سردردهای پس از ورزش ناشی از چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

سردردهای پس از ورزش ناشی از چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

سردرد ورزش در طول یا پس از ورزش مداوم و شدید رخ می دهد . برخی از فعالیت های مرتبط با سردرد ورزش شامل دویدن، قایقرانی، تنیس، شنا و وزنه برداری می باشد. پزشکان سردرد ورزش را به دو دسته تقسیم می کنند.  سردرد ورزش اولیه معمولا بی ضرر است، به هیچ یک از مشکلات اساسی وابسته نیست و اغلب می تواند از طریق دارو جلوگیری شود. سردرد ورزشی ثانویه ناشی از یک مشکل اساسی، اغلب جدی در مغز – مانند خونریزی یا تومور یا خارج از مغز – از جمله بیماری عروق کرونر است. سردرد ورزشی ثانویه ممکن است به نیاز اورژانس نیاز داشته باشد.

علائم

سردرد اولیه ورزش

  • معمولا به صورت خشن ایجاد می شود
  • در طول یا بعد از تمرین شدید رخ می دهد
  • در بیشتر موارد به دو طرف سر ایجاد می شود

سردرد ورزشی ثانویه

  • علائم مشابه سردردهای ورزش اولیه
  • استفراغ
  • از دست دادن هوشیاری
  • دید دوگانه
  • سفتی گردن

سردرد ورزش اولیه معمولا بین پنج دقیقه تا ۴۸ ساعت طول می کشد، در حالی که سردرد های ورزشی ثانویه معمولا حداقل یک روز طول می کشد و گاهی اوقات به مدت چندین روز یا بیشتر ادامه می یابد. اگر در طول یا بعد از تمرین دچار سردرد شوید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که سردرد ناگهانی شروع شود یا اولین سردرد شما این نوع باشد، پزشک خود را مطلع کنید.

علل

سردرد اولیه ورزش

علت دقیق سردرد ورزش اولیه ناشناخته است. یک نظریه این است که ورزش شدید رگهای خونی داخل جمجمه را گسترش می دهد.

سردرد ورزشی ثانویه

سردرد ورزشی ثانویه ناشی از یک مشکل اساسی است، مانند:

  • خونریزی در ناحیه بین مغز و غشاهای نازک که مغز را پوشش می دهند (خونریزی سوبارارونی)
  • اختلالات در یک رگ خون که منجر به داخل یا درون مغز می شود
  • تومورهای سرطانی یا غیر سرطانی
  • انسداد جریان مایع مغزی نخاعی
  • عفونت سینوسی
  • ناهنجاری های ساختاری در سر، گردن یا ستون فقرات

عوامل خطر

شما ممکن است در معرض خطر بیشتر سردرد ورزش باشید اگر شما شرایط زیر را داشته باشید:

  • ورزش در آب و هوای گرم
  • ورزش در ارتفاع بالا
  • سابقه شخصی یا خانوادگی میگرن داشته باشید

سردردهای پس از ورزش ناشی از چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

آزمایشات و تشخیص

پزشک شما به احتمال زیاد یک آزمایش تصویربرداری توصیه می کند، به خصوص اگر:

  • سردرد شما بیش از چند ساعت طول می کشد
  • سردرد شما به طور ناگهانی ایجاد شود
  • شما سن بیش از ۴۰ سال دارید
  • علائم و نشانه های دیگر مانند تهوع، استفراغ یا اختلالات بینایی دارید

در این موارد، انواع مختلفی از آزمایشات تصویربرداری می تواند به شما کمک کند تا تأیید کنید که شما دارای اختلال بی ضرر از سردرد ورزش، به جای نوع ناشی از اختلال ساختاری یا عروقی است.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) این آزمایش از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از ساختارها در مغز شما استفاده می کند.
  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) و آنژیوگرافی کامپیوتری توموگرافی (CT). این آزمایشات عروق خونی را که منجر به داخل مغز شما می شود، تجسم می کند.
  • سی تی اسکن. سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس برای تولید یک تصویر مقطعی از مغز شما.این آزمایش می تواند خونریزی تازه یا اخیر را به مغز یا اطراف آن نشان دهد و اغلب در صورت سردرد شما کمتر از ۴۸ ساعت قبل از آن استفاده می شود.
  • گاهی اوقات نیاز به ضربه زدن به ستون فقرات (ضربهای کمری) نیز هست، به خصوص اگر سردرد ناگهان شروع شود و اخیرا تصویربرداری مغز طبیعی به نظر میرسد.

درمان و دارو

اگر هیچ مشکلی ساختاری یا عروقی ناشی از ایجاد سردرد ورزشی شما نباشد، پزشک شما ممکن است داروها را به طور منظم برای جلوگیری از سردرد توصیه کند.

  • در دتماسین( Indocin، Tivorbex) یک دارو ضد التهابی تجویز می شود.
  • پروپنالولInderal) ، (Innopran XL یک دارو فشار خون نیز برای جلوگیری از سردرد ورزش استفاده می شود.
  • درمان های دیگر، از جمله ناپروکسن (Naprosyn)، فنلزین (Nardil) و ergonovine، گزارش شده است که در برخی از افراد موثر است.

اگر سردرد ورزشی شما قابل پیش بینی باشد، ممکن است یک یا دو ساعت قبل از یک رویداد برنامه ریزی شده مانند یک مسابقه تنیس یا پیاده روی در ارتفاع زیاد، یک ساعت یا دوبار مصرف کنید . اگر سردرد ورزشي شما مکرر يا غيرقابل پيش بيني باشد، ممکن است لازم باشد هر روز يک داروي پيشگيرانه را مصرف کنيد.

جلوگیری

سردرد ورزش معمولا بیشتر از زمانی اتفاق می افتد که آب و هوای گرم و مرطوب باشد یا اگر در ارتفاعات بالا ورزش کنید. اگر شما مستعد ابتلا به سردرد هستید، ممکن است بخواهید از این ورزش ها اجتناب کنید. بعضی افراد فقط در طول فعالیت های خاص احساس درد می کنند، بنابراین ممکن است از اجتناب از این فعالیت ها جلوگیری کنند. گرما قبل از تمرین شدید می تواند به جلوگیری از سردرد ورزش کمک کند

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *