فواید دوش گرفتن با آب سرد چیست؟ با آنها بیشتر آشنا شوید

فواید دوش گرفتن با آب سرد چیست؟ با آنها بیشتر آشنا شوید

دوش گرفتن با دمای آب کمتر از ۲۰ درجه سانتی گراد را دوش آب سرد می نامند . آنها ممکن است مزایای بهداشتی داشته باشند.  درمان آب (همچنین به نام آب درمانی شناخته می شود) برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است تا از تمایل بدن ما برای انطباق با شرایط سخت تر استفاده کند.  در نتیجه بدن ما مقاومت بیشتری نسبت به استرس پیدا می کند . دوش آب سرد منبع اصلی درمان برای هر شرایطی نیست، اما ممکن است به بهبود تسکین علائم و رفاه عمومی کمک کند.  مزایای یک حمام آب سرد را در زیر بررسی کنید.

اندورفین ها را افزایش می دهد

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، افسردگی حداقل ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد . بسیاری از داروها، بسته به شدت یا مدت علائم موجب افسردگی می شوند.  یکی از روشهای جامع درمان که محبوبیت زیادی به دست آورده، هیدروتراپی است . نشان داده شده است که دوش آب سرد ۵ دقیقه ای ۲ تا ۳ بار در هفته به تسکین علائم افسردگی در یک کارآزمایی بالینی کمک می کند.

برای افراد مبتلا به افسردگی، دوش آب سرد می تواند به عنوان نوعی درمان الکتروشوک ملایم عمل کند.  آب سرد، بسیاری از پالس های الکتریکی را به مغز شما می فرستد . آنها سیستم شما را بهبود می بخشند تا سطح هوشیاری، وضوح و انرژی شما را افزایش دهند. اندورفین ها، که گاهی اوقات هورمونهای شادی نامیده می شوند نیز آزاد می شوند . این اثر منجر به احساس بهتر و خوش بینی می شود.

کمک می کند تا سوخت و ساز بدن را بهبود بخشد

چربی سفید چربی است که با شرایطی مانند چاقی و بیماری های قلبی ارتباط دارد، اما همه ما دارای چربی قهوه ای هستیم که از هنگام تولد در بدن ما وجود داشته است . محققان دریافته اند چربی قهوه ای در سلامت افراد بالغ نقش مهمی دارد . سطح سالم چربی قهوه ای همچنین نشان می دهد که چربی سفید نیز در سطح سالم قرار دارد.  چربی قهوه ای با قرار گرفتن در معرض دمای سرد فعال می شود.

افرادی که چاق هستند نمی توانند به راحتی از دوش آب سرد بدون تغییر دیگر عادات شیوه زندگی برای کاهش وزن استفاده کنند . اما مصرف دوش آب سرد دو یا سه بار در هفته ممکن است به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند، که ممکن است در طول زمان به مبارزه با چاقی کمک کند . چگونگی علت دقیق این مسئله که دوش آب سرد به افراد کمک می کند تا وزنشان را کم کنند مشخص نیست . با این حال، نشان داده شده است که آب سرد می تواند سطوح هورمون های خاص و سیستم گوارش را بهبود بخشد.  این اثرات ممکن است به توانایی دوش آب سرد در کاهش وزن کمک کند.

گردش خون را بهبود می بخشد

دوش آب سرد می تواند احساس ناخوشایندی به بدن ما بدهد، اما همچنین می تواند آن را تقویت کند . به این دلیل است که آب های سردتر از دمای طبیعی بدن باعث می شوند که بدن برای حفظ دمای هسته خود کمی سخت تر کار کند . هنگامی که به صورت منظم از دوش آب سرد استفاده می شود، آن می تواند سیستم گردش خون ما را کارآمدتر کند . بعضی افراد همچنین گزارش می دهند که پوست آنها به دلیل دوش آب سرد بهتر به نظر می رسد، که به احتمال زیاد به دلیل گردش بهتر خون است.

ورزشکاران این مزایا را سالها شناخته اند، حتی اخیرا داده هایی مشاهده شده است که می توان از آب سرد برای بهبودی پس از یک آسیب ورزشی استفاده کرد . به این دلیل است که وقتی عضلات کبود یا پاره می شوند، یخ می تواند التهاب را کاهش دهد.  با پایین آوردن دمای یک منطقه از بدن، تحویل خون گرم و اکسیژن تازه به آن منطقه با سرعت بیشتری انجام می شود که این زمان بازیابی را سریع تر می کند . برخی از افراد ممکن است از مزایای دوش آب سرد به عنوان راهی برای کمک به افزایش سرعت گردش خون خود بهره مند شوند. این افراد شامل کسانی می شوند که دارای گردش خون ضعیف، فشار خون بالا و دیابت هستند.

کمک به مبارزه با بیماری های مشترک

بدن ما برای مقاومت در برابر عناصری که در معرض آن هستیم طراحی شده است.  به عنوان مثال، لکوسیت ها برای کمک به مبارزه با عفونت در بدن استفاده می شوند.  شوک آب سرد در جریان خون باعث تحریک لکوسیت ها می شود . این بدان معنی است که مصرف دوش آب سرد می تواند به مقاومت شما در برابر بیماری های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. یک مطالعه حتی نشان داد که دوش آب سرد می تواند بدن را در مقابل انواع خاصی از سرطان ها مقاوم کند و یک کارآزمایی بالینی در هلند نشان داد افرادی که دوش آب سرد می گرفتند بعد از کار کمتر احساس خستگی می کردند . افرادی که برای جراحی یا سایر بیماری ها آماده می شوند، می توانند دچار کمبود ایمنی شوند که ممکن است بخواهند در هنگام آماده سازی از دوش آب سرد استفاده کنند.

محدودیت ها و خطرات

دوش آب سرد یک درمان جادویی برای همه شرایط نیست . آنها باید به عنوان یک مکمل برای درمان های سنتی و نه به عنوان یک جایگزین استفاده شود.

لطفا به خاطر داشته باشید افرادی که برای سلامت روانی خود دارو مصرف می کنند نباید داروهای خود را با انجام هرگونه درمان جایگزین به طور ناگهانی متوقف کنند . افراد مبتلا به افسردگی بالینی بلند مدت یا بیماری دوقطبی یا شرایط خاص شخصیتی نباید از دوش آب سرد به عنوان جایگزینی برای آنچه پزشک در هر شرایطی تجویز کرده است استفاده کنند.
اگر بیمار هستید و به تازگی از بیمارستان مرخص شده اید یا با خطر مصدومیت مواجه شده اید، فعلا از دوش آب سرد استفاده نکنید.  در حالی که دوش آب سرد برای اکثر مردم مفید است، برخی ها عادت می کنند که از آن استفاده کنند.  بدن ممکن است به دلیل استفاده در زمان غیر مناسب دچار مشکل شود.

چشم انداز

راه ایده آل برای گرفتن یک دوش آب سرد این است که به عادت تبدیل شود. با پایین آوردن درجه حرارت آب به آرامی در پایان دوش معمولی شروع کنید.  آب را به اندازه کافی سرد کنید تا احساس سردی در شما شروع شود.  پس از آن ۲ یا ۳ دقیقه زیر آب بمانید.  تنفس عمیق به کاهش ناراحتی در ذهن شما کمک می کند . دفعه بعد که این کار را امتحان می کنید، آب را کمی سردتر کنید . سعی کنید یک دقیقه یا دو دقیقه دیگر در زیر آب سردتر بمانید . پس از ۷ تا ۱۰ بار انجام این فعالیت، متوجه خواهید شد که حتی ممکن است منتظر تغییر آب سرد به آب گرم باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *