فواید سیاه دانه و مزایای آن برای سلامتی بدن

فواید سیاه دانه, سیاه دانه, مزایای سیاه دانه, درمان بیماری با سیاه دانه

سیاه دانه (Phaseolus vulgaris)  بیشتر در در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می شود . سیاه دانه دارای بافت چگال و گوشتی است که باعث جذاب شدن غذاهای گیاهی می شود . سیاه دانه می تواند بدون هیچ گونه از دست دادن خواص تغذیه ای، حتی در معرض دمای بالا، پخته شود.  در ترکیب با برنج قهوه ای، نشان داده است که یک پروتئین کامل تشکیل می دهد. در اینجا ۷ مزیت سلامتی سیاه دانه آمده است.

سیاه دانه ممکن است به بهبود سیستم گوارش کمک کند.

سیاه دانه پر از فیبر است . یک فنجان (۱۹۴ گرم) چای خوری از دانه های سیاه دانه حاوی ۲۹ گرم فیبر رژیمی است.  توصیه می شود مصرف روزانه فیبر غذایی مردان و زنان به ترتیب ۳۸ گرم و ۲۵ گرم باشد.  فیبر ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند و باعث می شود حرکت روده ی شما آسان تر شود.

مفید برای دیابت و کاهش قند خون

محتوای بالای فیبر و هضم ثابت باعث جلوگیری از افزایش سطح قند خون می شود . سطح قند ناشتا می تواند برای افراد دیابتی کشنده باشد.

دارای شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی مواد غذایی و نوشیدنی را بر اساس قند خون خود افزایش می دهد . غذاهایی مانند برنج سفید و نان سفید که دارای شاخص گلیسمی بالا هستند به راحتی تجزیه می شوند و باعث افزایش میزان قند خون و انسولین پس از وعده های غذایی می شود که به سرعت در حال کاهش سطح قند خون می باشد . سیاه دانه به آرامی به جریان خون جذب می شود، که مانع از افت قند، گرمایی ناشی از سوزاندن قند و نوسانات خلقی می شود.

حاوی آنتی اکسیدان زیاد

سیاه دانه حاوی فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به هر دانه دیگری است . یک مطالعه که در مجله کشاورزی و مواد غذایی در سال ۱۳۸۲ منتشر شد، نشان داد که دانه با پوشش های بذر تیره بیشتر حاوی فلاونوئیدها هستند . فلاونوئیدها رنگدانه های رنگین پوست هستند که به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن برای مبارزه با بیماری و رادیکال های آزاد عمل می کنند.  فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند، برخی مسئولیت رنگ های دیگر گیاه را نسبت به دیگران دارند، که به توانایی گیاه برای زنده ماندن از اشعه UV و بیماری ها کمک می کند.
سیاه دانه همچنین دارای غلظت بالایی از آنتوسیانین ها، مانند دلفینیدین، پتونیدین و مالیدین است.  صد گرم سیاه دانه حاوی ۲۱۴ ميليگرم آنتوسیانين است.

فواید سیاه دانه, سیاه دانه, مزایای سیاه دانه, درمان بیماری با سیاه دانه

باعث جوان ماندن می شود

آنتی اکسیدان ها مانند آنتوسیانین ها نه تنها در برابر بیماری ها مبارزه می کنند بلکه دارای توانایی جلوگیری از پیری زودرس ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید هستند.

کمک به سم زدایی بدن

سولفات ها و ترکیبات اسیدی موجود در میوه های خشک و برخی سبزیجات می توانند باعث عوارض جانبی مانند سردرد و بی نظمی شوند . مطالعات نشان داده اند که دانه های سیاه دانه دارای مقادیر بسیار زیاد مولیبدن، یک ماده معدنی نادر هستند که اغلب در غذاها یافت نمی شود.  این مواد معدنی این عوارض جانبی را از بین می برد.

تقویت سیستم عصبی

مولیبدن همچنین در تولید انرژی سلولی و توسعه سیستم عصبی کمک می کند . مغز سیاه دانه همچنین اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کند.  برخی از ویتامین ها، از جمله ویتامین B9 و فولات، نقش مهمی در تنظیم آمینو اسیدهای خاصی دارند که سیستم عصبی به آن نیاز دارد . مطالعات نشان داده است که مقدار کمی از فولات غذا می تواند سطوح هموسیستئین را افزایش دهد که می تواند پیش آگهی خطرناک برای بیماری های نورودنراتیو مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *