ورزش های فیزیکی و نقش آن در سلامت ذهن

ورزش های فیزیکی و نقش آن در سلامت ذهن

تمرینات جسمی نه تنها برای سلامت بدن شما اهمیت دارد، بلکه باعث می شود که مغز شما سالم بماند. سنگ محک سلامت مغز، توانایی فرد برای عملکرد خوب در زندگی روزمره و کار است. این شامل تصمیم گیری عاقلانه، حل مشکلات، برقراری تعامل با دیگران و بهره گیری از تعادل احساسی است. تمام این اعمال به ظرفیت یادآوری، درک و یادگیری برای پردازش اطلاعات، حوادث، داشتن فکر استراتژیک و حل مشکلات نیاز دارند.

مغز یک عضو استاتیک نیست و ما آن را به طور مداوم با استفاده برای فکر کردن، تعامل، یادگیری، احساس و تصور تغییر می دهیم. عادت های ما مانند ورزش جسمانی، تغذیه، خواب، و مدیریت استرس به عملکرد مغز کمک می کنند یا از آن می کاهند. عادات یادگیری و شیوه زندگی می تواند سلامت مغز را حفظ و حتی تقویت کند تا مدارهای پیچیده مغز با هماهنگی یک منبع خون سالم حفظ شود. سلامت بهتر مغز به معنی عملکرد بهتر آن است.

رابطه ورزش و سلامت ذهن

مغز شما با بقیه ماهیچه های بدن شما متفاوت نیست – یا از آن استفاده می کنید یا آن را از دست می دهید. شما همانطور که از ورزش برای تحریک رشد سلول های عضلانی استفاده می کنید، می توانید از یک برنامه تناسب اندام برای تقویت اتصالات در مغز استفاده کنید. مزایای تمرینات جسمانی، به ویژه ورزش هوازی، اثرات مثبت بر عملکرد مغز در جبهه های مختلف دارند که از سطح سلولی تا رفتاری متغیر است.

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط وزارت علوم ورزش در دانشگاه گرجستان، حتی تمرین مختصر برای ۲۰ دقیقه پردازش اطلاعات و کارکردهای حافظه را بهتر می کند. ورزش در جنبه های مختلف مغز تاثیر می گذارد. این باعث افزایش ضربان قلب میشود که اکسیژن بیشتری را به مغز میرساند. همچنین با کمک به آزاد سازی هورمونهای بدن، در ارائه یک محیط مغذی برای رشد سلول های مغز شرکت می کند.

ورزش با افزایش رشد اتصالات جدید بین سلول ها در یک مجموعه وسیعی از قسمت های مهم قشر مغز، باعث انعطاف پذیری بهتر مغز می شود. تحقیقات اخیر  UCLA نشان داد که ورزش باعث افزایش فاکتورهای رشد در مغز می شود  تا مغز بتواند ارتباطات عصبی جدیدی را رشد دهد. از یک دیدگاه رفتاری، اثرات ضد افسردگی هنگام دویدن سریع در انسان با کاهش هورمون استرس همراه است. یک مطالعه از  Stockholm نشان داد که اثر ضد افسردگی در هنگام دویدن نیز با رشد سلول در هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است، ارتباط دارد.

ورزش های فیزیکی و نقش آن در سلامت ذهن

دوز طلایی: ورزش ذهنی و جسمی

استفاده از تمرینات جسمانی در ارتباط با تمرین مغز، از جمله زمان ورزش و سبک ورزش باعث افزایش پارامترهای شناختی می شود. جالب توجه است، تفاوت بین سبک های ورزشی، مانند دوچرخه سواری، با عملکرد بهتر مغز در طول و پس از کار همراه است. تمرین رقص، فعالیتی با جوانب فیزیکی و ذهنی است که تاثیر بیشتری بر عملکرد شناختی و یا وظایف ذهنی دارد و نشان می دهد که بهترین تمرینات سلامت مغز شامل تمریناتی است که بخش های مختلف مغز مانند هماهنگی، ریتم و استراتژی را ادغام می کنند.

نکاتی برای انتخاب تمرین جسمانی مناسب

  • به طور کلی، هر چیزی که برای قلب شما مناسب است برای مغز شما هم خوب است.
  • ورزش هوازی برای بدن و مغز عالی است: نه تنها عملکرد مغز را بهبود می بخشد، بلکه همچنین به عنوان یک کیت کمک های اولیه در سلول های مغزی آسیب دیده عمل می کند.
  • ورزش در صبح قبل از رفتن به کار نه تنها موجب افزایش فعالیت مغز می شود و شما را برای استرس های ذهنی بقیه روز آماده می کند، بلکه موجب دریافت بهتر اطلاعات جدید و واکنش بهتر به شرایط پیچیده می شود.
  • هنگامی که به دنبال تغییر ورزش خود هستید، به دنبال یک فعالیت قلبی عروقی هماهنگ با ذهن، مانند کلاس رقص باشید.
  • اگر وقت خود را در یک باشگاه صرف می کنید، کارهای چرخشی را انتخاب کنید، که هم سرعت ضربان قلب شما را افزایش می دهد و هم توجه شما را حفظ می کند.
  • ضربه زدن به دیوار یا خستگی ذهنی؟ با بهبود تمرینات مغزتان، را مجددا راه اندازی کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *