استرس چه تاثیری بر بدن میگذارد و چه علائمی دارد؟

استرس چه تاثیری بر بدن میگذارد و چه علائمی دارد؟

علائم استرس ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، حتی اگر شما آن را درک نکنید.  ممکن است فکر کنید که یک بیماری باعث سردرد ناخوشایند، بی خوابی مکرر یا کاهش بهره وری در محل کار شما شده است . اما استرس واقعا ممکن است عامل آن باشد.

اثرات استرس

در واقع، علائم استرس ممکن است بدن، افکار، احساسات و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد. شناختن نشانه های استرس شایع می تواند به شما در مدیریت آنها کمک کند . استرسی که بدون کنترل باقی می ماند، می تواند به ایجاد بسیاری از مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی و دیابت کمک کند .

اثرات متداول تنش بر روی بدن

  • سردرد
  • تنش یا درد عضلانی
  • درد قفسه سینه
  • خستگی
  • تغییر در عملکرد جنسی
  • ناراحتی معده
  • مشکلات خواب

اثرات متداول تنش بر خلق و خوی

  • اضطراب
  • بی اعتقادی
  • عدم انگیزه یا تمرکز
  • احساس تنگی خلق
  • تحریک پذیری یا خشم
  • غم و اندوه یا افسردگی

اثرات متداول تنش بر رفتار

  • فراموشی یا از دست دادن حافظه
  • شک های عصبانی
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • استفاده از تنباکو
  • ترک اجتماع
  • کمتر شدن ورزش

مدیریت استرس

اگر نشانه های استرس را دارید، اقدامات لازم برای مدیریت استرس شما می تواند مزایای سلامتی زیادی داشته باشد. کشف استراتژی های مدیریت استرس، مانند:

  • فعالیت بدنی منظم
  • تکنیک های آرامش بخش، مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا، تای چی یا ماساژ
  • داشتن حس شوخ طبعی
  • همجواری با خانواده و دوستان

زمانی را برای سرگرمی، مانند خواندن یک کتاب یا گوش دادن به موسیقی تنظیم کنید .
هدف یافتن راه های فعال برای مدیریت استرس شما است.  راه های غیر فعال که ممکن است برای مدیریت استرس استفاده کنید – مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در اینترنت و یا بازی کردن بازی های ویدئویی – ممکن است به نظر آرامش بخش باشد اما ممکن است فشار بر شما را در بلند مدت افزایش دهد. مطمئن باشید که زیاد بخوابید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل را مصرف کنید . از مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد کافئین و الکل و استفاده از مواد غیرقانونی اجتناب کنید.

چه زمانی به دنبال کمک باشید

اگر مطمئن نیستید که آیا استرس علت مشکلات شما است یا اگر اقداماتی برای کنترل استرس خود انجام داده اید و نشانه ها از بین نرفته، به پزشک خود مراجعه کنید.  پزشک ممکن است بخواهد سایر علل احتمالی را بررسی کند یا بخواهد یک مشاور یا درمانگر حرفه ای داشته باشید،که بتواند منابع استرس شما را شناسایی کرده و ابزارهای مقابله ای جدید را به شما بیاموزد. همچنین، اگر درد قفسه سینه دارید، به خصوص اگر در طول فعالیت بدنی اتفاق بیفتد یا با تنگی نفس، عرق کردن، سرگیجه، تهوع یا درد در شانه و سینه همراه باشد، بلافاصله به اورژانس بروید . این ممکن است علائم هشدار دهنده ای از حمله قلبی و نه فقط نشانه های استرس باشد .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *