آیا موز برای کاهش وزن مفید است؟

آیا موز برای کاهش وزن مفید است؟

موز حاوی فیبر و نشاسته مقاوم است که از کاهش وزن پشتیبانی می کند . آنها همچنین دارای  مواد مغذی و مواد غذایی با چگالی کم هستند که برای کاهش وزن مناسب است . آنها نمیتوانند به عنوان یک میوه برای بر هم زدن رژیم غذایی محسوب شوند . اما آیا آنها برای کاهش وزن مناسب هستند؟ شما باید میزان کالری روزانه خود را برای اطمینان از کاهش وزن سالم تعیین کنید و از کالری های موز به عنوان بخشی از مصرف روزانه خود استفاده کنید.

۱-   موز دارای کالری متوسط ​​است

در حالی که موز دارای مقدار متوسط ​​کالری است که می تواند به خوبی در یک رژیم غذایی کار کند، برای ایجاد یک برنامه، شما برای اولین بار نیاز به یک سطح مشخص کالری روزانه دارید. اگر شما مطمئن نیستید که چقدر کالری مصرف میکنید، همه چیز را برای خوردن و نوشیدن چند روزه نگه دارید و کل کالری را در نظر بگیرید . مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش می کند، بهترین راه برای از دست دادن وزن و حفظ آن این است که تنها ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن در هفته کم شود . برای تعیین یک هدف کالری که کاهش وزن را با این میزان به دست می آورد، مصرف کالری روزانه خود را ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری کاهش دهید . اکنون می توانید برنامه ریزی کنید که موز را به منوی خود اضافه کنید . موز بزرگ، ۱۲۱ کالری است، اما اگر شما یک موز کوچک را انتخاب کنید، یک چهارم کالری موز بزرگ را دارد . موز مقدار زیادی کالری را برای یک میان وعده عرضه می کند ، اگر شما به هدف کالری روزانه خود برسید و سپس موز را به صورت تصادفی اضافه کنید، موز کالری کافی برای از بین بردن یک رژیم غذایی را دارد.  در حالی که موز حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است، آنها منبع خوبی از پتاسیم و ویتامین B-  ۶ هستند و حدود ۱۰ درصد از RDA برای مواد مغذی، اما ویتامین Cمورد انتظار شما را ممکن است تامین نکند .

۲-   نشاسته فیبر و مقاوم در موز

نشاسته مقاوم و فیبر موز نه تنها از کاهش وزن، حمایت می کند بلکه به سلامت گوارش کمک می کند . موز بزرگ دارای حدود ۴ گرم فیبر رژیمی است که منبع خوبی بر اساس مصرف توصیه شده روزانه ۲۵ گرم برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان توسط موسسه پزشکی است . فیبر نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می کند، زیرا هضم را تسریع می کند، که به شما کمک می کند احساس سیری داشته باشید و قند خون را متعادل کنید.  طبق یک مقاله در مجله تغذیه، اجتناب از افزایش فشار خون در قند باعث می شود که بدن شما چربی را برای انرژی مصرف کند .

نشاسته در غذا یک کربوهیدرات پیچیده است که گلوکز را برای انرژی فراهم می کند، اما برخی از غذاها حاوی نوع دیگری از کربوهیدرات هایی مانند نشاسته مقاوم است . نشاسته مقاوم شده به طور کامل هضم نشده و در عوض در روده تحریک می شود . برای هر گرم نشاسته مقاوم، میزان کالری کمتر از هر گرم دیگر کربوهیدرات تولید می شود.

 موز سبز یکی از منابع برتر است که دارای ۸٫۵ گرم نشاسته مقاوم است.  مطالعات نشان می دهد که نشاسته مقاوم ممکن است باعث تخریب چربی های ذخیره شده شود، اما تحقیقات انتقادی در زمینه علوم غذایی و تغذیه بیان کرده که  تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن باید انجام شود . خوردن یک موز سبز به جای موز زرد، احتمالا کالری کمتری را جذب می کند، زیرا موز سبز دارای نشاسته مقاوم تر است.

۳-   کربوهیدرات در موز

برای سالهای زیادی، موز دارای شهرت بد برای کاهش وزن بود چرا که آنها کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر میوه داشتند .  به یاد داشته باشید که برخی از کربوهیدرات ها در یک موز، نشاسته مقاوم هستند، که میوه های دیگر آنها را ندارند . فراتر از مقدار کربوهیدرات ها، عامل مهم تاثیر آن بر قند خون است .

کربوهیدرات هایی که از شکر ساده بدون فیبر یا نشاسته تولید می شوند باعث افزایش قند خون می شوند که به دو دلیل برای کاهش وزن ضرر دارد:

ابتدا اگر قند را برای انرژی نیاز نداشته باشید، به عنوان چربی ذخیره می شود.  علاوه بر این، انسولین زمانیکه قند خون آزاد می شود، سیگنال هایی را ارسال می کند که از ذخیره شدن چربی موجود در انبار جلوگیری می کند . امتیاز شاخص گلیسمی نشان دهنده اثر کربوهیدرات بر قند خون است . بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی تغذیه بالینی، نمره گلیسمیک موز بستگی به چگونگی رسیده شدن آنها دارد، اما به طور متوسط ​​آنها نمره حدود ۵۰ را دارند . این آنها را در دامنه کم گلیسمی نگه می دارد، به این معنی که آنها تاثیر کمی دارند .

۴-   کاهش وزن موز

تراکم انرژی یک اصطلاح است که برای توصیف تعداد کالری موجود در هر گرم غذا استفاده می شود، مرکز های کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهد غذاهای با چگالی کم انرژی غذای بیشتری با کالری کمتری دارند، در درجه اول به دلیل اینکه حجم زیادی از آب و فیبر کالری ندارند . مزایای استفاده از غذاهای کم انرژی عبارتند از مصرف بیشتر غذا در حالی که کالری کمتری را مصرف می کنند، که باعث کاهش وزن می شود . این بدان معنی است که شما مجبور نیستید در حالی که رژیم میگیرید گرسنه باشید.  علاوه بر محتوای فیبر، ۷۵ درصد موز آب است که باعث می شود آنها غذای نسبتا کم انرژی باشند . همانطور که شما ممکن است حدس بزنید، بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی کم چربی قرار دارند، زیرا چگالی انرژی کم است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *