ارزش غذایی و مزایای خوردن عدس چیست؟

ارزش غذایی و مزایای خوردن عدس چیست؟

حبوبات مانند عدس نه تنها منبع پروتئین هستند، بلکه بدون چربی، دارای فیبر بالا و غنی از تعدادی مواد مغذی ضروری هستند.  اضافه کردن عدس به رژیم غذایی شما، تعدادی از مزایای بهداشتی، از جمله کمک به کنترل وزن تا ارتقاء سلامت قلب را در بر دارد .

۱- مقدار بالای فیبر

اکثر آمریکایی ها ۱۵ گرم فیبر در روز دریافت می کنند، اما نیاز به ۲۵ تا ۳۰ گرم دارند.  خوردن غذاهای با فیبر بالا مانند عدس نه تنها به نیازهای روزانه شما کمک می کند، بلکه ممکن است به شما در مدیریت بهتر وزن کمک کند . فیبر در غذاها باعث سرکوب اشتها می شود و خوردن ۱۴ گرم فیبر در روز ممکن است به کاهش ۱۰ درصدی مصرف کالری کمک کند .

۲- منبع نیتروژن آهن

با توجه به سازمان بهداشت جهانی، کمبود آهن شایع ترین اختلالات تغذیه ای در جهان است. اگر آهن را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود ذخیره نکنید، موجب احساس ضعف و خستگی شما شود.  عدس ها منبع خوبی از آهن هستند . زنان باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن دریافت کنند و زنان بالای ۵۱ سال و همه مردان به ۸ میلیگرم آهن در روز نیاز دارند . با این حال، بدن شما نمی تواند به اندازه کافی آهن را از دانه های گیاهی جذب کند، همانطور که از منابع گوشتی نمی تواند.  خوردن عدس با مواد غذایی غنی از ویتامین C، مانند فلفل، می تواند به بهبود جذب کمک کند.

۳- مقدار زیاد فولات

عدس ها نیز یک منبع خوب فولات هستند. فولات یک ویتامین B است که در  بدن شما به ساخت سلول های جدید کمک می کند . این ماده مغذی برای زنان بسیار مهم است.  مصرف کافی فولات قبل و در دوران بارداری باعث جلوگیری از نقص مادرزادی مغز و نخاعی در نوزادان می شود.  زنان باردار و مردان نیاز به ۴۰۰ میکروگرم فولات در روز دارند و زنان باردار نیاز به ۶۰۰ میکروگرم در روز دارند.

۴- جلوگیری از بیماری های مزمن

عدس در رژیم غذایی شما همچنین می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن کمک کند. مطالعه ۲۰۱۲ در “بایگانی های داخلی” منتشر شده است که اضافه کردن ۱ فنجان حبوبات مانند عدس به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باعث بهبود قند خون، سطح کلسترول و تری گلیسیرید و فشار خون پایین می شود  .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *