فواید فسفر برای بدن و معایب آن را بشناسید

فواید فسفر برای بدن و معایب آن را بشناسید

فسفر بدن برای تشکیل استخوان و دندان لازم است.  کلسیم به تنهایی نمیتواند استخوانها و بافتهای قوی تولید کند.  تحقیقات جدید نشان می دهد فسفر برای حداکثر تقویت استخوان به کلسیم نیاز دارد و مصرف زیاد مکمل های کلسیم بدون فسفر کافی می تواند هدر دادن پول باشد.

فواید فسفر

فسفر باعث هضم مناسب ریبوفلاوین و نیاسین می شود و با کمک به انتقال امواج عصبی، کمک می کند تا کلیه های شما به طور موثر مواد زائد را دفع کنند، به شما انرژی پایدار و فراوان می دهد، پروتئین هایی را تولید می کند که به تولید مثل و جلوگیری از سرطان کمک می کنند.  محققان می گویند این اولین بار است که ثابت شده است دو عنصر به سلامت استخوان وابسته هستند.

 هر دو عنصر کلسیم و فسفر به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می شوند، اما بیشتر مکمل های کلسیم و غذاهای غنی شده با کلسیم حاوی فسفر نیستند. بیش از نیمی از استخوان ها از فسفات ساخته شده اند و برای حفظ بافت ها و مایعات نیز در مقادیر کم استفاده می شود.  مصرف مقدار زیادی کلسیم از مکمل ها می تواند باعث جذب فسفر شود .

زنان در تلاش برای جلوگیری و یا درمان پوکی استخوان معمولا به میزان۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم را در روز به صورت مکمل ها مصرف می کنند . محققان دریافتند که این مقدار کلسیم می تواند بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم فسفر را جذب کند که بیشتر از نیاز بدن است . اگرچه این مسئله برای بسیاری از افراد مشکل جدی نداشته اما زنان بیش از ۶۰ سال می توانند روزانه ۷۰۰ میلی گرم فسفر استفاده کنند .

برای این زنان، مکمل معمول کلسیم، کربنات کلسیم، ممکن است جذب بیشتر فسفر را متوقف کند . اگر این اتفاق بیفتد، کلسیم زیاد خوب نیست زیرا مواد استخوانی از کلسیم و فسفر تشکیل شده اند . محققان می گویند مطالعات نشان می دهد که کلسیم و فسفر هر دو برای حمایت از هر گونه افزایش توده استخوانی مورد نیاز است و یک مکمل کلسیم حاوی فسفر را بیشتر از کلسیم تنها، ترجیح می دهند.

فسفر منبع فسفات بدن است که به ایجاد و مدیریت انرژی کمک می کند، پروتئین، چربی و کربوهیدرات را تولید می کند، ماهیچه ها را متوقف می کند و تعادل مایع و الکترولیت بدن را حفظ می کند . این نیز برای تحریک تولید هورمون مفید است و به بدن کمک می کند تا از ویتامین B استفاده کند.  این ترکیب با کلسیم برای کمک به تشکیل استخوان ها و دندان های قوی است . بیش از ۸۰٪ فسفر بدن در استخوان قرار دارد.

 تعادل مناسب منیزیم، کلسیم و فسفر بایستی همیشه حفظ شود . رژیم غذایی شامل مواد غذایی ناخواسته می تواند فسفر بیش از حد داشته باشد و این باعث می شود که کلسیم از بدن دفع شود . همچنین کشف شده است که ویتامین D باعث افزایش اثر فسفر می شود.  منیزیم به جذب فسفر کمک می کند.

 فسفر باعث بهبودی در طول درمان می شود، به جلوگیری و درمان پوکی استخوان و بیماری های استخوانی مانند راشیت کمک می کند و مانع یا کندی پیشرفت در کودکان می شود. فسفر همچنین به حفظ سلامت ذهن، فعالیت و تقویت غده هایتان کمک می کند تا هورمون ها را ترشح کنند و عضلات و قلب شما را به صورت منظم و سالم نگه می دارد.

 مصرف خوراکی توصیه شده روزانه فسفر توسط FDA 1000میلی گرم است.  در “زندگی طبیعی”، احتمال کمبود فسفر خیلی کم است زیرا فسفر فراوان است و در اکثر غذاها به طور گسترده ای توزیع می شود . مکملهای غذایی مختلف در غذاهای فرآوری شده نیز منابع اصلی هستند و ممکن است تا ۳۰ درصد کل فسفر که در یک رژیم غذایی تأمین می شود، کمک کند .

فسفر (به عنوان فسفات) در روده کوچک بیشتر از سایر مواد معدنی جذب می شود . بین ۵۰ تا ۹۰ درصد بسته به نیاز جذب می شود . این درصد جذب بسیار بالاتر از کلسیم یا منیزیم است و همچنین احتمال کمبود فسفر را در شرایط عادی کاهش می دهد . کلیه ها به راحتی سطح فسفر خون را کنترل می کنند و فسفر اضافی را به طور موثر دفع می کنند.

معایب کمبود فسفر در بدن

عدم دریافت فسفر به اندازه کافی می تواند به مشکلات بهداشتی نظیر : اضطراب، مشکلات استخوانی، خستگی، تناوب نامنظم، تحریک پذیری، بی حسی، حساسیت پوست، استرس، ضعف دندان، لرزش، ضعف، نگرانی، و تغییرات وزن کمک می کند . شما همچنین می توانید اختلال، مفاصل سفت و درد استخوان را تجربه کنید.  همچنین ممکن است باعث عدم تحمل گلوکز، ضربان قلب نامنظم و تنفس شود. کمبود فسفر درست مثل کمبود کلسیم باعث کم شدن استخوان می شود.  فسفر سمی ممکن است موجب برانگیختن، تکان دادن و تشنج شود .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *