سونا برای بدن چه عوارضی را در پی دارد؟

سونا برای بدن چه عوارضی را در پی دارد؟

باشگاه ها، استخرها و حتی هتل ها اغلب دارای یک اتاق سونا هستند که گرمای خشک یا مرطوب را فراهم می کند. فرضیه سونا این است که سموم بدن شما را با عرق خارج می کند.  شواهد کمی نشان دهنده مزایای بهداشتی یک جلسه سونا هستند.

ادعاهای بهداشتی غلط

از جمله مزایای بهداشتی گزارش شده در یک جلسه سونا، کاهش وزن، سم زدایی بدن و بهبود گردش خون می باشد . سازمان های بهداشتی سنتی معتقدند که سونا، می تواند آرامش را فراهم کند، اما می گویند سونا، سموم حذف نمی کند و یا به کاهش وزن کمک نمی کند . در عوض، در طول جلسه سونا، آب بدن از دست می رود.  هر گونه از دست دادن وزن در سونا، به دلیل از دست دادن آب است . این وزن از دست رفته وقتی آب می خورید باز می گردد.

خطرات سلامتی

طبق اسناد بهداشتی هاروارد، هنگامی که شما به یک سونا، می روید، تنها چند دقیقه طول می کشد تا پوست شما به درجه حرارت اتاق برسد . میزان ضربان قلب افزایش می یابد و باعث می شود که قلب خون بیشتری پمپاژ کند، که عمدتا به پوست منتقل می شود . این می تواند مانع رسیدن خون به ارگان های داخلی شما شود . فشار خون نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.  یک فرد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است مشکلات بیشتری در سونا، داشته باشد.

کم آبی

جلسات طولانی مدت در یک سونا، باعث افزایش خطر کم آبی بدن می شود که می تواند عوارض جانبی جدی مانند فشار خون پایین و از دست دادن هوشیاری را ایجاد کند.  اگر پس از جلسه سونا، احساس خستگی می کنید، ممکن است بدنتان دچار کم آبی شده باشد.  در پایان جلسه سونا، شما اگر ضعف، سرگیجه یا سایر ناراحتی های را احساس کنید و مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را آبرسانی کنید.

افزایش دمای بدن

بدن دارای سیستم خنک کننده داخلی خود است که دمای هسته را در سطح ایمنی نگه می دارد.  در گرمای شدید، مانند یک سونا یا اتاق بخار، سیستم خنک کننده داخلی مدت زمان طولانی، بارگیری می شود.  اگر بدن نتواند خنک شود، دمای هسته آن ممکن است به سطح خطرناک برسد . شرایط پزشکی خاص یا مصرف الکل ممکن است خطر ابتلا به  گرمای بیش از حد را افزایش دهد.  بیش از ۱۵ دقیقه در سونا نمانید تا خطر گرمای زیاد هسته بدنتان را کاهش دهید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *