عوارض زیاد خوابیدن و خطرات آن برای سلامتی بدن

عوارض زیاد خوابیدن و خطرات آن برای سلامتی بدن

کمی دشوار است که باور کنیم کسی بیش از حد بخوابد، اما این درست است: شما می توانید  بیش از حد بخوابید . در حالی که مشخص کردن مقدار دقیق و “درست” مدت زمان خوابیدن دشوار است، اکثر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب احساس نیاز می کنند و با این مدت خوابیدن بهترین عملکرد را دارند . به طور منظم بیش از نه ساعت خواب در شبانه روز می تواند نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد، که می تواند شما را در معرض خطرات سلامتی و بهداشتی قرار دهد . در اینجا برخی از بزرگترین خطرهای خوابیدن بیش از حد بیان شده است.

۱-   خواب بیش از حد می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد

محققان در مطالعه ای درباره دوقلوهای بالغ در سال ۲۰۱۴ دریافتند که خواب طولانی مدت، علائم افسردگی را افزایش می دهد . شرکت کنندگان در مطالعه که بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشتند ۲۷ درصد علائم افسردگی وراثتی را نشان می دادند و این در حالیست که این علائم در افرادی که ۹ ساعت یا بیشتر می خوابیدند ۴۹ درصد بوده است .

۲-   می تواند به مغز آسیب برساند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که در میان زنان سالمند، خواب بیش از حد زیاد (یا بیش از حد کم) عملکرد مغز را در مدت شش سال بدتر می کند.  HuffPost  در آن زمان گزارش داد زنانی که هر شب بیش از نه ساعت (و یا کمتر از پنج ساعت) می خوابیدند مغزشان دو سال پیرتر از سنشان را نشان می داد.

۳-   ممکن است باردار شدن را سخت تر کند

در سال ۲۰۱۳، یک تیم تحقیقاتی کره ای، عادت های خواب بیش از ۶۵۰ زن را که تحت لقاح آزمایشگاهی قرار گرفته اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . آنها دریافتند که بیشترین میزان بارداری در میان زنانی بود که هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشتند و کمترین میزان در زنانی بود که ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می خوابیدند. با این حال، یافته ها رابطه ی علمی مشخصی را کشف نکردند.  دکتر می گوید: “ما می دانیم که عادت های خواب می توانند بدون شک ریتم های روزانه، ترشحات هورمون و دوره های قاعدگی را تغییر دهند .” دکتر ایوان رزن بلوت، یک متخصص غدد درون ریز، به HuffPost گفت :  ” اینکه بگوییم خوابیدن بیش از حد منجر به ناباروری می شود کمی سخت است زیرا ممکن است جزئیات زیادی وجود داشته باشد که بررسی کردن همه آنها دشوار است.”

۴-   خواب بیش از حد می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد

در یک مطالعه کوچک از کبک، محققان دریافتند افرادی که بیش از هشت ساعت در شب می خوابیدند، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲و یا عدم تحمل گلوکز در طی شش سال نسبت به افرادی که بین هفت تا هشت ساعت در شب خواب داشتند، حتی پس از کنترل اختلاف در جرم بدن، دو برابر بیشتر شده بود .

کم خوابی چیست و چه علائمی دارد؟

۵-   می تواند منجر به افزایش وزن شود.

همان محققان همچنین در طول یک دوره شش ساله، وزن بدن و افزایش چربی در میان بزرگسالان کبک را مورد بررسی قرار دادند.  آنها دریافتند کسانی که در طول شش سال خواب کوتاهتر یا طولانیتر داشتند نسبت به افرادی که هفت تا هشت ساعت در شب می خوابیدند، وزنشان بیشتر اضافه شده بود . افرادی که ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه داشتند ۲۵ درصد بیشتر احتمال داشت که ۵ کیلوگرم را طی دوره مطالعه حتی پس از کنترل مصرف غذا و فعالیت بدنی اضافه کنند . نویسندگان در این مطالعه نوشتند : “به این ترتیب، این نتایج باعث شد افزایش زمان خواب به یکی از عوامل تعیین کننده افزایش وزن و چاقی تبدیل شود .”

۶-   می تواند به قلب آسیب برساند.

در تحقیقاتی که در یک نشست کالج آمریکایی قلب و عروق در سال ۲۰۱۲ انجام شد، هر ساعت خواب بیشتر از هشت ساعت در شب با افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی همراه است.  محققان داده های بیش از ۳۰۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند کسانی که  خواب طولانی داشتند دو برابر در معرض خطر ابتلا به آنژین قرار داشتند و خطر بیماری عروق کرونر در آنها ۱٫۱ برابر افزایش یافته بود .

۷-   خواب بیش از حد ممکن است منجر به مرگ زودتر شود

در بررسی سال ۲۰۱۰ از ۱۶ مطالعه مختلف، محققان بیشترین خطر افزایش مرگ و میر را در میان افراد دارای خواب کوتاهتر و طولانیتر از حد معمول یافتند . خواب بیش از هشت ساعت در شب با یک خطر ۱٫۳ برابری مرگ در میان ۱،۳۸۲،۹۹۹ نفر از شرکت کنندگان در مطالعات مختلف همراه بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *