ویتامین A و فواید آن برای سلامتی بدن

ویتامین A و فواید آن برای سلامتی بدن

ویتامین A، کلید بینایی خوب، سیستم ایمنی سالم و رشد سلولی است.  دو نوع از ویتامین A وجود دارد . این مطلب در درجه اول درباره فرم فعال ویتامین A – رتینوئید است که از محصولات حیوانی می آید.  بتا کاروتن نوع دوم ویتامین A است که از گیاهان بدست می آید . انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که آنتی اکسیدان ها، از جمله بتا کاروتن، از یک رژیم غذایی متعادل در میوه ها، سبزیجات و دانه های جامد و نه از مکمل ها به دست می آید . دوزهای بالایی از آنتی اکسیدان ها (از جمله ویتامینA) ممکن است در واقع آسیب بیشتری نسبت به فایده آن داشته باشند . با توجه به تجزیه و تحلیل مطالعات متعدد، مکمل ویتامین A، به تنهایی یا در ترکیب با آنتی اکسیدان های دیگر، با افزایش خطر مرگ و میر همراه است.

فواید ویتامین A

رتینوئیدی موضعی و دهانی درمان های رایج برای آکنه و سایر شرایط پوستی از جمله چین و چروک است.  ویتامین A، خوراکی به عنوان یک درمان برای سرخک و خشکی چشم در افرادی که سطح ویتامین A، کم دارند استفاده می شود . همچنین ویتامین A، برای درمان نوع خاصی از سرطان خون مورد استفاده قرار می گیرد . ویتامین A، به عنوان درمان برای بسیاری از بیماری های دیگر، از جمله سرطان، آب مروارید و اچ آی وی مورد مطالعه قرار گرفته است.  با این حال، نتایج غیرقابل قبول است . اکثر مردم ویتامین A، خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند . با این حال، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین A، را برای افرادی که دارای کمبود ویتامین A، هستند، ارائه دهد.  افرادی که احتمالا کمبود ویتامین A، دارند، کسانی هستند که بیماری هایی مانند اختلالات گوارشی یا رژیم غذایی نامناسب دارند.

آیا می توان به طور طبیعی از غذاها ویتامین A را دریافت کرد

نصف تا ۶۵ درصد از RDA بالغ برای ویتامین A، را به راحتی می توان با در نظر گرفتن پنج وعده توصیه شده از میوه ها و سبزیجات در روز به دست آورد . منابع غذایی خوب ویتامین A، رتینوئید عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • شیر کامل
  • کبد
  • شیر خشک و غلات غنی شده

منابع گیاهی ویتامین A، (بتا کاروتن) شامل سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و زردآلو هستند.

ویتامین A و فواید آن برای سلامتی بدن

خطرات مصرف ویتامینچیست؟

  • اثرات جانبی

نشانه های سمی بودن ویتامین A، عبارتند از پوست خشک، درد مفاصل، استفراغ، سردرد و سرگیجه.

  • فعل و انفعالات

اگر دارویی مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که مکمل های ویتامین A برای آن ها بی خطر باشند. مکمل های ویتامین A، ممکن است با بعضی از قرص های کنترل قند خون، رقیق کننده های خون (کومادین)، داروهای ضد آکنه (ایزوترتینوئین)، درمان های سرطانی و بسیاری از داروهای دیگر در تضاد باشند.

مصرف بیش از مقدار RDA ویتامین A، خطراتی دارد . در صورتی که پزشک شما آن را توصیه کند، می توانید مصرف کنید.  دوزهای بالایی از ویتامین A، با نقایص زایمان، تراکم استخوان پایین و مشکلات کبدی همراه است . افرادی که بیماری کلیوی یا کبدی دارند بدون مشورت با پزشک نباید از مکمل های ویتامین A استفاده کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *