کمر درد در دوران بارداری و راه های پیشگیری و درمان آن

کمر درد در دوران بارداری و راه های پیشگیری و درمان آن

کمر درد یا ناراحتی در دوران بارداری رایج است و باید از بیشتر زنان انتظار داشته باشید.کمر درد ممکن است در طول هر مرحله از حاملگی شما تجربه شود با این حال، اغلب در اواخر دوران بارداری زمانی که نوزاد رشد می کند بیشتر به وجود می آید. کمر درد می تواند روال روزانه شما را مختل کند یا خواب شب را تحت تاثیر قرار دهد. خبر خوب این است که راه حل هایی برای کنترل کمر درد شما می تواند وجود داشته باشد.

در طول دوران بارداری شایع است؟

اگر در دوران بارداری دچار درد شدید هستید، تنها شما اینطور نیستید. گزارش هایی مبنی بر درد شدید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار مبتلا به کمر درد دیده می شود، که میزان شدت متفاوت است.

چه چیزی باعث کمر درد در هنگام بارداری می شود؟

کمر درد در دوران بارداری به چندین عامل بستگی دارد. برخی از زنان با شروع بارداری کمر دردشان آغاز می شود. زناني كه در معرض خطر ابتلا به كمردرد هستند، كساني هستند كه اضافه وزن دارند و يا قبل از بارداري دچار كمردرد بوده اند. در اینجا یک لیست از علل بالقوه درد یا ناراحتی کمر در طول بارداری آمده است:

افزایش هورمون ها

هورمون هایی که در دوران بارداری آزاد می شوند، اجازه می دهند رباط ها در ناحیه لگن برای تسکین و آماده سازی مفاصل برای فرآیند تولد آزاد شوند. این تغییر در مفاصل و سست شدن رباط ها ممکن است باعث شود کمر درد را به طور معمول تجربه کنید.

مرکز ثقل

مرکز ثقل شما به تدریج به سمت رحم و رشد کودک شما حرکت می کند که سبب تغییر وضعیت شما می شود.

وزن اضافی

با گذشت بیشتر مدت بارداری و افزایش وزن کودک شما، وزن اضافی که کمر شما باید تحمل  کند، افزایش می یابد.

وضع یا موقعیت

وضعیت بد، ایستادن و خم شدن بیش از حد می تواند باعث درد یا تشدید درد در کمر شما شود.

استرس

فشار معمولا در ناحیه های ضعیف بدن تجمع می یابد و به علت تغییرات ناحیه لگن ممکن است در طول دوره های شدید بارداری، افزایش درد را ایجاد کند.

عوارض شایع دوران بارداری چیست؟

چگونه می توانید از درد در دوران بارداری جلوگیری یا آن را کم کنید؟

کمر درد ممکن است به طور کامل جلوگیری شود، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش شدت یا فرکانس آن انجام دهید. در اینجا چند گام برای کمک به کاهش کمر درد وجود دارد:

  • استفاده از تمرینات تأیید شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که برای حمایت و کمک به تقویت پشت و شکم است.
  • نشستن برای برداشتن چیزی به جای خم شدن.
  • اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه بلند و کفش های دیگر که حمایت کافی را ندارند.
  • اجتناب از خواب بر روی پشت.
  • پوشیدن کمربند زیر شکمی.
  • معاینه توسط یک فیزوتراپ
  • استراحت به مقدار زیاد، بالا بردن پای شما نیز برای پشت شما مناسب است.

چگونه می توانید درد در دوران بارداری را درمان کنید؟

تعدادی از کارهایی که می توانید برای درمان کمر درد در دوران بارداری انجام دهید وجود دارد. برخی از اقداماتی که برای جلوگیری از درد کمر انجام می دهید نیز ممکن است برای درمان درد کمر استفاده شود. در اینجا برخی از مداخلات رایج دیگری نیز وجود دارد:

  • یخ یا گرما
  • بستن دستگاه های پشتیبانی
  • داروهای مورد استفاده برای درمان التهاب
  • خواب به سمت چپ خود و استفاده از یک بالش پشتیبانی زیر زانو.
  • یک قرار ملاقات با یک متخصص مراقبت بهداشتی مجاز مانند یک متخصص جراحی یا ماساژور را برنامه ریزی کنید.

چه هنگامی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید

تجربه درد شدید معمولا دلیلی برای تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی نیست، اما مواردی وجود دارد که ضروری است با ارائه دهنده ی خود تماس بگیرد. اگر در معرض هر کدام از موارد زیر هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • درد شدید کمر
  • افزایش شدید یا ناگهانی درد کمر
  • ایجاد درد ریتمیک – این می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد.

درد شدید کمر ممکن است مربوط به پوکی استخوان، استئوآرتریت مهره یا آرتریت سپتیک باشد. اینها رایج نیستند، اما مواردی هستند که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در صورت داشتن درد شدید و دردناک بررسی خواهد کرد.

مراحل بعدی شما:

  • یک برنامه ورزشی معتبر برای حمایت از پشت و شکم خود را آغاز کنید.
  • چند بار در روز به بغل دراز بکشید، زمانی که از خواب بیدار می شوید و یا پاهایتان را از کفش هایتان خارج می کنید.
  • خرید یک کمربند پشتیبانی.
  • یک بالش برای کمک به خواب بخرید.
  • به دنبال یک درمانگر یا ماساژ درمانگر باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *