بررسی عملکرد، فواید و عوارض مصرف پروتئین برای بدن

بررسی عملکرد، فواید و عوارض مصرف پروتئین برای بدن

تمام سلولهای بدن شما حاوی پروتئین هستند و چون بدن شما هر روز برای انواع عملکردها نیاز دارد و آن را ذخیره نمی کند، شما نیاز به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود دارید.

 مصرف کم پروتئین می تواند زمانی رخ دهد که شما غذاهای غنی از پروتئین مصرف نکنید و یا زمانی که پروتئین هایی که مصرف می کنید دارای کیفیت پایین هستند، به این معنی که آنها نیازی به اسید آمینه ضروری ندارند که بتوانید سنتز کنید. در اغلب موارد مصرف کم مقدار پروتئین می تواند به سلامت ضعیف منجر شود. با این حال، مصرف کم پروتئین گاهی می تواند سودمند باشد.

عملکرد پروتئین

پروتئین ها در تقریبا هر فرآیند درون سلول ها و بافت های شما دخیل هستند . این مواد مغذی علاوه بر ایجاد ساختار اندام، عضلات، ناخن و مو، به سلول های شما کمک می کند تا ارتباط برقرار کنند و باعث انقباض عضلات و انتقال سیگنال های عصبی شود . پروتئین مولکول های ایمنی، سلول های خونی، هورمون ها و آنزیم ها را تشکیل می دهد و همچنین به سلول های شما در تولید پروتئین های جدید کمک می کند . پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی روزانه شما ممکن است یکی یا بیشتر از این عملکردهای اساسی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد نشانه هایی از ناراحتی به تهدید کننده زندگی شود.

اثرات منفی

اگر غذاهایی که می خورید با اسیدهای آمینه بسیار کم، به ویژه اسید آمینه های ضروری، برای بدن شما فراهم کنند، بافت های غنی از پروتئین را برای دسترسی به آنها تجزیه می کنند – مثلا ماهیچه های شما – بنابراین، اثر اولیه مصرف پروتئین کم می تواند عضله را با افزایش ضعف همراه کند.  شما همچنین ممکن است تعداد بیشتری از عفونت را تجربه کنید زیرا سیستم ایمنی بدن شما نمیتواند آنتی بادی های کافی یا سایر مولکول های ایمنی تولید کند.  شما ممکن است به طور فزاینده تحریک پذیر و ایجاد یک بثورات پوست و تغییرات در بافت مو یتان را تجربه کنید . کمبود پروتئین شدید می تواند منجر به شوک و مرگ ناگهانی شود.

بررسی عملکرد، فواید و عوارض مصرف پروتئین برای بدن

اثرات مثبت

محدود کردن مصرف پروتئین شما می تواند مفید باشد اگر شما بیماری مزمن کلیه دارید . با کاهش عملکرد کلیه، این ارگان قادر به پردازش محصولات تجزیه پروتئین – نیتروژن و کراتینین – و همچنین داشتن یک کلیه سالم منجر شود.  محدود کردن مصرف پروتئین به عنوان توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود می تواند به جلوگیری از جمع آوری این مواد زائد در خون خود در سطوح سمی  کمک کرده و ممکن است نیاز به دیالیز را در شما به تاخیر اندازد.  یک بیماری شدید کبد نیز می تواند از مصرف کم پروتئین سود ببرد. کبد شما به هضم پروتئین کمک می کند و سطوح این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود کاهش می دهد و می تواند باعث کاهش بار بر روی کبد ضعیف شود.

ملاحظات

برای جلوگیری از کم بودن مقدار مصرف پروتئینتان، تقریبا ۰٫۸ گرم پروتئین با کیفیت بالا برای هر کیلوگرم وزنتان در هر روز مصرف کنید . منابع پروتئینی با کیفیت بالا حاوی تمام اسید آمینه ضروری هستند و شامل گوشت، ماهی و محصولات شیر ​​می شوند. اکثر منابع گیاهی پروتئین دارای حداقل یک اسید آمینه ضروری هستند، بنابراین شما باید آنها را به گونه ای با هم ترکیب کنید که ، همه اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز شما را تامین کنند.  به عنوان مثال، خوردن دانه های کامل با حبوبات و یا آجیل، مکمل کامل آمینو اسیدها را فراهم می کند که می تواند به جلوگیری از عادت ماهیانه و سایر علائم کمبود پروتئین کمک کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *