رابطه خواب خوب با سلامتی کودک چیست؟

آدنوئید کودکان را بشناسید و بکوشید با درمانهای خانگی مداوا کنید

خواب بخش مهمی از سلامت ذهنی و جسمی کودک شماست، زیرا اجازه می دهد ذهن و بدن کودک شما برای استراحت و بهبود یافتن آماده شود . بسیاری از چیزهایی که می توانید انجام دهید، برای کمک به کودک یا نوجوانتان، خواب کافی به همان اندازه ممکن است، کمک کند.

مزایای خواب برای سلامت روان

مغز کودک شما نیاز به خواب برای بازگرداندن انرژی است که در طول روز استفاده می شود. یک مغز خوش اندام می تواند مشکلات را حل کند، اطلاعات جدید را یاد بگیرد و از یک روز بیشتر از یک مغز خسته لذت ببرد . برخی از مناطق مغز فرزند شما حتی در هنگام خواب نیز فعالتر هستند. بچه هایی که به طور مداوم شب خواب خوبی دارند:

  • خلاق تر هستند
  • می توانند برای وظایف دیگر تمرکز کنند
  • برای حل مسائل توانایی بهتری دارند
  • بهتر است می توانند تصمیمات مثبت بگیرند
  • بیشتر قادر به یادگیری و به یاد آوردن چیزهای جدید هستند
  • انرژی بیشتری در طول روز دارند
  • می تواند روابط خوبی با دیگران ایجاد و حفظ کند.

علائم و نشانه های عدم خواب کافی

عدم خواب کافی در هر شب می تواند پیامدهای منفی برای کودک شما داشته باشد . این کم خوابی در شب ها همواره با خواب اضافی در شب بعد پاک نمی شوند.  با گذشت زمان، کافی نبودن کیفیت خواب در هر شب می تواند طیف وسیعی از علائم رفتاری، ذهنی (ذهنی) و عاطفی ایجاد کند.

چگونه می توان مانع سوء استفاده جنسی از کودک شد؟

الف-علائم فیزیکی

  • بیدار کردن آن ها از خواب در صبح سخت است
  • خوابیدن پس از بیدار شدن و نیاز به بیدار شدن دوباره و تکرار این روند چندین بار
  • اغلب در طول روز خمیازه می کشد
  • شکایت از احساس خستگی یا تمایل به خوابیدن در طول روز
  • ترجیح میدهد در طول روز بخوابد، حتی اگر این کار به معنای از دست رفتن فعالیت با دوستان یا خانواده باشد
  • خوابیدن یا احساس خواب آلودگی در مدرسه یا در خانه در طول انجام تکالیف
  • میخواهد به طور منظم محرکهای ناسالم مانند کافئین یا شکر مصرف کند
  • عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد، به طوری که آنها ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند

ب- علائم شناختی (ذهنی)

  • عدم علاقه، انگیزه و توجه برای کارهای روزمره
  • فراموش کار شدن
  • تاری دید
  • دشواری یادگیری اطلاعات جدید

 

ج- علائم عاطفی

  • حساسیت خلق و خوی و تحریک پذیری
  • افزایش تنش
  • افزایش استرس در طول روز

کمبود خواب می تواند موجب خستگی کودک شما شود.  همچنین می تواند نشانه های هر نوع رفتار، اضطراب و اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی را بدتر کند. ریتم شبانه روزی کودک شما  “ساعت بدن” ، یک چرخه ۲۴ ساعته است که هنگام خوابیدن را به بدن کودک شما می گوید . ساعت بدن تحت تاثیر سن کودک شما قرار می گیرد . بچه ها به همان اندازه که بزرگتر می شوند، به خواب کمتری نیاز دارند. میزان خواب توصیه شده به سادگی یک راهنما است، زیرا خواب هر کودک متفاوت است.  علاوه بر این گاهی اوقات فرزند شما ممکن است نیاز به خواب کمی بیشتر از آنچه که توصیه می شود داشته باشد . با کودک خود صحبت کنید و برنامه خواب  او را تنظیم کنید تا میزان خواب در هر شب بهترین باشد. همچنین در نظر داشته باشید که بعضی از کودکان ممکن است دلیلی برای بیدار شدن در طول شب، مانند نیاز به استفاده از حمام، تجربه شب ادراری، کابوس و یا تمایل به راه رفتن در خواب داشته باشند . اگر شما در مورد تعداد دفعاتی که کودک شما از خواب بیدار می شود، نگران هستید به دکتر خانوادگی خود مراجعه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *