدار است

بعضی از مارک ها، به ویژه ارزان تر، اغلب از مواد بی کیفیت در شیر بادام استفاده می کنند که بعضی از آنها می تواند باعث ایجاد ناراحتی های دستگاه گوارش شود و هزینه شیر  بادام بسیار بالاتر از شیر گاو است. یکی از بهترین چیزها در مورد شیر بادام، این است که کلسترول  ندارد و نسبتا کم کالری است. بسیاری از کارخانه ها همچنین شیر بادام  را با ویتامین D و کلسیم غنی میکنند که باعث می شود که بیشتر مغذی باشد اما این شیر با وجود داشتن بادام خودش پروتئین دارد

 

شیر گاو

این محبوب ترین و رایج ترین  و همچنین ارزان ترین شیر است. شیر گاو به عنوان شیر لبنی در نظر گرفته می شود  و انواع زیادی دارد، از جمله کم چرب و  بدون لاکتور  و شیر کامل  . تقریبا در هر فنجان  هشت گرم چربی دارد. همچنین غنی از پروتئین، ویتامین D و کلسیم است. سایر انواع شیر گاو عبارتند از شیر پرچرب، که دارای مقادیر مختلف چربی و کالری هستند. این شیر در هر فنجان  شیر در حدود ۱۵۰ کالری دارد

عدم تحمل لاکتوز یک مشکل عمده برای افراد خاص است، بنابراین شیر بدون  لاکتوز یک گزینه مهم است.  اگر مشکل چاقی و افزایش وزن دارید، باید از نوع پرچرب استفاده نکنید. این تنوع شیر نیز به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است.

 

شیر سویا

 سویا به دلیل گیاهی بودن آن طرفداران زیادی دارد،. کم کالری و بدون کلسترول است،  در هر فنجان ۱۳۰ کالری دارد. در این شیر هیچ لاکتوز وجود ندارد که باعث می شود کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند از این شیر استفاده کنند و همچنین وگان ها هم ازاین شیر استفاده میکنند. سویا  بسیار سالم است و شیر  آن  غنی از پتاسیم، پروتئین و کلسیم است . یک منبع عالی ویتامین A و ویتامین B12 است که در انواع دیگر شیر وجود ندارد.

سویابرای افرادی که میخ.اهند وزن کم کنند توصیه شده است . در مقایسه با سایر انواع شیر نیز سطح چربی اشباع شده بسیار پایین است. یکی از جنبه های منفی شیر سویا این است که مصرف بیش از حد آن می تواند تاثیر منفی بر  هورمون تیروئید داشته باشد، بنابراین افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید از مصرف این شیر خودداری کنند یا فقط با اجازه پزشک مصرف کنند

شیر نارگیل

یکی از محبوب ترین انواع شیر، شیر نارگیل است که این شیر هم انواع مختلفی دارد.چربی آن بیشتر از شیرهای گیاهی دیگر است . بخاطر همین بیشتر برای شیرینی ها، صابون ها و برخی نوشیدنی ها استفاده میکنند

شیر نارگیل منبع عالی از تری گلیسیرید های متوسط ​​است  علاوه بر  آن سرشار از کلسیم، پتاسیم و دیگر ویتامین ها است در حالی که این نوع شیر  کلسیم کمتری نسبت به شیر گاو دارد، برخی از انواع ب آن ا کلسیم اضافی و دیگر ویتامین ها غنی سازی می شوند. همچنین بر خلاف شیر سویا  پروتئین کم  دارد، بنابراین ارزش تغذیه ای زیادی ندارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف شیر نارگیل  برای بهبود سلامت قلب، کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری های قلبی مفید است

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *