گرفتگی عضلات پس از ورزش و بررسی علل، پیشگیری و درمان آن

گرفتگی عضلات پس از ورزش و بررسی علل، پیشگیری و درمان آن

گرفتگی عضلات یک بیماری شایع در ورزشکاران تازه کار و چاق است . دلایل مشخصی که باعث گرفتگی عضلانی می شود وجود ندارد، اما موارد متعددی به عنوان علل احتمالی، از جمله کمبود آب، عدم تعادل الکترولیتی و خستگی عضلانی وجود دارد.  کار کردن در یک محیط گرم و گرم نکردن و یا انجام ندادن حرکات کششی قبل از ورزش نیز می تواند به گرفتگی عضلات پس از تمرین کمک کند.  با وجود اقدامات احتیاطی، اگر گرفتگی های عضلانی ادامه پیدا کند، با پزشک مشورت کنید .

گرفتگی عضلات چیست

یک گرفتگی عضلانی نتیجه انقباض عضله شما به صورت اجباری و ناگهانی بدون انبساط است. گرفتگی ملایم معمولا چند ثانیه طول می کشد، در حالی که انقباض شدید تر می تواند چند دقیقه یا چند ساعت ادامه یابد و اغلب دردناک است. گرفتگی شدید می تواند باعث ایجاد انقباض عضله شود.  قسمت های بالایی پاها و ساق ها حاوی عضلاتی هستند که اغلب در معرض گرفتگی هستند، اما شما می توانید گرفتگی را در هر عضله ای از بدن داشته باشید.

  • علل
  • خستگی

اگر دچار خستگی بیش از حد در اثر کار یا تمرین باشید، عضلات شما به راحتی دچار گرفتگی می شوند.  خستگی عضلات باعث تغییر فعالیت رفلکس عصبی نخاعی می شود که می تواند منجر به گرفتگی عضلات شود.  اگر شما خود را بیش از حد خسته کنید، عضلات شما از اکسیژن خالی می شوند، که باعث ایجاد زباله می شود.  مواد زائد، به ویژه اسید لاکتیک، می تواند عضله شما را دچار اسپاسم کند.  همانطور که آکادمی پزشکان جراحان ارتوپدی آمریکایی اشاره می کند، هنگامی که انقباض شروع می شود، نخاع شما سیگنال هایی را برای عضله خود نگه می دارد تا شرابط را حفظ کنید . علاوه بر این، اگر عضلات خود را گرم نکنید یا کشش ندهید، آنها نمیتوانند شرایط را برای انبساط و انقباض حفظ کنند، که منجر به گرفتگی عضلات میشود.

کم آبی و الکترولیت ها

اگر در محيط گرم باشید و بسيار زياد عرق کنيد، بدنتان مقدار زيادي مايعات را از دست خواهد داد.  از دست دادن مایعات، در درجه اول به دلیل عدم تعادل الکترولیت ها در بدن شما می تواند به گرفتگی کمک کند.  الکترولیت ها، به ویژه پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم، مواد معدنی هستند که جریان الکتریکی را انجام می دهند و به انقباض عضلات کمک می کنند.  اگر آنها از حد متعادل خارج شوند یا در بدن شما دچار کمبود شوند، ممکن است گرفتگی عضلانی رخ دهد . عدم بدست آوردن الکترولیت های کافی در رژیم غذایی شما می تواند منجر به نتایج مشابه شود.

گرفتگی عضلات پس از ورزش و بررسی علل، پیشگیری و درمان آن

جلوگیری

برای جلوگیری از گرفتگی های عضلانی پس از تمرین، قبل و بعد از تمرین، آب بنوشید.  در طول روز نوشیدنی های زیادی نیز مصرف کنید . ادرار روشن نشانه ای از هیدراتاسیون مناسب است، بنابراین اگر ادرار شما تیره یا رنگی باشد، باید آب بیشتری بخورید . اگر در طی تمرین زیادی عرق کرده باشید، با نوشیدن یک نوشیدنی حاوی الکترولیت، خود را هیدراته کنید . زیاد استراحت کنید و فراتر از محدودیت های خود تلاش نکنید.  اگر عضلات شما در طول تمرین خسته شوند، تمرین را متوقف و استراحت کنید تا عضلات شما بهبود یابند.  در صورت بالا بودن درجه حرارت بدنتان از تمرین دست بکشید و اگر در طی تمرین شروع به گرم شدن کردید، تمرین را متوقف و استراحت کنید . در حالی که استراحت می کنید آب زیادی را بنوشید و دوباره ورزش نکنید تا بدن شما خنک شود . خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات دارای مواد معدنی بالا و چند ویتامین به بدن شما کمک میکند که به اندازه کافی الکترولیت دریافت کند. اگر اقدامات احتیاطی را انجام دادید و گرفتگی عضلات شما متوقف نشد، با پزشک مشورت کنید.

درمان

هنگامی که گرفتگی عضلانی پس از تمرین را تجربه می کنید، هر فعالیتی را که درگیر آن هستید، متوقف کنید و عضله آسیب دیده را بکشید . نگه داشتن در حالت کشش، مالش دادن و ماساژ دادن عضله را تا زمانی که گرفتگی از بین رود، ادامه دهید . اگر عضله گرفته باشد، گرفتگی های مکرر را می توان با گرما درمان کرد و اگر عضله سفت باشد، بهتر است از بسته های یخ استفاده کنید.  نوشیدن آب یا نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت میزان هیدراتاسیون بدن را افزایش می دهد . اگر گرفتگی های شدید به درمان پاسخ ندهند، به پزشک مراجعه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *